Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2146989_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål M
”Hvordan
vil tredoblingen af afgiften på
engangsservice og bæreposer af plastik påvirke
forbruget af genbrugsplast samt biobaseret og
bionedbrydeligt plast, og hvilke overvejelser har
regeringen gjort sig om dette?”
1. Indledning
Tak for spørgsmålet.
Skatteministeren og jeg har aftalt, at jeg indleder
med at svare på spørgsmål M, hvorefter
skatteministeren vil svare på spørgsmål N.
Tredoblingen af emballageafgiften har ét formål.
Det skal begrænse vores forbrug af
engangsprodukter, gøre op med brug og smid
væk og nedbringe vores affaldsmængder.
Danskerne er europamestre i at producere affald.
Og det betyder, at vi er meget langt fra
verdensmålet om bæredygtigt forbrug og
produktion, hvor vi bruger vores ressourcer med
omtanke.
Vi skal væk fra kun at bruge en kop, bestik eller
tallerken én gang for så at smide den væk. Ofte
genanvendes de her produkter ikke engang, de
sendes til forbrænding eller ender i naturen. Det
er spild af ressourcer uanset hvilket materiale,
1
2
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om talepapir fra samrådet i Skatteudvalget den 6. februar 2020 om afgiften på engangsservice og bæreposer af plastik, til miljøministeren
2146989_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
der er tale om. Vi skal reducere mængden af
affald. Her har afgiften en effekt.
2. Hvordan påvirkes forbruget?
Jeg er enig i, at vi også skal genanvende mere og
bruge bedre og mere bæredygtige materialer.
Men forebyggelse af affald er nu engang det mest
effektive middel i den grønne omstilling. Vi er
nødt til at nedbringe vores forbrug af klodens
ressourcer.
At erstatte plastik med andre materialer eller
genanvendte materialer, som vi alligevel smider
væk efter én gangs brug, løser ikke problemet. Vi
skal tænke i helt andre løsninger.
Et eksempel er Tivoli, som sælger øl og sodavand
i genbrugskopper, som afleveres, vaskes op og
bruges flere gange. Et andet eksempel er Roskilde
Festival, hvor jeg sidste år besøgte bryggeriernes
store mobile opvaskemaskine, som vasker ølkrus,
så de kan bruges igen og igen, og så rykker videre
til næste festival. Når kopperne er slidt,
indsamles de og kan genanvendes til nye
produkter.
Det er den vej, vi skal. Vi skal have mere genbrug,
så vi får mindre affald.
Det er korrekt, at afgiften på engangsservice
hverken nu eller tidligere skelner mellem
materialetyper. Det vil derfor også blive dyrere at
forbruge engangsservice, som er lavet af
genanvendt plastik eller biobaserede- og
bionedbrydelige materialer når disse vejer mere.
3. Afgiftsdifferentiering
Men vi skal også fremme genanvendelse og brug
af materialer, der kan genanvendes. Med
finansloven 2020 blev det derfor aftalt, at det skal
undersøges, om emballageafgiften kan målrettes
mere mod de mest miljøbelastende materialer.
Når vi kigger ind i dét, er der dog flere ting at tage
højde for:
Det må samlet set ikke skabe mere
éngangsforbrug og mere affald.
4
3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om talepapir fra samrådet i Skatteudvalget den 6. februar 2020 om afgiften på engangsservice og bæreposer af plastik, til miljøministeren
2146989_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Vi skal være sikre på, hvordan vi definerer et
bæredygtigt materiale. Er det fx mere
bæredygtigt at fragte palmeblade til Danmark for
at lave engangstallerkner end at lave dem af
plastik, der kan genanvendes? Det skal der være
en ensartet målestok for.
Oveni det, er der så også de administrative
elementer at tage hensyn til. Det skal sikres, at en
differentieret afgift ikke giver unødigt
administrativt bøvl og bureaukrati for
erhvervslivet. Og for de myndigheder, som skal
føre tilsyn med reglerne.
4. Opsummering.
Det var en kort redegørelse for regeringens
overvejelser i forbindelse med tredoblingen af
afgiften.
Jeg vil nu give ordet videre til skatteministeren.
Tak for ordet.
5
6