Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2093241_0001.png
23. oktober 2019
J.nr. 2019 - 9721
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 2. oktober 2019 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Mette Hjermind Dencker (DF).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 3: MFU spm. om at kommentere artiklen Lovbrud fanget på video: Børn har frit spil i østjyske kiosker bragt på TV2 Østjyllands hjemmeside den 13. september 2019, til skatteministeren
2093241_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere artiklen ”Lovbrud fanget på video: Børn har frit spil i øst-
jyske kiosker” bragt på TV2 Østjyllands hjemmeside den 13. september 2019, og herun-
der redegøre for om ministeren mener, at der bør strammes op på spillelovgivningen, og
om der bør føres skærpet tilsyn med Danske Spils forhandlere.
Svar
Det følger af lov om spil, at alderskravet for køb af væddemål er 18 år. Lovgivningen er
således meget klar. Som minister med ansvar for spilområdet, men også i almindelighed,
falder det mig for brystet, når det afdækkes, hvor nemt det er for børn og unge ulovligt at
købe væddemål, og at det i den konkrete afdækning var tilfældet i otte ud af ti kiosker.
Det følger af formålsbestemmelsen i lov om spil, at et af formålene med reglerne er at be-
skytte unge mod at blive udnyttet gennem spil og udvikle afhængighed af spil. At det er
problematisk, at børn og unge begynder at spille pengespil i en ung alder bekræftes af
spilafhængighedsundersøgelsen, som blev gennemført af VIVE i 2016 (Pengespil
og spillepro-
blemer i Danmark 2005-2016).
Undersøgelsen viste, at det er karakteristisk, at personer med
spilproblemer er begyndt at bruge penge på spil i en yngre alder end personer uden spil-
problemer, og at personerne med spilproblemer var under 18 år, da de begyndte at spille
pengespil. Det er således særdeles vigtigt, at reglerne for salg af spil til børn og unge over-
holdes.
Skatteministeriet har indhentet bidrag fra Spillemyndigheden, der har oplyst følgende,
som jeg kan henholde mig til:
”Spillemyndigheden
fører et risikobaseret tilsyn og myndighedens mulighed for tilsyn
med salg af spil fra butikker mv. foregår ved, at en tilsynsmedarbejder opholder sig i bu-
tikken og overvåger, hvorvidt der sker salg af spil til børn og unge under aldersgrænsen.
Sker dette, kan Spillemyndigheden rejse en sag, hvor overtrædelsen politianmeldes med
henblik på en bødestraf og evt. fratagelse af bestyrertilladelsen til salg af spil. Med andre
ord skal
”butiksejeren”
tages på fersk gerning.”
Jeg finder ikke umiddelbart, at et skærpet tilsyn med butikker mv., hvor der sælges spil, er
vejen frem. Jeg mener, at man skal se på en bred palet af initiativer, herunder om det
strafferetlige ansvarsgrundlag er det rigtige, om sanktionerne for overtrædelser af reglerne
ift. børn og unge har det rette niveau, og om Spillemyndighedens tilsynsmuligheder kan
forbedres. Det er dog også vigtigt at se på mulighederne for at forbedre den forebyg-
gende indsats, så børn og unge under aldersgrænsen ikke har mulighed for at spille penge-
spil. Jeg har derfor bedt mine embedsmænd om at se på, om lovgivningen kan strammes.
Jeg vil gerne have en åben og grundig drøftelse af udfordringerne på spilområdet og mu-
lige løsninger. Jeg vil derfor senere på året invitere spilbranchen til et møde, og efterføl-
gende vil jeg indkalde aftalepartierne på spilområdet til forhandlinger.
Side 2 af 2