Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2166805_0001.png
23. marts 2020
J.nr. 2020 - 2418
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 295 af 26. februar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at fjerne fradragsretten for indbetalinger til pensionsordninger i topskatten, til skatteministeren
2166805_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at fjerne fradragsretten for indbetalinger til
pensionsordninger i topskatten, jf. svar på SAU alm. del
spørgsmål 722 (folketingsåret
2015-16)? Samtidig med at fradragsretten fjernes, undtages udbetalingerne fra pensioner i
topskattegrundlaget, jf. svar på SAU alm. del
spørgsmål 111 (folketingsåret 2016-17).
Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og ad-
færd. Dette bedes opgjort for alle årene 2020-2025 samt i varig virkning. Der bedes her
anvendt 2020-niveau og faste 2020-priser. Ministeren bedes også opgøre virkningen på
råderummet i 2020-priser. Ministeren bedes endelig opgøre fordelingsvirkningen ved
skatteændringerne opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre samt i
procent af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil
bedes også opdelt på percentiler. Ministeren bedes også vise, hvad fjernelsen af denne fra-
dragsret vil betyde for den gennemsnitlige beskatning og marginalskatten i procenter.
Dette bedes opgjort for indkomstdeciler, herunder også opdelt for percentiler i den 10.
decil, og for befolkningen som helhed. Sluttelig bedes ministeren også oplyse skatteæn-
dringens virkning på Gini-koefficienten.
Svar
Samlet set skønnes ophævelsen af fradrags- og bortseelsesretten for alle pensionsindbeta-
linger i topskattegrundlaget og undladelsen af at medregne udbetalinger fra pensionsord-
ninger med løbende udbetalinger i topskattegrundlaget at medføre et umiddelbart mer-
provenu på ca. 6,4 mia. kr. og ca. 4,9 mia. kr. efter tilbageløb i 2020 og 2025,
jf. tabel 1.
Merprovenuet dækker over, at langt flere personer betaler topskat på indbetalingstids-
punktet end på udbetalingstidspunktet.
Tabel 1. Provenuvirkning ved at ophæve fradrags- og bortseelsesretten for pensionsindbetalinger i
topskattegrundlaget og undtage udbetalinger fra pensionsordninger i topskattegrundlaget
Mia. kr. (2020-niveau)
Umiddelbart merprovenu
Merprovenu efter tilbageløb
2020
6,4
4,9
2021
6,3
4,9
2022
6,3
4,9
2023
6,3
4,9
2024
6,3
4,9
2025
6,4
4,9
Varigt
6,4
4,9
Anm.: Børnecheck og grøn check aftrappes på baggrund af topskattegrundlaget. Ved opgørelse af den varige virkning er
der ikke taget højde for opbygningen af pensionsformuen efter 2025.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen på en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen. Data er fra 2016 fremskrevet til 2020-
niveau med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
august 2019.
En ophævelse eller begrænsning af fradrags- og bortseelsesret for pensionsindbetalinger i
topskattegrundlaget vil medføre en betydelig reduktion af indbetalingerne til pensionsord-
ninger
også med en symmetrisk skattemæssig behandling af pensionsopsparing. De la-
vere indbetalinger til pensionsordninger med fradrags- og bortseelsesret vil delvist blive
modsvaret af porteføljeomlægninger til andre typer af privat opsparing og delvist blive
modsvaret af en reduktion af den samlede private opsparing. Der foreligger ikke umiddel-
bart et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag til brug for at fastsætte skøn for de nævnte opspa-
rings- og porteføljevirkninger. I de anførte provenuskøn er der derfor ikke indregnet ad-
færd, hvorfor virkningen på det finanspolitiske råderum ikke umiddelbart kan opgøres.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 295: Spm. om at oplyse provenuvirkningen ved at fjerne fradragsretten for indbetalinger til pensionsordninger i topskatten, til skatteministeren
2166805_0003.png
De provenumæssige konsekvenser af at undtage udbetalinger fra pensionsordninger med
løbende udbetalinger fra topskattegrundlaget er skønnet ud fra det nuværende niveau for
pensionsudbetalinger og vil blive forøget fremover som følge af, at pensionsformuen op-
bygges yderligere. Hvis både ind- og udbetalinger til ratepensioner og livrenter undtages
fra topskattegrundlaget, vil det i fravær af en meget lang overgangsordning medføre, at
den eksisterende pensionsformue på udbetalingstidspunktet fritages for topskat, selv om
der har været fradrag ved beregning af topskat på indbetalingstidspunktet.
I gennemsnit skønnes rådighedsbeløbet at blive reduceret med ca. 1.420 kr., svarende til
en reduktion på 0,6 pct. af den disponible indkomst. Ændringerne er størst i 10. ind-
komstdecil, hvor rådighedsbeløbet skønnes at blive reduceret med ca. 6.750 kr., svarende
til en reduktion på 1,4 pct. af den disponible indkomst,
jf. tabel 2.
Tiltagene skønnes at re-
ducere Gini-koefficienten med 0,25 pct.-point.
Tabel 2. Ændring i disponibel indkomst ved at ophæve fradrags- og bortseelsesretten for pensions-
indbetalinger i topskattegrundlaget og undtage udbetalinger fra pensionsordninger i topskattegrund-
laget fordelt på deciler og 91.-100. percentil
Decil
Kr.
I pct.
Per.
Kr.
I pct.
1.
10
0,0
91.
2.
-10
0,0
92.
3.
-20
0,0
93.
4.
-80
0,0
94.
5.
-210
-0,1
95.
6.
7.
8.
-1.780
-0,7
98.
-8.340
-1,4
9.
10.
Alle
-530 -1.010
-0,2
96.
-0,4
97.
-3.540 -6.750 -1.420
-1,1
99.
-1,4
100.
-0,6
Alle
-4.980 -5.340 -5.630 -5.590 -6.510 -7.420 -7.970
-1,1
-1,2
-1,3
-1,3
-1,4
-1,4
-1,4
-8.470 -7.100 -6.750
-1,2
-0,4
-1,1
Anm.: 2025-regler. Indkomstdeciler- og percentiler er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede indkomster.
Kilde: Se tabel 1.
Ophævelsen af fradrags- og bortseelsesretten for alle pensionsindbetalinger i topskatte-
grundlaget skønnes at øge gennemsnitsskatten med 0,3 pct.-point og marginalskatten med
0,9 pct.-point for hele befolkningen,
jf. tabel 3.
Ændringerne er størst i 10. indkomstdecil,
hvor gennemsnitsskatten øges med 1,1 pct.-point og marginalskatten med 1,6 pct.-point.
Tabel 3. Ændring (pct.-point) i gennemsnits- og marginalskat ved at ophæve fradrags- og bortseel-
sesretten for pensionsindbetalinger i topskattegrundlaget fordelt på deciler og 91.-100. percentil
Decil
Gennemsnitskat
Marginalskat
Percentil
Gennemsnitskat
Marginalskat
1.
0,0
0,0
91.
0,8
1,9
2.
0,0
0,2
92.
0,9
1,9
3.
0,0
0,1
93.
0,9
1,7
4.
0,0
0,3
94.
0,9
1,9
5.
0,1
0,3
95.
1,0
1,8
6.
0,1
0,8
96.
1,2
1,4
7.
0,2
0,9
97.
1,2
1,8
8.
0,3
1,6
98.
1,4
1,5
9.
0,6
1,8
99.
2,2
1,0
10.
1,1
1,6
100.
1,3
1,1
Alle
0,3
0,9
Alle
1,1
1,6
Anm.: Marginal- og gennemsnitskatter er opgjort for personer mellem 15 og 64 år, som har en positiv AM-betaling.
Kilde: Se tabel 1.
Side 3 af 3