Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2165512_0001.png
19. marts 2020
J.nr. 2020-3068
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 307 af 28. februar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om kommentar til intern henvendelse af 28/2-20 fra Ruben Houlind Mariager om de generelle problemstillinger, der rejses i henvendelsen, til skatteministeren
2165512_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere de generelle problemstillinger, der rejses i den interne hen-
vendelse fra Ruben Houlind Mariager af 28. februar 2020, jf. SAU alm. del
bilag 219.
Svar
Lad mig indledningsvist bemærke, at jeg som minister ikke efter skatteforvaltningsloven
har lov til at gå ind i konkrete sager. Med det sagt er det selvfølgelig dybt beklageligt, når
borgere og virksomheder føler sig dårligt behandlet af Skatteforvaltningen.
Skatteforvaltningen gør sit yderste for, at det skal være nemt og gennemskueligt at betale
skatter og afgifter. Generelt forholder det sig heldigvis sådan, at de fleste borgere og virk-
somheder, som henvender sig til Skatteforvaltningen, oplever at blive behandlet godt. Det
ser vi blandt andet i tilfredshedsundersøgelser, hvor størstedelen af borgere og virksom-
heder eksempelvis oplever at få klare og forståelige svar på deres spørgsmål.
Men når jeg læser en henvendelse som denne, hvor en skatteyder føler sig dårligt behand-
let, er det samtidig vigtigt for mig, at der ses på, om noget kan gøres bedre.
Skatteforvaltningen har udviklet sig meget siden 1996, hvor det forløb, som beskrives i
henvendelsen indledes. Eksempelvis har øget digitalisering lettet mange dele af sagsbe-
handlingen og kundekontakten for både Skatteforvaltningen og skatteyderne.
På baggrund af henvendelsen ser jeg imidlertid tre forhold, som fortsat er vigtige for mig
som skatteminister at arbejde for.
For det første
er det en ambition for mig, at skattereglerne i videst muligt omfang er til at
forstå for skatteyderne. Derfor bliver der løbende set på mulighederne for regelforenkling.
Med enklere regler kan vi i højere grad undgå misforståelser om borgere og virksomheders
skatteforhold.
For det andet
er det afgørende for mig, at Skatteforvaltningens medarbejdere kan give klare
svar om reglerne, når den enkelte borger eller virksomhed henvender sig med spørgsmål.
Selvom der arbejdes for, at reglerne skal være så enkle som muligt, vil der altid være situa-
tioner, hvor der kan opstå misforståelser. I den situation er det afgørende, at skatteyderen
kan modtage klare svar i et forståeligt sprog.
Jeg vil i den forbindelse bemærke, at den enkelte borger eller virksomhed har mulighed
for at anmode Skatteforvaltningen om bindende svar på et spørgsmål. Reglerne om bin-
dende svar giver borgere og virksomheder mulighed for at få besvaret spørgsmål, så det
er bindende for Skatteforvaltningen i forhold til spørgeren ved den efterfølgende behand-
ling af spørgsmålet. Dermed styrkes forudsigeligheden af de skattemæssige konsekvenser
af den enkeltes dispositioner. Uanset reglerne om bindende svar er Skatteforvaltningen
forpligtet til at yde vejledning om forståelsen og anvendelsen af lovgivningen på Skattemi-
nisteriets område.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om kommentar til intern henvendelse af 28/2-20 fra Ruben Houlind Mariager om de generelle problemstillinger, der rejses i henvendelsen, til skatteministeren
2165512_0003.png
For det tredje
ser jeg det som væsentligt, at der er mulighed for at få sin sag behandlet af en
uafhængig myndighed, såfremt borgeren er uenig i en afgørelse. I den henseende mener
jeg, at klagemulighederne i dag giver borgere og virksomheder et godt retssikkerhedsmæs-
sigt udgangspunkt. Der er altid mulighed for at klage over en skatteafgørelse til Skattean-
kestyrelsen inden for tre måneder efter, at der er truffet afgørelse i en sag. Sagen bliver
herefter sendt til afgørelse i enten Landsskatteretten eller et skatteankenævn. Hvis en bor-
ger eller virksomhed fortsat er uenig, er der mulighed for at indbringe sagen for domsto-
lene, hvilket også fremgår af den klagevejledning som medsendes afgørelsen.
Side 3 af 3