Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2156283_0001.png
Skatteudvalget 2018-19 (2. samling)
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 73
Offentligt
27. september 2019
J.nr. 2019 - 8672
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 73 af 9. september 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om, hvornår Skatteforvaltningen forventes at kunne have et system klar til at håndtere opgørelse og beskatning af afkast fra salg af udlejningsejendomme renoveret efter boligreguleringslovens § 5, stk. 2, til skatteministeren
2156283_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svar på SAU alm. del spørgsmål 35 bedes ministeren skønne over, hvad
det potentielle merprovenu for den danske statskasse vil være, såfremt dansk ret tilpasses,
så Danmark har mulighed for at anvende den udvidede adgang til beskatning af ejen-
domsaktier, jf. artikel 9 i den multilaterale konvention og artikel 13, stk. 4, i OECD’s mo-
deloverenskomst.
Svar
Som det fremgår af svaret på SAU alm. del spørgsmål 35 kan Danmark som udgangs-
punkt ikke beskatte udenlandske selskabers aktieavancer. Det skyldes, dels at Danmark i
henhold de fleste dobbeltbeskatningsoverenskomster ikke har beskatningsretten til ikke-
hjemmehørende selskabers aktieavancer, dels at Danmarks interne regler ikke indeholder
hjemmel til beskatning, når det udenlandske selskab ikke udøver virksomhed fra et fast
driftssted i Danmark.
Hvis intern dansk ret ændres, så Danmark får intern hjemmel til at beskatte ikke-hjemme-
hørende selskabers avancer i ejendomsselskaber, vil udenlandske selskaber skulle beskat-
tes efter samme regler som danske selskaber.
Efter gældende regler er danske selskabers avancer på unoterede aktier imidlertid skatte-
fri. Det vil også gælde for udenlandske selskaber. Der kan eventuelt ændres på de gene-
relle regler om beskatning af selskabers aktieavancer, så der generelt indføres beskatning
af selskabers aktier i ejendomsselskaber.
Med disse væsentlige ændringer af intern dansk ret vil der være adgang for Danmark til at
beskatte danske og udenlandske selskabers avancer på ejendomsaktier. Beskatningen af
udenlandske selskaber vil dog fortsat være begrænset af Danmarks internationale aftaler.
Størstedelen af Danmarks dobbeltbeskatningsaftaler indeholder fortsat ikke adgang for
Danmark til at beskatte udenlandske selskabers aktieavancer, og på nuværende tidspunkt
er det usikkert, hvor mange stater der tilslutter sig den udvidede beskatningsadgang i arti-
kel 9 i den multilaterale konvention.
Selv med de anførte ændringer af interne danske regler vil det således fortsat være muligt
for udenlandske koncerner at investere i danske ejendomme via selvstændige selskaber
uden at blive beskattet i Danmark. Hvis det udenlandske selskab er hjemmehørende i et
land, der har afgivet beskatningsretten til Danmark, vil det tilmed i mange tilfælde være
muligt for selskabet at foretage investeringen fra et andet land, så Danmark ikke kan be-
skatte ejendomsaktierne.
På den baggrund skønnes det, at der vil være tale om et meget begrænset merprovenu for
den danske statskasse i form af en forøget beskatning af udenlandske selskabers ejen-
domsaktier, såfremt dansk ret tilpasses, så Danmark har mulighed for at anvende den ud-
videde adgang til beskatning af ejendomsaktier, jf. artikel 9 i den multilaterale konvention
og artikel 13, stk. 4, i OECD’s modeloverenskomst.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 245: Spm. om, hvornår Skatteforvaltningen forventes at kunne have et system klar til at håndtere opgørelse og beskatning af afkast fra salg af udlejningsejendomme renoveret efter boligreguleringslovens § 5, stk. 2, til skatteministeren
2156283_0003.png
I forhold til selskaber hjemmehørende i Danmark vil tilpasningen dog umiddelbart med-
føre et væsentligt merprovenu, der dog ikke umiddelbart lader sig kvantificere. Det be-
mærkes i denne forbindelse, at en sådan skattemæssig favorisering af udenlandske ejen-
domsselskaber kan skabe et incitament til at flytte ejerskabet af danske ejendomsselskaber
til udlandet. Denne adfærdsvirkning vil bidrage til at reducere merprovenuet.
Side 3 af 3