Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2165452_0001.png
Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 37
Offentligt
16. december 2019
J.nr. 2019 - 7881
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 37 af 21. august 2019 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 262: MFU spm. om at oplyse omfanget af spilreklamer og omfanget af spilafhængighed fordelt på de forskellige spiltyper, til skatteministeren
2165452_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes for årene 2015 til og med juni 2019 oplyse de samlede årlige markedsfø-
ringsomkostninger på det danske spilmarked for spiludbydere med licens i Danmark. Mi-
nisteren bedes i opgørelsen opdele det totale årlige markedsføringsforbrug på statsejede
spiludbydere og privatejede spiludbydere. Ligeledes bedes ministeren oplyse fordelingen
på henholdsvis licensspil og lotterispil.
Svar
Spillemyndigheden har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Spillemyndigheden kan oplyse,
at der foreligger oplysninger om markedsføringsomkost-
ningerne for flere spiludbydere af væddemål og onlinekasino, og at det således er muligt
at udarbejde et samlet skøn med en række forbehold for disse to spiltyper.
Spillemyndigheden har opgjort markedsføringsomkostningerne for væddemål og online-
kasino til ca. 625 mio. kr. i 2016, ca. 630 mio. kr. i 2017 og ca. 465 mio. kr. i 2018.
Spillemyndigheden beskriver en række forbehold, som gør, at niveauet for og udviklingen
i markedsføringsomkostningerne er forbundet med en vis usikkerhed:
Fra og med 2019 skal tilladelsesindehavere, der udbyder væddemål og onlinekasino,
ikke længere oplyse omfanget af markedsføringsomkostninger i førsteårsrapporten, ef-
ter de har fået en tilladelse. Derfor mangler der oplysninger om nogle tilladelsesinde-
haveres markedsføringsomkostninger for 2018, som derfor skal tages med et særligt
forbehold.
Der er få tilladelsesindehavere, der endnu ikke har leveret førsteårsrapport eller årsre-
degørelse.
Der er en tilladelsesindehaver, som ikke har kunnet udskille deres danske markedsfø-
ringsomkostninger fra deres samlede globale markedsføringsomkostninger.
Det er ikke alle tilladelser til væddemål og onlinekasino, der er udstedt til den 1. januar
hvilket indebærer, at nogle markedsføringsomkostninger er placeret i et andet år, end
de er brugt.
Da førsteårsrapporten indeholder oplysninger fra tilladelsesstart og ét år frem, er det
ikke alle markedsføringsomkostningerne i førsteårsrapporterne, der præcist kan place-
res i et bestemt kalenderår.
Hvis en tilladelse er udstedt til en anden dato end 1. januar, er markedsføringsomkost-
ninger placeret i det år, hvor der i det første tilladelsesår er flest måneder.
De samlede markedsføringsomkostninger for to af monopolspillene (lotterispillene),
Danske Lotteri Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S, oversendes til Skatteudvalget.
Disse oversendes fortroligt i et supplerende svar.
For en række andre spiltyper er Spillemyndigheden ikke i besiddelse af de efterspurgte op-
lysninger. Det gælder for de liberaliserede spil i form af gevinstgivende spilleautomater og
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 262: MFU spm. om at oplyse omfanget af spilreklamer og omfanget af spilafhængighed fordelt på de forskellige spiltyper, til skatteministeren
2165452_0003.png
landbaserede kasinoer samt for monopolspillene (lotterispillene) i form af Varelotteriet,
Landbrugslotteriet og til dels de almennyttige lotterier.”
Skatteministeriet har således ikke mulighed for at oplyse de samlede årlige markedsfø-
ringsomkostninger på det danske spilmarked for spiludbydere med tilladelse til at udbyde
spil i Danmark, ligesom det ikke er muligt at oplyse en fordeling på henholdsvis statsejede
spiludbydere og privatejede spiludbydere samt fordelingen mellem de liberaliserede spil
og monopolspil (lotterispil).
Side 3 af 3