Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2166287_0001.png
20. marts 2020
J.nr. 2020 - 2420
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 302 af 26. februar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at fjerne lempelserne fra ’Aftale om erhvervs- og vækstinitiativer’ 2017, der gav bedre vilkår for aktieaflønning i mindre virksomheder, til skatteministeren
2166287_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at fjerne lempelserne fra ’Aftale om er-
hvervs-
og vækstinitiativer’ 2017, der gav bedre vilkår for aktieaflønning i mindre virk-
somheder? Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilba-
geløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene 2020-2025 samt i varig virkning. Der
bedes her anvendt 2020-niveau og faste 2020-priser. Ministeren bedes også opgøre virk-
ningen på råderummet i 2020-priser. Ministeren bedes endelig opgøre fordelingsvirknin-
gen ved skatteændringerne opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og
øre samt i procent af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. ind-
komstdecil bedes også opdelt på percentiler. Sluttelig bedes ministeren også oplyse skatte-
ændringens virkning på Gini-koefficienten.
Svar
De særlige regler om skattefrihed for tildelte medarbejderaktier mv. indebærer, at ansatte
kan modtage op til 10 pct. af årslønnen som medarbejderaktier mv., som først beskattes
som aktieindkomst, når aktierne sælges. Selskabet har til gengæld ikke fradrag for afløn-
ningen. Ordningen er særlig attraktiv for den finansielle sektor, da aflønning i medarbej-
deraktier mv. ikke indgår i grundlaget for lønsumsafgiften.
Ordningen blev udvidet med Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer fra 2017. Udvi-
delsen indebærer, at der skattefrit (uden lønindkomstbeskatning) kan modtages medarbej-
deraktier mv. op til 20 pct. af årslønnen, hvis ordningen tilbydes mindst 80 pct. af medar-
bejderne. Det er på baggrund af aftalen endvidere vedtaget, at nye, mindre virksomheder
skattefrit skal kunne tildele medarbejderaktier mv. op til 50 pct. af årslønnen.
En afskaffelse af udvidelserne fra Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer fra 2017
vedrørende de særlige skatteregler for tildeling af medarbejderaktier mv. skønnes med be-
tydelig usikkerhed at medføre et årligt umiddelbart merprovenu på ca. 100 mio. kr. fra
2020,
jf. tabel 1.
Merprovenuet efter tilbageløb og adfærd skønnes at udgøre ca. 60 mio. kr.
fra 2020. Eventuelle overgangsregler vil mindske provenuet i de første år.
Tabel 1. Merprovenu ved at ophæve de udvidelser fra Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer
fra 2017, som vedrører de særlige skatteregler for tildeling af medarbejderaktier mv.
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
Merprovenu efter tilbageløb og adfærd
2020
100
80
60
2021
100
80
60
2022
100
80
60
2023
100
80
60
2024
100
80
60
2025 Varigt
100
80
60
100
80
60
Anm.: Beregningerne tager udgangspunkt i anvendelsen af ordningen i 2018. Da ordningen blev (gen)indført i 2016 og der-
med endnu ikke er fuldt afspejlet i de aktuelle aktieindkomster, er det beregningsteknisk lagt til grund, at personer med over
25.000 kr. i aktieindkomst i 2018 vil skulle betale progressiv aktieindkomstskat ved et fremtidigt videresalg af medarbejder-
aktier. Ved opgørelse af værdien af udbetalte medarbejderaktier er det beregningsteknisk lagt til grund, at personer, der har
modtaget medarbejderaktier i 2018, udnytter op til 15 pct. af årslønnen, hvoraf de sidste 5 pct.-point kan henføres til udvi-
delsen fra 2018. Ved beregning af likviditetsvirkningen af den udskudte beskatning er det beregningsteknisk lagt til grund,
at halvdelen af aflønningen vedrørende ordningen i 2018 erstatter aflønning, som beskattes efter de almindelige regler for
aflønning af medarbejderaktier (som også først beskattes ved udnyttelse/salg). Der er anvendt en selvfinansieringsgrad på
26 pct. baseret på, hvordan personer på ordningen i 2018 fordeler sig mellem bund- og topskatteydere.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af udtræk fra Skattestyrelsens registre.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 302: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at fjerne lempelserne fra ’Aftale om erhvervs- og vækstinitiativer’ 2017, der gav bedre vilkår for aktieaflønning i mindre virksomheder, til skatteministeren
2166287_0003.png
Det er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum for de enkelte år svarer til
virkningen efter tilbageløb og adfærd for disse år. Den varige virkning efter tilbageløb og
adfærd svarer til påvirkningen af den finanspolitiske holdbarhed.
Fordelingsmæssige konsekvenser af forskellige tiltag, i form af opdeling i indkomstdeci-
ler- og percentiler samt ændring af Gini-koefficienten, beregnes typisk på lovmodellen på
baggrund af en stikprøve af den danske befolkning. Antallet af personer som aflønnes ef-
ter de særlige skatteregler for tildeling af medarbejderaktier mv. er relativt begrænset i for-
hold til den øvrige befolkning. Med henblik på at reducere usikkerheden er ovenstående
beregninger ikke foretaget på lovmodellen, men på en fuldtælling på baggrund af Skatte-
forvaltningens registre. Det er derfor ikke umiddelbart muligt at opgøre de efterspurgte
fordelingsmæssige konsekvenser af at afskaffe udvidelserne fra Aftale om erhvervs- og
iværksætterinitiativer fra 2017 vedrørende de særlige skatteregler for tildeling af medarbej-
deraktier mv. Det skønnes dog, at ændringen primært vil berøre personer i de øverste
indkomstdeciler.
Side 3 af 3