Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2165759_0001.png
19. marts 2020
J.nr. 2020-3047
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 286 af 26. februar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om at oplyse provenuvirkningen, hvis man ophæver fradragsretten for AM-bidrag i grundlaget for topskatten, til skatteministeren
2165759_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen, hvis man ophæver fradragsretten for AM-bi-
drag i grundlaget for topskatten? Provenuet bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter til-
bageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene 2020-2025 samt i
varig virkning. Der bedes her anvendt 2020-niveau og faste 2020-priser. Ministeren bedes
endvidere opgøre virkningen på råderummet i 2020-priser, og hvor mange flere personer,
der vil skulle betale topskat, hvis man fjerner denne fradragsret for årene 2020-2025. En-
deligt bedes ministeren opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringen opgjort som
virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre samt i pct. af disponibel indkomst op-
delt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler.
Ministeren bedes også oplyse, hvad fjernelsen af denne fradragsret vil betyde for den gen-
nemsnitlige beskatning og marginalskatten i procenter. Dette bedes opgjort for indkomst-
deciler, herunder også opdelt for percentiler i den 10. decil, og for befolkningen som hel-
hed. Slutteligt bedes ministeren oplyse skatteændringens virkning på Gini-koefficienten.
Svar
Det skønnes, at en ophævelse af fradragsretten for arbejdsmarkedsbidraget i grundlaget
for topskatten vil medføre et merprovenu på ca. 5,2 mia. kr. (2020-niveau med 2025 reg-
ler) i umiddelbar virkning, ca. 4,0 mia. kr. efter tilbageløb og ca. 2,2 mia. kr. efter tilbage-
løb og adfærd,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Provenuvirkning ved fjernelse af fradrag for AM-bidrag i topskattegrundlaget
Umiddelbar
provenuvirkning
Efter
tilbageløb
Mia. kr.
5,2
4,0
2,2
Efter adfærd og
tilbageløb
Arbejdsudbud
Antal pers.
-5.400
Gini-koefficient
Ændring i pct.-point
-0,22
Anm.: Provenuvirkninger er afrundet til nærmeste 100 mio. kr., og arbejdsudbudsvirkninger er afrundet til nærmeste
100 personer. Provenuvirkningen er omtrent den samme for årene 2020-2025 og svarer til den varige virkning.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2016 fremregnet til 2020-niveau
med forudsætningerne i
Økonomisk Redegørelse,
august 2019.
Det er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum svarer til virkningen efter
tilbageløb og adfærd. Arbejdsudbuddet skønnes at blive reduceret svarende til ca. 5.400
fuldtidspersoner. Det skal understreges, at størrelsesordenen af de afledte adfærdsvirknin-
ger er behæftet med usikkerhed.
Ophævelsen af fradragsretten for arbejdsmarkedsbidraget i grundlaget for topskatten vil
øge antallet af topskatteydere med ca. 150.000 personer i årene 2020-2025. Desuden
skønnes ophævelsen at indebære en reduktion af indkomstforskellene på ca. 0,22 pct.-po-
int målt ved Gini-koefficienten.
Ophævelsen af fradragsretten for arbejdsmarkedsbidraget i grundlaget for topskatten
skønnes at indebære en reduktion af de disponible indkomster på omkring 0,5 pct. for
hele befolkningen svarende til knap 1.200 kr.
jf. tabel 2,
der viser reduktionen i procent af
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om at oplyse provenuvirkningen, hvis man ophæver fradragsretten for AM-bidrag i grundlaget for topskatten, til skatteministeren
2165759_0003.png
de disponible indkomster og i kroner på tværs af indkomstdeciler og for de 91.-100. ind-
komstpercentil (svarende til de percentiler, der indgår i 10. indkomstdecil).
Tabel 2. Decil og percentilvirkninger i kroner (2020-niveau med 2025-regler)
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100. percentil i alt
Virkning i kr.
0
0
0
-100
-200
-400
-800
-1.300
-2.500
-5.900
-1.200
Virkning i kr.
-3.400
-3.700
-4.000
-4.100
-4.900
-5.300
-6.000
-6.500
-7.700
-13.800
-5.900
Pct. af disponibel indkomst
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
-0,5
-0,8
-1,2
-0,5
Pct. af disponibel indkomst
-0,9
-1,0
-1,1
-1,1
-1,2
-1,2
-1,3
-1,3
-1,3
-1,1
-1,2
Anm.: Virkningen i kr. er beregnet pr. voksen i familien, og afrundet til nærmeste 100 kr. Den procentvise ændring i
disponibel indkomst er beregnet ud fra familieækvivaleret disponibel indkomst.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2016 fremregnet til 2020-niveau
med 2025 regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2019.
Det skønnes, at gennemsnitsskatten øges med 0,2 pct.-point og marginalskatten med 0,9
pct.-point for hele befolkningen som følge af omlægningen,
jf. tabel 3,
som viser marginal-
skat og gennemsnitskat på tværs af indkomstdeciler og for de 91.-100. indkomstpercentil
før og efter en ophævelse af fradragsretten af arbejdsmarkedsbidraget i topskattegrundla-
get.
De største stigninger i marginal- og gennemsnitskatten er for personer i 10. indkomstde-
cil, hvor gennemsnitsskatten øges med 0,6 pct.-point og marginalskatten med 2 pct.-po-
int.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 286: Spm. om at oplyse provenuvirkningen, hvis man ophæver fradragsretten for AM-bidrag i grundlaget for topskatten, til skatteministeren
2165759_0004.png
Tabel 3. Gennemsnitlig ændring i gennemsnitsskat og marginalskat (2020-niveau med 2025-regler)
Marginalskat
Gennemsnitskat
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolk-
ningen
Gældende
35,8
38,9
39,8
40,4
41,4
42,0
42,8
43,4
45,2
47,7
42,4
Forslag
35,8
39,0
39,8
40,7
41,6
42,7
43,6
45,0
47,1
49,7
43,3
Forskel i
pct. point
0,0
0,1
0,0
0,3
0,3
0,7
0,8
1,6
1,9
2,0
0,9
Gældende
20,5
27,8
28,6
29,5
30,2
30,7
31,2
31,7
32,9
35,3
30,5
Forslag
20,5
27,8
28,6
29,5
30,2
30,8
31,4
32,0
33,3
35,9
30,7
Forskel i
pct. point
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,1
0,2
0,4
0,6
0,2
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100.
percentil i alt
46,2
46,9
47,3
47,1
47,9
48,6
48,9
48,8
49,1
46,2
47,7
48,4
48,7
49,4
49,2
50,0
50,5
51,1
50,7
50,5
47,7
49,7
2,1
1,9
2,0
2,1
2,1
1,9
2,2
1,9
1,4
1,5
2,0
33,5
33,8
34,3
33,9
34,9
35,3
36,3
36,4
38,2
38,6
35,3
34,0
34,3
34,9
34,5
35,5
35,9
37,0
37,2
39,0
39,2
35,9
0,5
0,5
0,6
0,6
0,6
0,7
0,7
0,7
0,8
0,6
0,6
Anm.:Marginal og gennemsnitskatter er opgjort for personer mellem 15 og 64 år som har en positiv AM-betaling.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i år 2016 fremregnet til 2020-niveau med
2025 regler med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2019.
Side 4 af 4