Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2164192_0001.png
17. marts 2020
J.nr. 2020 - 2621
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 303 af 26. februar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at fjerne lempelserne fra ’Aftale om erhvervs- og vækstinitiativer’ 2017, der gav bedre skattevilkår for opsparing i investeringsinstitutter samt lempelser for udlændinges opsparing i danske investeringsinstitutter, til skatteministeren
2164192_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at fjerne lempelserne fra ’Aftale om er-
hvervs-
og vækstinitiativer’ 2017, der gav bedre skattevilkår for opsparing i investeringsin-
stitutter samt lempelser for udlændinges opsparing i danske investeringsinstitutter (Til-
trækning af kapital til danske investeringsinstitutter)? Provenuet bedes opgjort i umiddel-
bar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle
årene 2020-2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt 2020-niveau og faste 2020-
priser. Ministeren bedes også opgøre virkningen på råderummet i 2020-priser. Ministeren
bedes endelig opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringerne opgjort som virkningen
på disponibel indkomst i kroner og øre samt i procent af disponibel indkomst opdelt for
10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Sluttelig
bedes ministeren også oplyse skatteændringens virkning på Gini-koefficienten. Dette be-
des gjort for de to forslag isoleret såvel som for de to forslag samlet.
Svar
I spørgsmålet spørges til de provenumæssige og fordelingsmæssige konsekvenser ved en
tilbagerulning af to initiativer om lempeligere beskatning af investeringer i investeringsin-
stitutter, der indgik i
Aftaler om erhvervs- og vækstinitiativer
fra 2017 mellem den daværende
regering (V, LA og KF), DF og RV.
1) Tilbagerulning af lempeligere beskatning for udlændinges opsparing i danske investeringsinstitutter
Lempelsen indebærer, at udenlandske investorer ikke betaler dansk skat af udbytte, der
modtages fra danske investeringsinstitutter, hvis det danske investeringsinstitut har betalt
15 pct. i skat af de udbytter, som investeringsinstituttet modtager ved investering i danske
aktier.
Begrundelsen for lempelsen var et ønske om at skabe bedre vilkår for tiltrækning af
kapital til danske investeringsinstitutter ved at styrke danske kapitalforvalteres mulighed
for at kunne udbyde deres produkter på det internationale marked.
En tilbagerulning af lempelsen vurderes at medføre et umiddelbart merprovenu på 30
mio. kr. årligt
1
. Provenuet vurderes ikke at være forbundet med tilbageløb og adfærd. Da
stramningen alene vedrører udenlandske investorer, vil en tilbagerulning ikke have forde-
lingsmæssige konsekvenser i Danmark.
Det bemærkes, at den gennemførte lempelse af beskatningen for udlændinges opsparing i
danske investeringsinstitutter også gav mulighed for, at beskatningen ved tilbagesalg af
beviser til det udstedende investeringsinstitut igen kunne beskattes som aktiesalg i stedet
for som en udbytteudlodning. Herved blev løst en række problemstillinger, der var
opstået i forbindelse med at disse tilbagesalg pr. 1. juli 2016 blev behandlet som udbytte.
En eventuel tilbagerulning af den lempeligere beskatning for udlændinges investeringer i
1
Ved opgørelse af provenuvirkningen er der taget udgangspunkt i provenuvurderingen ifm. det lovforberedende arbejde.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at fjerne lempelserne fra ’Aftale om erhvervs- og vækstinitiativer’ 2017, der gav bedre skattevilkår for opsparing i investeringsinstitutter samt lempelser for udlændinges opsparing i danske investeringsinstitutter, til skatteministeren
2164192_0003.png
danske investeringsinstitutter forudsætter, at der findes andre løsninger på disse problem-
stillinger, hvilket tidligere har vist sig vanskeligt. De eventuelle provenu- og fordelings-
mæssige konsekvenser ved dette er ikke indregnet i ovenstående.
2) Tilbagerulning af bedre skattevilkår for opsparing i investeringsinstitutter
Lempelsen indebærer, at personers afkast fra aktiebaserede investeringsselskaber skal hen-
regnes til aktieindkomsten frem for kapitalindkomsten. For den typiske investor betyder
det, at afkastet beskattes med en lavere sats. I forbindelse med det lovforberedende ar-
bejde blev det således lagt til grund, at de berørte investorer har en gennemsnitlig margi-
nalskat på ca. 28 pct. af aktieindkomst og ca. 34 pct. af kapitalindkomst.
Baggrunden for lempelsen var et ønske om at gøre det lettere for danskere at investere i
udenlandske investeringsinstitutter. Det vil bl.a. bidrage til at øge konkurrencen på områ-
det, hvilket vil trække i retning af lavere omkostninger for forbrugerne.
En tilbagerulning af lempelsen vurderes at medføre et umiddelbart merprovenu på 50
mio. kr. årligt, hvilket svarer til 35 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd (2020-niveau)
2
.
En tilbagerulning af den lempeligere beskatning af investeringsinstitutter skønnes ikke at
indebære en nævneværdig reduktion af den disponible indkomst for personer i 1.-9. ind-
komstdecil, mens den disponible indkomst skønnes reduceret med knap 100 kr. for per-
soner i 10. indkomstdecil,
jf. tabel 1.
Det er hovedsageligt personer i 100. indkomstpercen-
til, der skønnes at opleve en reduktion af den disponible indkomst. For personer i 100.
indkomstpercentil skønnes den disponible indkomst reduceret med knap 600 kr. svarende
til knap 0,1 pct. af den disponible indkomst. Det skønnes, at en tilbagerulning af den lem-
peligere beskatning af investeringsinstitutter ikke påvirker de samlede indkomstforskelle
målt ved Gini-koefficienten i nævneværdig grad.
2
Ved opgørelse af provenuvirkningen er der taget udgangspunkt i provenuvurderingen ifm. det lovforberedende arbejde.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at fjerne lempelserne fra ’Aftale om erhvervs- og vækstinitiativer’ 2017, der gav bedre skattevilkår for opsparing i investeringsinstitutter samt lempelser for udlændinges opsparing i danske investeringsinstitutter, til skatteministeren
2164192_0004.png
Tabel 1. Fordelingsmæssige konsekvenser af tilbagerulning af bedre skattevilkår for opsparing i in-
vesteringsinstitutter
Tilbagerulning af bedre skattevilkår for opsparing i
investeringsinstitutter
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
kr.
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
0
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100.
Ændring af Gini-koefficient
kr.
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
-600
-100
0,00
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
Anm.: Fordelingen af tilbagerulningen af bedre skattevilkår for opsparing i investeringsinstitutter er fordelt efter aktieind-
komstskatten i øvrigt.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. Fremskrevet til 2020 med forudsætninger
i Økonomisk Redegørelse, august 2019.
Side 4 af 4