Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2164904_0001.png
18. marts 2020
J.nr. 2020 - 2718
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 285 af 26. februar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om at oplyse provenuvirkningen, hvis der indføres en formueskat, til skatteministeren
2164904_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenuvirkningen, hvis der indføres en formueskat? Ministeren
bedes foretage beregningen på baggrund af følgende beløbsgrænser
a) Formueskattegrænse svarer til den seneste formueskattegrænse i 1996 opregnet til
2020-niveau
b) Formueskattegrænsen er på 3 mio. kr.
c) Formueskattegrænsen er på 4 mio. kr. og
d) Formueskattegrænsen er på 5 mio. kr.
Disse bedes beregnet med henholdsvis en skatteprocent på 0,7 pct. og 1 pct. Skattegrund-
laget for formueskatten bedes opgjort på samme måde som i svar på spørgsmål 533 (fol-
ketingsåret 2015-16), dvs. som finansiel formue (f.eks. aktier, obligationer og indestående
i bank) fratrukket ”andre lån” (herunder f.eks. banklån, SU-lån
m.v.). Såfremt det er mu-
ligt, bedes også værdien af unoterede aktier medregnes. Provenuet bedes opgjort i umid-
delbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Dette bedes opgjort for alle
årene 2020-2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt 2020-niveau og faste 2020-
priser. Ministeren bedes endvidere opgøre virkningen på råderummet i 2020-priser og op-
gøre fordelingsvirkningen ved skatteændringerne opgjort som virkningen på disponibel
indkomst i kroner og øre samt i pct. af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeci-
ler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler. Endeligt bedes ministe-
ren oplyse skatteændringens virkning på Gini-koefficienten for samtlige modeller.
Svar
I det følgende skønnes over de provenumæssige konsekvenser af en formueskat baseret
på et grundlag bestående af indestående i banker, kursværdi af aktier og investeringsfor-
eningspapirer ifølge bankernes indberetning, obligationer samt pantebreve i depot fra-
trukket bankgæld. Som udgangspunkt er værdien af unoterede aktier ikke medtaget, da
oplysninger herom ikke er registerunderstøttet.
Dermed anvendes som ønsket samme grundlag som i
SAU alm. del
svar på spørgsmål 533
(2015-16).
Dog er der korrigeret for, at der i nævnte svar beregnes dobbelt formueskat for
ægtefæller med en samlet formue over det dobbelte bundfradrag, hvilket der er redegjort
for i
SAU alm. del
svar på spørgsmål 2 (2018-19).
Formueskattegrænsen var i 1996 på 2,4 mio. kr., svarende til 3,92 mio. kr. i 2020-niveau.
En formueskat ved denne grænse og en sats på 0,7 pct. skønnes at medføre et årligt mer-
provenu på ca. 1,6 mia. kr. i umiddelbar virkning og ca. 0,9 mia. kr. efter tilbageløb og ad-
færd,
jf. tabel 1,
der også viser virkningen for andre kombinationer af formueskattegrænse
og skattesats. Provenuvirkningen i tabellen er lig virkningen for årene 2020-2025 og den
varige virkning. Det er forudsat, at virkningen på det finanspolitiske råderum for de en-
kelte år svarer til virkningen efter tilbageløb og adfærd for disse år.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om at oplyse provenuvirkningen, hvis der indføres en formueskat, til skatteministeren
2164904_0003.png
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser af en formueskat
Formueskattegrænse (mio. kr.)
Mia. kr. (2020-niveau)
Formueskattesats på 0,7 pct.
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Formueskattesats på 1,0 pct.
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Anm.: Forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct.
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger og en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
3,92
3,0
4,0
5,0
1,6
1,3
0,9
1,9
1,4
1,1
1,6
1,2
0,9
1,5
1,1
0,8
2,3
1,8
1,3
2,6
2,0
1,5
2,3
1,8
1,3
2,1
1,6
1,2
Ved en formueskattegrænse på 3,92 mio. kr. og en sats på 0,7 pct. skønnes rådighedsbelø-
bet i gennemsnit reduceret med 380 kr., svarende til 0,1 pct. af den disponible indkomst,
jf. tabel 2.
Virkningen er størst i tiende indkomstdecil, hvor rådighedsbeløbet skønnes at
blive reduceret med ca. 3.260 kr., svarende til 0,5 pct. af den disponible indkomst. Om-
lægningen skønnes at reducere Gini-koefficienten med 0,06 pct.-point. Til sammenligning
er seneste officielle skøn for Gini-koefficienten 27,8 pct.
Tabel 3
viser tilsvarende de fordelingsmæssige konsekvenser ved en sats på 1,0 pct.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om at oplyse provenuvirkningen, hvis der indføres en formueskat, til skatteministeren
2164904_0004.png
Tabel 2. Fordelingsmæssige konsekvenser af en formueskat ved en sats på 0,7 pct.
Formueskattegrænse (mio. kr.)
3,92
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100.
Ændring af Gini-
koefficient
kr.
1)
-50
-10
-10
-20
-30
-30
-40
-60
-120
-3.260
-380
kr.
1)
-200
-230
-290
-290
-390
-530
-790
-1.230
-2.180
-26.400
-3.260
-0,06
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,5
-0,1
pct.
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
kr.
1)
-50
-20
-20
-30
-40
-50
-60
-90
-190
-3.570
-430
kr.
1)
-310
-350
-410
-440
-560
-730
-1.040
-1.590
-2.720
3,0
pct.
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,6
-0,1
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,4
kr.
1)
-50
-10
-10
-20
-30
-30
-40
-50
-120
-3.240
-380
kr.
1)
-200
-220
-280
-290
-380
-510
-770
-1.200
-2.140
4,0
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,5
-0,1
pct.
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
kr.
1)
-40
-10
-10
-10
-20
-20
-20
-30
-80
-3.010
-340
kr.
1)
-140
-150
-190
-200
-270
-380
-600
-940
-1.720
5,0
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,5
-0,1
pct.
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-1,7
-0,5
-1,7 -27.440
-0,5
-3.570
-0,07
-1,8 -26.360
-0,6
-3.240
-0,06
-1,7 -25.460
-0,5
-3.010
-0,06
Anm.: 2020-niveau. Indkomstdeciler og -percentiler er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede indkomster, hvor der
tages højde for indkomstforskelle.
1)
Ændringerne opgjort i kroner er ikke-ækvivalerede beløbsstørrelser. Børn, herunder hjemmeboende børn over 18 år,
er ikke medtaget i beregningen.
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger og en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 285: Spm. om at oplyse provenuvirkningen, hvis der indføres en formueskat, til skatteministeren
2164904_0005.png
Tabel 3. Fordelingsmæssige konsekvenser af en formueskat ved en sats på 1,0 pct.
Formueskattegrænse (mio. kr.)
3,92
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Alle
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
91.-100.
Ændring af Gini-
koefficient
kr.
1)
-70
-10
-20
-20
-40
-40
-50
-80
-180
-4.660
-540
kr.
1)
-290
-330
-410
-420
-560
-750
-1.130
-1.760
-3.110
-37.760
-4.660
-0,09
pct.
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,7
-0,2
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,3
-0,4
kr.
1)
-80
-20
-30
-40
-60
-70
-90
-130
-270
-5.090
-620
kr.
1)
-440
-500
-590
-630
-800
-1.050
-1.490
-2.280
-3.890
3,0
pct.
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,8
-0,2
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,2
-0,2
-0,4
-0,5
kr.
1)
-60
-10
-20
-20
-40
-40
-50
-80
-170
-4.620
-540
kr.
1)
-280
-310
-400
-410
-550
-730
-1.100
-1.720
-3.050
4,0
pct.
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,7
-0,2
pct.
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
-0,4
kr.
1)
-60
-10
-10
-10
-30
-30
-30
-50
-110
-4.290
-490
kr.
1)
-200
-210
-280
-280
-390
-540
-850
-1.350
-2.450
5,0
pct.
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,7
-0,2
pct.
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
-0,3
-2,4
-0,7
-2,5 -39.200
-0,7
-5.090
-0,10
-2,6 -37.650
-0,8
-4.620
-0,09
-2,5 -36.340
-0,7
-4.290
-0,08
Anm.: 2020-niveau. Indkomstdeciler og -percentiler er opgjort på baggrund af de familieækvivalerede indkomster, hvor der
tages højde for indkomstforskelle.
1)
Ændringerne opgjort i kroner er ikke-ækvivalerede beløbsstørrelser. Børn, herunder hjemmeboende børn over 18 år,
er ikke medtaget i beregningen.
Kilde: Egne beregninger baseret på data fra lovmodellens fuldtællinger og en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
Side 5 af 5