Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2102965_0001.png
11. november 2019
J.nr. 2019 - 10272
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 24 af 23. oktober 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Nordqvist (ALT).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: MFU spm. om at oplyse statens nettoindtægter fra Nordsøen i perioden 2019 til 2050, til skatteministeren
2102965_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af svarene på KEF alm. del
spørgsmål 33 og 34 (2018-
19, 2. samling) oplyse statens nettoindtægter fra Nordsøen i perioden 2019 til 2050. Det
vil sige indtægterne fratrukket de udgifter, som er forbundet med statens aktiviteter i
Nordsøen som f.eks. nye investeringer og deraf voksende nedtagningsomkostninger og
andre relevante omkostninger. Ministeren bedes desuden redegøre for, hvorfor regerin-
gens skøn over indtægter fra Nordsøen er markant højere end vurderingen fra Det Øko-
nomiske Råds formandskab, som vurderer, at de samlede indtægter i perioden frem mod
2050 kun udgør 67 mia. kr., jf. artiklen på berlingske.dk
den 23. oktober 2019 ”Vismænd:
Indtægter fra Nordsøen falder drastisk de kommende år”.
Svar
Tallene i svaret på KEF alm. del
spm. 33 angiver statens skønnede nettoindtægter fra
Nordsøen i perioden 2019 til 2050. Det vil sige indtægterne fratrukket de udgifter, som er
forbundet med statens aktiviteter i Nordsøen, herunder fx investeringer via Nordsøfon-
den og nedtagningsomkostninger. Det svarer til Skatteministeriets sædvanlige principper.
Forskellen i Skatteministeriets og Det Økonomiske Råds formandskabs skøn over ind-
tægter fra Nordsøen skyldes overordnet tre forhold. For det første en forskel i skønnet
for de fremtidige oliepriser, for det andet en forskel i den skønnede fremtidige produk-
tion i Nordsøen og for det tredje beregningstekniske forskelle.
For så vidt angår
olieprisen
oplyser De Økonomiske Råds Sekretariat (DØRS), at de anta-
ger en oliepris på 65 $/tønde i 2019, 63 $/tønde i 2020 og derefter en årlig nominel stig-
ning på 5 pct. til 2025. Efter 2025 forudsættes en underliggende inflation i olieprisen på
1,75 pct. om året.
Svaret på KEF alm. del.
spm. 33 benytter to olieprisscenarier fra Det Internationale
Energiagentur, hhv. New Policies scenariet og Sustainable Development scenariet. I
begge scenarier vægtes priserne med olieprisfutures. Vægtningen sænker i begge tilfælde
priserne.
DØRS’ skøn
for olieprisen er væsentligt lavere end i New Policies scenariet.
For så vidt angår
produktionen af olie og gas
udarbejder Energistyrelsen en produktionsprog-
nose, hvori der indgår et
”forventet forløb” og et ”muligt forløb”.
Det forventede forløb
er en prognose for indvinding fra felter og fund med eksisterende teknologi, mens det
mulige forløb hertil indregner en prognose for
de såkaldte ”teknologiske ressourcer” og
”efterforskningsressourcerne”.
De teknologiske ressourcer er et skøn for indvindingspotentialet ved anvendelse af ny
teknologi. Efterforskningsressourcerne er et skøn for indvindingen fra kommende nye
fund som følge af igangværende og kommende efterforskningsaktiviteter. Skønnet tager
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: MFU spm. om at oplyse statens nettoindtægter fra Nordsøen i perioden 2019 til 2050, til skatteministeren
2102965_0003.png
udgangspunkt i de i dag kendte efterforskningsprospekter, som forventes anboret. Desu-
den indgår en vurdering af, hvilke yderligere prospekter, der kan forventes påvist senere i
prognoseperioden.
DØRS oplyser,
at de anvender det såkaldte ”forventede forløb” i Energistyrelsens pro-
duktionsprognose. Skatteministeriet anvender efter sædvanlige regneprincipper det så-
kaldte ”mulige forløb”.
Energistyrelsen oplyser, at det ”mulige forløb”
som Skatteministeriet anvender er det
mest retvisende. Det skyldes, at forløbet tager højde for, at der frem mod 2050 vil ske
teknologiske fremskridt som kan øge indvindingen, samt at der kan gøres nye fund i
Nordsøen, herunder i de tilladelser, der allerede er givet i 7. udbudsrunde.
For så vidt angår
de beregningstekniske forudsætninger
kan bemærkes, at Skatteministeriet an-
vender sin
Model til beregning af skatteindtægter fra Nordsøen
i forbindelse med vurderinger af
statens indtægter fra Nordsøen. Modellen indeholder fortrolige oplysninger fra olie- og
gasselskabernes selvangivelser, som DØRS ikke har adgang til. Anvendes DØRS’ antagel-
ser i Skatteministeriets model, skønnes de fremtidige indtægter fra Nordsøen at udgøre 73
mia. kr. i 2019-niveau.
Forskellen på dette skøn og DØRS’ skøn på 67 mia. kr. skyldes
således beregningstekniske forskelle.
Side 3 af 3