Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2212819_0001.png
19. juni 2020
J.nr. 2020 - 3262
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 301 af 26. februar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Claus F. Houmann
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe stuehusreglen, der betyder, at grundværdien af stuehuse og dertil hørende haver vurderes som landbrugsmæssige grunde og dermed beskattes mere lempeligt end almindelige beboelsesejendomme, til skatteministeren
2212819_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe stuehusreglen, der betyder, at
grundværdien af stuehuse og dertil hørende haver vurderes som landbrugsmæssige grun-
de og dermed beskattes mere lempeligt end almindelige beboelsesejendomme? Provenuet
bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette
bedes opgjort for alle årene 2020-2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt 2020-
niveau og faste 2020-priser. Ministeren bedes også opgøre virkningen på råderummet i
2020-priser. Ministeren bedes endelig opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringerne
opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre samt i procent af disponi-
bel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt
på percentiler. Sluttelig bedes ministeren også oplyse skatteændringens virkning på Gini-
koefficienten.
Svar
Indledningsvis skal jeg beklage det sene svar.
Stuehusreglen indebærer, at stuehusgrunden på en landbrugsejendom, der er beboet af
ejeren, værdiansættes som produktionsjord (landbrugsjord). Produktionsjord værdiansæt-
tes efter den såkaldte
bondegårdsregel,
hvilket indebærer en værdiansættelse betydeligt under
markedsprisen. Det betyder i praksis, at stuehusgrunde vurderes lavt i forhold til fritlig-
gende enfamiliehuse i landdistrikter. Grundværdien for stuehuse beskattes efter den al-
mindelige grundskyldspromille med op til 34 promille.
Helt foreløbigt og med betydelig usikkerhed skønnes en afskaffelse af
stuehusreglen
at inde-
bære et umiddelbart merprovenu på ca. 0,5 mia. kr. (2020-niveau) fuldt indfaset svarende
til knap 0,4 mia. kr. efter tilbageløb,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Skøn for provenumæssige konsekvenser ved en afskaffelse af stuehusreglen
Mio. kr. (2020-niveau)
Umiddelbart
Efter tilbageløb
2020
-
-
2021
5
5
2022
5
5
2023
5
5
2024
10
5
2025
25
20
Fuldt indfaset
500
385
Anm.: De provenumæssige konsekvenser er afrundet til nærmeste 5 mio. kr.
Kilde: Skatteministeriet.
Da grundskylden er omfattet af en
stigningsbegrænsning,
vil provenuvirkningen indfases me-
get langsomt, hvilket skal ses i lyset af det nuværende lave niveau for grundvurderinger
for stuehuse. I 2024 vil grundskyldsbetalingen blive forøget markant som følge af ikraft-
trædelse af de nye boligskatteregler, da de nye vurderinger (inkl. et forsigtighedsprincip på
20 pct.) danner beskatningsgrundlag, og stigningsbegrænsningsreglen afskaffes. Hvis for-
øgelsen af grundskylden fører til en samlet forøgelse af boligbeskatningen for det kon-
krete landbrug ift. gældende regler, vil det resultere i en tilsvarende højere skatterabat i
omlægningsåret. Denne skatterabat vil frafalde ved ejerskifte, og den fuldt indfasede virk-
ning er således udtrykt ved det skønnede merprovenu fra grundskylden ekskl. skatterabat.
Det skal bemærkes, at der pågår et omfattende arbejde med at udvikle og implementere
nye modeller for grundvurderinger produktionsjord og erhvervsejendomme. Når dette
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 301: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at afskaffe stuehusreglen, der betyder, at grundværdien af stuehuse og dertil hørende haver vurderes som landbrugsmæssige grunde og dermed beskattes mere lempeligt end almindelige beboelsesejendomme, til skatteministeren
2212819_0003.png
udviklingsarbejde er afsluttet, vil skønnet for de provenumæssige konsekvenser kunne
ændre sig.
Ændringer i grundbeskatningen vurderes efter normale regneprincipper ikke at påvirke
arbejdsudbuddet, men den kraftige stigning i grundbeskatningen (fuldt indfaset) ved en
afskaffelse af stuehusreglen vil medføre kapitaliseringseffekter i form af kraftigt faldende
priser på stuehusgrunde
allerede på helt kort sigt.
Der er ved beregningen af de provenumæssige konsekvenser set bort fra kapitaliseringsef-
fekter. Grundværdien for stuehuse vil isoleret set falde svarende til nutidsværdien af for-
øgelsen af al fremtidig boligbeskatning for stuehuse, som umiddelbart vil afspejles i vur-
deringerne. Det betyder, at det ovennævnte provenuskøn er et overkantskøn.
Det bemærkes, at det skønnede provenu ved en afskaffelse af stuehusreglen er baseret på
en overordnet makroberegning og således ikke tager udgangspunkt i konsekvenserne for
de individuelle vurderinger på ejendomsniveau. Det skyldes, at der ikke på det individuelle
ejendomsniveau foreligger vurderinger af, hvad stuehusgrundene ville have været vurderet
til, hvis de skulle have været vurderet som fritliggende enfamiliehusgrund i landdistrikter.
Det er derfor på det foreliggende grundlag ikke muligt at foretage en konkret beregning af
fordelingsvirkningerne ved en eventuel afskaffelse af stuehusreglen.
Det skal endeligt bemærkes, at ændringer af stuehusreglen er omfattet af forliget
Tryghed
om boligbeskatningen
(S, V, DF, RV, K og LA) fra maj 2017.
Side 3 af 3