Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2181514_0001.png
27. april 2020
J.nr. 2020 - 1448
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 224 af 29. januar 2020 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om ministeren kan redegøre for effekterne af en – provenuneutral – afgiftspakke, til skatteministeren
2181514_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne af en
provenuneutral
afgiftspakke med føl-
gende elementer:
Den grønne check (inklusiv supplerende grøn check og tillæg til grøn check) afskaffes
med virkning fra 2021.
Den vedtagne forhøjelse af tobaksafgifter i 2022 aflyses til fordel for en årlig inflations-
indeksering af samtlige tobaksafgifter fra 2021.
Afgiften på cigaretpapir afskaffes med virkning fra 2021.
Afgifterne på konsum-is og -ismiks afskaffes med virkning fra 2021.
Afgifterne på kaffe afskaffes med virkning fra 2021.
Afgifterne på glødelamper, lysstoflamper og autopærer afskaffes med virkning fra
2021.
Tillægsafgiften på mousserende vin afskaffes med virkning fra 2021.
Den almindelige afgift på konfekture (slik og chokolade) sænkes til niveauet for den
nedsatte afgift (på konfekture med lavt indhold af tilsat sukker) med virkning fra 2021.
Afgiften på engangsservice afskaffes i forbindelse med implementeringen af forbuddet
mod plastikengangsservice (forventet 2021).
Den volumenbaserede emballageafgift afskaffes i forbindelse med implementeringen
af det udvidede producentansvar for emballager (forventet 2024).
Den vedtagne genindførelse af afgifter på ftalater, pvc og pvc-folier aflyses, jf. anbefa-
lingerne fra den tidligere regeringens saneringsudvalg.
Evt. øvrigt provenu anvendes til at nedsætte den almindelige elafgift med virkning fra
2021, således at den varige provenueffekt af afgiftspakken er nul.
Der ønskes oplyst følgende effekter:
Provenueffekter for hvert af årene 2021-30 (og varigt), før og efter tilbageløb og adfærd
Effekt på BNP
Effekt på arbejdsudbud (time og deltagelse)
Effekt på Gini-koefficient
Nettoprovenueffekt fordelt på indkomstdeciler
Effekt på grænsehandel
Effekt på administrative byrder for erhvervslivet
Skøn over omfanget af frigjorte ressourcer i Skatteforvaltningen
For hver af de pågældende effekter (undtagen fordelingen på indkomstdeciler) bedes mi-
nisteren
angive den/de forslag, der særligt bidrager til effekten.
Svar
Der er i spørgsmålet foreslået en omfattende omlægning af afgifterne i Danmark kombi-
neret med en afskaffelse af den grønne check. En evt. overskydende finansiering af at ju-
stere de ovenstående afgifter og afskaffe den grønne check ønskes brugt på at reducere
elafgiften for husholdninger.
Beregningerne af provenuvirkninger mv. er foretaget isoleret for de enkelte tiltag, hvorfor
den samlede virkning skal tolkes med forsigtighed.
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om ministeren kan redegøre for effekterne af en – provenuneutral – afgiftspakke, til skatteministeren
2181514_0003.png
Den samlede
umiddelbare
provenuvirkning i 2025, ekskl. reduktion af elafgiften, skønnes at
udgøre et
merprovenu
på knap 0,9 mia. kr.,
jf. tabel 1,
mens den varige umiddelbare virkning
skønnes at udgøre et
mindreprovenu
på godt 0,8 mia. kr. Den negative varige virkning er
især drevet af, at den grønne check fastholdes nominelt over tid. Det medfører, at prove-
nuet forbundet med at afskaffe den grønne check gradvist udhules realt, i takt med at
økonomien vokser, og priserne stiger.
Tabel 1. Umiddelbar provenuvirkning, ekskl. moms, 2021-2030 samt varig virkning, mio. kr. (2020-niveau)
2021
Afskaffe grøn check fra 2021
Aflyse forhøjelse af tobaksafgifter i
2022 og i stedet årlig inflationsindekse-
ring fra 2021
Afskaffe afgift på cigaretpapir fra 2021
Afskaffe afgift på konsumis og
konsum-ismiks fra 2021
Afskaf afgift på kaffe fra 2021
Afskaf afgift på glødelamper, lysstof-
lamper og autopærer fra 2021
Afskaf tillægsafgift på mousserende vin
fra 2021
Reducere almindelig afgift på slik og
chokolade til nedsat afgift på ting med
lavt indhold af tilsat sukker fra 2021
Afskaf afgift på engangsservice samti-
dig med, at engangsservice forventeligt
forbydes medio 2021
Afskaf volumenbaseret emballageafgift
fra 2025
Afskaf genindførelse af afgift på ftala-
ter, pvc og pvc-folier fra 2021
Samlet virkning
2.930
175
-25
-355
-280
-55
-100
-330
2022
2.860
-740
-25
-345
-275
-50
-100
-325
2023
2.790
-540
-25
-340
-270
-50
-95
-320
2024
2.715
-355
-25
-335
-265
-50
-95
-315
2025
2.650
-175
-25
-330
-260
-50
-95
-310
2026
2.575
-175
-25
-330
-260
-50
-95
-310
2027
2.495
-175
-25
-330
-260
-50
-95
-310
2028
2.420
-175
-25
-330
-260
-50
-95
-310
2029
2.355
-175
-25
-330
-260
-50
-95
-310
2030
2.280
-175
-25
-330
-260
-50
-95
-310
Varig
virk-
ning
900
-185
-20
-325
-255
-50
-90
-305
-155
-315
-315
-315
-315
-170
-315
-175
-40
800
-315
-180
-35
720
-315
-185
-35
640
-315
-185
-35
575
-315
-190
-35
495
-315
-180
-15
-840
-40
1.765
-40
645
-40
795
-40
920
-40
880
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag, 2016-data fremskrevet til 2020 med forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2019
samt forbrugsundersøgelser 2015-2017.
Opgjort
efter tilbageløb
skønnes det samlede forslag at medføre et varigt mindreprovenu på
ca. 1 mia. kr.,
jf. tabel 2.
Side 3 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om ministeren kan redegøre for effekterne af en – provenuneutral – afgiftspakke, til skatteministeren
2181514_0004.png
Tabel 2. Provenuvirkning efter tilbageløb, 2021-2030 samt varig virkning, mio. kr. (2020-niveau)
2021
Afskaffe grøn check fra 2021
Aflyse forhøjelse af tobaksafgifter i
2022 og i stedet årlig inflationsindekse-
ring fra 2021
Afskaffe afgift på cigaretpapir fra 2021
Afskaffe afgift på konsumis og
konsum-ismiks fra 2021
Afskaf afgift på kaffe fra 2021
Afskaf afgift på glødelamper, lysstof-
lamper og autopærer fra 2021
Afskaf tillægsafgift på mousserende vin
fra 2021
Reducere almindelig afgift på slik og
chokolade til nedsat afgift på ting med
lavt indhold af tilsat sukker fra 2021
Afskaf afgift på engangsservice samti-
dig med, at engangsservice forventeligt
forbydes medio 2021
Afskaf volumenbaseret emballageafgift
fra 2025
Afskaf genindførelse af afgift på ftala-
ter, pvc og pvc-folier fra 2021
Samlet virkning
2.255
175
-25
-350
-275
-55
-100
-325
2022
2.200
-730
-25
-345
-270
-50
-95
-320
2023
2.150
-535
-25
-335
-265
-50
-95
-315
2024
2.090
-350
-25
-330
-260
-50
-95
-310
2025
2.040
-175
-25
-325
-255
-50
-90
-305
2026
1.980
-175
-25
-325
-255
-50
-90
-305
2027
1.920
-175
-25
-325
-255
-50
-90
-305
2028
1.865
-175
-25
-325
-255
-50
-90
-305
2029
1.810
-175
-25
-325
-255
-50
-90
-305
2030
1.755
-175
-25
-325
-255
-50
-90
-305
Varig
virk-
ning
695
-180
-20
-320
-255
-50
-90
-300
-155
-310
-310
-310
-310
-170
-310
-175
-35
235
-310
-175
-35
175
-310
-180
-35
115
-310
-185
-35
55
-310
-190
-35
-5
-315
-180
-15
-1.030
-40
1.105
-40
15
-40
180
-40
320
-40
295
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag, 2016-data fremskrevet til 2020 med forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2019
samt forbrugsundersøgelser 2015-2017.
Opgjort
efter tilbageløb og adfærd
skønnes det samlede forslag at indebære et varigt mindre-
provenu på ca. 450 mio. kr.,
jf. tabel 3.
Der er derfor ikke
opgjort i varig virkning
en
overskydende ramme til at nedsætte elafgiften.
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om ministeren kan redegøre for effekterne af en – provenuneutral – afgiftspakke, til skatteministeren
2181514_0005.png
Tabel 3. Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd, 2021-2030 samt varig virkning, mio. kr. (2020-niveau)
2021
Afskaffe grøn check fra 2021
Aflyse forhøjelse af tobaksafgifter i
2022 og i stedet årlig inflationsindekse-
ring fra 2021
Afskaffe afgift på cigaretpapir fra 2021
Afskaffe afgift på konsumis og
konsum-ismiks fra 2021
Afskaf afgift på kaffe fra 2021
Afskaf afgift på glødelamper, lysstof-
lamper og autopærer fra 2021
Afskaf tillægsafgift på mousserende vin
fra 2021
Reducere almindelig afgift på slik og
chokolade til nedsat afgift på ting med
lavt indhold af tilsat sukker fra 2021
Afskaf afgift på engangsservice samti-
dig med, at engangsservice forventeligt
forbydes medio 2021
Afskaf volumenbaseret emballageafgift
fra 2025
Afskaf genindførelse af afgift på ftala-
ter, pvc og pvc-folier fra 2021
Samlet virkning
2.580
-10
-25
-340
-270
-50
-65
-265
2022
2.520
110
-25
-335
-265
-50
-65
-260
2023
2.460
90
-25
-330
-260
-50
-65
-255
2024
2.395
65
-25
-325
-255
-50
-60
-250
2025
2.335
35
-25
-320
-250
-45
-60
-245
2026
2.270
35
-25
-320
-250
-45
-60
-245
2027
2.200
35
-25
-320
-250
-45
-60
-245
2028
2.135
35
-25
-320
-250
-45
-60
-245
2029
2.075
35
-25
-320
-250
-45
-60
-245
2030
2.010
35
-25
-320
-250
-45
-60
-245
Varig
virk-
ning
795
35
-25
-315
-250
-45
-60
-245
-75
-155
-155
-155
-155
-165
-155
-170
-35
1.000
-155
-170
-35
930
-155
-175
-35
860
-155
-180
-35
795
-155
-185
-35
725
-155
-175
-15
-455
-35
1.445
-40
1.435
-40
1.370
-35
1.305
-35
1.070
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag, 2016-data fremskrevet til 2020 med forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, august 2019
samt forbrugsundersøgelser 2015-2017.
Forslaget skønnes samlet set
med betydelig usikkerhed
at indebære en forøgelse af ar-
bejdsudbuddet svarende til godt 1.400 fuldtidspersoner,
jf. tabel 4.
Den største virkning fra
både timeeffekten (øget arbejdsudbud fra allerede beskæftigede) og deltagelseseffekten
(flere der kommer i job) skønnes at hidrøre fra afskaffelsen af den grønne check. Afskaf-
felsen af den grønne check skønnes således isoleret set at øge arbejdsudbuddet med godt
1.300 fuldtidspersoner, mens justeringerne af afgifterne samlet set skønnes at øge arbejds-
udbuddet med ca. 100 fuldtidspersoner.
Den anslåede ændring i arbejdsudbuddet skønnes isoleret set at indebære en forøgelse af
BNP på ca. 1 mia. kr. Heraf bidrager afskaffelsen af den grønne check med den største
virkning på ca. 0,9 mia. kr.,
jf. yderste kolonne i tabel 4.
Hertil kommer virkninger på produk-
tiviteten som følge af brancheforskydninger ved ændret forbrugssammensætning og æn-
dret inputsammensætning i erhvervene, når afgiftslempelserne mindsker forvridningerne
af de relative priser i økonomien. Virkningerne på produktiviteten er ikke kvantificeret.
I det omfang forbruget af de berørte varer giver anledning til negative eksternaliteter, kan
en afskaffelse eller lempelse af de pågældende afgifter isoleret set indebære et samfunds-
økonomisk tab som følge af en forøgelse af disse eksternaliteter.
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om ministeren kan redegøre for effekterne af en – provenuneutral – afgiftspakke, til skatteministeren
2181514_0006.png
Tabel 4. Virkning på arbejdsudbud og BNP
Arbejdsudbud
Time-
Deltagelses-
virkning
virkning
Fuldtidspersoner
875
75
450
25
Virkning på
BNP
Mia. kr.
0,9
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
950
475
1,0
I alt
Afskaffe grøn check fra 2021
Afgiftsændringer i alt
- Aflyse forhøjelse af tobaksafgifter i 2022 og i ste-
det årlig inflationsindeksering fra 2021
- Afskaffe afgift på cigaretpapir fra 2021
- Afskaffe afgift på konsumis og
konsum-ismiks fra 2021
- Afskaf afgift på kaffe fra 2021
- Afskaf afgift på glødelamper, lysstoflamper og
autopærer fra 2021
- Afskaf tillægsafgift på mousserende vin fra 2021
- Reducere almindelig afgift på slik og chokolade
til nedsat afgift på ting med lavt indhold af tilsat
sukker fra 2021
- Afskaf afgift på engangsservice samtidig med, at
engangsservice forventeligt forbydes medio 2021
- Afskaf volumenbaseret emballageafgift fra 2025
- Afskaf genindførelse af afgift på ftalater, pvc og
pvc-folier fra 2021
Samlet virkning
1.325
100
-25
0
25
25
0
25
0
25
25
0
1.425
Anm.: Virkningerne på arbejdsudbud og BNP er opgjort med udgangspunkt i virkningen i 2025.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag, 2016-data fremskrevet til 2020 med forudsætninger i Økonomisk
Redegørelse, august 2019 (2025-regler) samt forbrugsundersøgelser 2015-2017.
Nogle af de foreslåede afgiftsændringer vedrører såkaldt grænsehandelsfølsomme varer,
herunder navnlig tobaksvarer, slik og chokolade. Afgiftsændringerne skønnes at indebære
en reduktion af grænsehandelen med ca. 35 mio. stk. cigaretter, ca. 5 mio. g. røgtobak og
ca. 1 mio. kg chokolade og slik. Derudover skønnes en lavere grænsehandel med mousse-
rende vine, men det er ikke muligt ud fra det eksisterende datagrundlag at foretage et kon-
kret skøn herfor.
Fordelingsvirkninger
Afskaffelsen af den grønne check skønnes isoleret set at øge indkomstforskellene med
godt 0,09 pct.-point målt ved Gini-koefficienten,
jf. tabel 5.
Fordelingsvirkningerne er be-
regnet med udgangspunkt i den umiddelbare provenuvirkning i 2025.
Den disponible indkomst opgøres som de samlede indkomster fratrukket indkomstskat-
ter, men før betaling af forbrugsafgifter. Afgiftsbetalinger indgår dermed definitorisk ikke
i de disponible indkomster og påvirker derfor ikke de målte indkomstforskelle. Forskelle i
de disponible indkomster er således et udtryk for forskelle i befolkningens forbrugsmulig-
heder,
men afhænger ikke af befolkningens konkrete forbrugsvalg og påvirkes dermed ikke
af ændrede forbrugsafgifter.
Givet befolkningens forbrugsvalg og betalinger af forbrugsafgifter
som med betydelig
usikkerhed kan skønnes på baggrund af bl.a. Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse
kan de foreslåede ændringer i afgiftsbetalingerne (ved uændret forbrugsvalg) dog omreg-
nes til en
ækvivalent
ændring i de disponible indkomster, som beregningsteknisk svarer til
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om ministeren kan redegøre for effekterne af en – provenuneutral – afgiftspakke, til skatteministeren
2181514_0007.png
en ækvivalent reduktion af indkomstforskellene på knap 0,03 pct.-point målt ved Gini-
koefficienten.
Under denne antagelse, dvs. hvor de skønnede afgiftsbetalinger omsættes til en ækvivalent
ændring i den disponible indkomster, vurderes forslaget samlet set at have en fordelings-
virkning svarende til en forøgelse af indkomstforskellene med knap 0,07 pct.-point målt
ved Gini-koefficienten.
Tabel 5. Virkning på indkomstforskellene opgjort ved ændringer i Gini-koefficienten (2025-virkning),
pct.-point
Direkte virkning
på Gini-koefficient
0,09
Omregnet virkning på Gini-
kofficent
1)
-0,03
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
-0,00
Afskaffe grøn check fra 2021
Afgiftsændringer i alt
- Aflyse forhøjelse af tobaksafgifter i 2022 og i stedet årlig inflationsindeksering
fra 2021
- Afskaffe afgift på cigaretpapir fra 2021
- Afskaffe afgift på konsumis og konsum-ismiks fra 2021
- Afskaf afgift på kaffe fra 2021
- Afskaf afgift på glødelamper, lysstoflamper og autopærer fra 2021
- Afskaf tillægsafgift på mousserende vin fra 2021
- Reducere almindelig afgift på slik og chokolade til nedsat afgift på ting med
lavt indhold af tilsat sukker fra 2021
- Afskaf afgift på engangsservice samtidig med, at
engangsservice forventeligt forbydes medio 2021
- Afskaf volumenbaseret emballageafgift fra 2025
- Afskaf genindførelse af afgift på ftalater, pvc og pvc-folier fra 2021
1) Den relative ændring i de disponible indkomster er beregningsteknisk opgjort ud fra en ækvivalent ændring i de dispo-
nible indkomster, som (ved uændret forbrugsvalg) svarer til ændringen i de forskellige afgiftsbetalinger, da afgiftsbetalinger
pr. definition ikke indgår i opgørelsen af de disponible indkomster. Afgiftsbetalingerne for personerne i befolkningen er
skønnet på baggrund af lokale lineære sammenhænge mellem den disponible indkomst og afgifterne i Danmarks Statistiks
forbrugsundersøgelse.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag, 2016-data fremskrevet til 2020 med forudsætninger i Økonomisk
Redegørelse, august 2019 (2025-regler) samt forbrugsundersøgelser 2015-2017.
Med den ovenfor nævnte omregning af afgiftsændringen til en ækvivalent ændring af de
disponible indkomster skønnes ændringerne samlet set at svare til, at personer i første
indkomstdecil i gennemsnit oplever en reduktion af den disponible indkomst på 0,4 pct.,
jf. tabel 6.
Personer i de øverste to indkomstdeciler vil opleve en samlet ændring svarende
til en stigning i den disponible indkomst på 0,1 pct.
Tabel 6. Relativ ændring i forhold til de disponible indkomster opdelt på deciler (2025-virkning), pct.
Indkomstdeciler
1
Samlet
virkning
-0,4
2
-0,3
3
-0,2
4
-0,1
5
-0,1
6
0,0
7
0,0
8
0,0
9
0,1
10
0,1
1) Den relative ændring i de disponible indkomster er beregningsteknisk opgjort ud fra en ændring i de disponible indkom-
ster svarende til ændringen i de forskellige afgiftsbetalinger, da afgiftsbetalinger pr. definition ikke indgår i opgørelsen af de
disponible indkomster.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag, 2016-data fremskrevet til 2020 med forudsætninger i Økonomisk
Redegørelse, august 2019 (2025-regler) samt forbrugsundersøgelser 2015-2017.
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om ministeren kan redegøre for effekterne af en – provenuneutral – afgiftspakke, til skatteministeren
2181514_0008.png
Det bemærkes, at fordelingsvirkningerne er beregnet med udgangspunkt i den umiddel-
bare provenuvirkning i 2025, hvor der netto er tale om en skattestramning. På lang sigt vil
den skitserede omlægning imidlertid indebære en nettolempelse,
jf. tabel 1.
Effekt på administrative byrder for erhvervslivet
Opgørelser af effekten på de administrative byrder for erhvervslivet er forholdsvis om-
kostningstunge og tidskrævende og varetages typisk af Erhvervsstyrelsen. For visse afgif-
ter er der imidlertid foretaget skøn over de administrative byrder i Skatteministeriets rap-
port ”Sanering af punktafgifter” fra 2017.
I
Tabel 7
nedenfor beskrives virkningerne på de
administrative byrder for erhvervslivet.
Tabel 7. Skøn over effekt på de administrative byrder for erhvervslivet
Afgift
Aflyse forhøjelse af tobaksaf-
gifter i 2022 og i stedet årlig
inflationsindeksering fra 2021
Afskaf afgift på kaffe
Afskaf volumenbaseret embal-
lageafgift
Afskaf genindførelse af afgift
på ftalater, pvc og pvc-folier
Afskaffelse af afgifterne på ci-
garetpapir, konsumis, gløde-
lamper, tillægsafgift på mous-
serende vin, engangsservice
samt forenkling af chokolade-
afgiften
Varig årlig byrdelettelse for erhvervslivet
Hvis den vedtagne afgiftsforhøjelse i 2022 erstattes af årlige re-
guleringer fra 2021 og frem, må det alt andet lige forventes at
øge virksomhedernes administrative omkostninger, idet de årligt
vil skulle tilpasse deres priser mv. til det nye afgiftsniveau.
1 mio. kr.
5 mio. kr.
Forslaget vurderes at medføre positive, men ikke nævneværdige,
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Der er ikke foretaget konkrete målinger af de administrative be-
sparelser for erhvervslivet. Forslagene forventes dog alt andet
lige at medføre administrative lettelser for erhvervslivet. Det gæl-
der særligt for forslagene om afskaffelser af afgifter, hvor virk-
somhederne ikke længere vil skulle opgøre og indberette afgiften.
Kilde: Skatteministeriet, herunder L 29 af 3. oktober 2018 og Sanering af punktafgifter, 2017. Konkrete beløb i tabellen er
opgjort i 2017-niveau.
Skøn over omfanget af frigjorte ressourcer i Skatteforvaltningen
I forhold til skøn over omfanget af frigjorte ressourcer i Skatteforvaltningen kan jeg hen-
holde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skatteforvaltningen:
”Generelt
medfører regelforenklinger, herunder på afgiftsområdet, administrative lettelser
for Skattestyrelsen. Det skyldes især, at der er færre forhold, som skal kontrolleres hos
den enkelte skatteyder, ligesom det også kan lette andre opgaver som fx vejledning af
skatteyderne, hvis der er færre afgifter at forholde sig til. På den baggrund skal man dog
være opmærksom på, at det primært vil være ved fjernelse af afgifter, at man opnår admi-
nistrative lettelser og ikke ved justering af afgiftssatser.
Det præcise omfang af frigjorte ressourcer i Skatteforvaltningen vil afhænge af flere fakto-
rer, som det vil kræve en nærmere analyse for at vurdere. Det er derfor ikke muligt på nu-
værende tidspunkt at give et præcist skøn over omfanget af frigjorte ressourcer i Skatte-
forvaltningen.”
Side 8 af 8