Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2151521_0001.png
19. februar 2020
J.nr. 2020-1736
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 225 af 29. januar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 225: Spm. om, hvor stor en andel af alle spilreklamer på TV der udgøres af Danske Spil, til skatteministeren
2151521_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af alle spilreklamer på TV der udgøres af
Danske Spil, og hvordan ministeren forholder sig til, at statsfinansierede Danske Spil står
for en del af reklametrykket på TV?
Svar
Skatteministeriet har ikke oplysninger om, hvor stor en andel af alle spilreklamer på TV,
der udgøres af Danske Spil.
Jeg er dog bekendt med, at der den 16. december 2019 var en artikel i Børsen om spil-
branchens reklamer i TV
(”Spilbranchen er gået ”grassat” i tv-reklamer”).
Artiklen viste i
et diagram en opgørelse over de forskellige spiludbyderes Target Rating Points. Target
Rating Points (TRP) er i artiklen forklaret på følgende vis:
”TRP udtrykker
prisen for at eksponere 1 pct. af en given målgruppe for en tv-reklame. 1
TRP koster i snit 2000 kr. En stor tv-kampagne på en uge, eksempelvis for en ny sports-
kæde, er ca. 1000 TRP.”
Diagrammet viser, at Danske Spil havde 52.455 TRP (fordelt med 52 pct. på Danske Lot-
teri Spil (som udbyder monopolspil) og 48 pct. på Danske Licens Spil (som udbyder spil
på det liberaliserede marked)). De efterfølgende spiludbydere var Kindred (Unibet/Maria
Casino) med 18.566 TRP og LeoVegas med 11.646 TRP. Den spiludbyder med færrest
TRP var Pokerstars med 418 TRP.
Det bemærkes, at opgørelser, der hviler på listepriser, ikke altid giver et realistisk indblik i
den reelle mængde af reklamer, der købes, da det må formodes, at det er muligt for an-
noncøren at aftale diverse fordele, som fx mængderabatter, en bedre eksponering mv.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvordan jeg forholder mig til, at Danske Spil står for
en del af reklametrykket på TV, er det min holdning, at spilreklamer fylder for meget, og
at den her regering ser spilreklamer som et meget stort problem, uanset hvem der rekla-
merer.
Side 2 af 2