Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2146535_0001.png
6. februar 2020
J.nr. 2020-1495
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 218 af 28. januar 2020 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 218: Spm. om kommentar til henvendelse af 28/1-20 fra AutoCamperRådet vedr. den svenske model for registrering af kørertøjer, til skatteministeren
2146535_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 28. januar 2020 fra AutoCamperRådet
vedr. den svenske model for registrering af køretøjer, jf. SAU alm. Del
bilag 144.
Svar
I Sverige kan registrering af et køretøj sættes i bero, hvorefter der ikke betales afgifter og
forsikring af køretøjet. Køretøjet må som udgangspunkt ikke bruges, når registreringen er
sat i bero. Registreringen kan genaktiveres efter ønske. Der skal ikke betales for et nyt sæt
nummerplader ved genaktivering.
Kommentar
Efter gældende danske regler kan et køretøj afregistreres, hvis ejeren ønsker at spare ejer-
afgiften for et køretøj, der ikke benyttes i den pågældende periode i fx vinterhalvåret. Når
køretøjet indregistreres på ny, skal der betales for et nyt sæt nummerplader.
Skatteministeriet har tidligere undersøgt de økonomiske og administrative konsekvenser,
der vil være forbundet med indførelse af en ordning med sæsonnummerplader i Danmark
i stil med de svenske regler.
En svensk model vurderes at indebære et mindreprovenu i størrelsesordenen 40-50 mio.
kr. årligt, såfremt modellen skal gælde alle køretøjer. Det skyldes bl.a., at de fleste motor-
cykler må formodes at køre sæsonkørsel, ligesom en del veterankøretøjer opmagasineres i
vinterhalvåret, hvorfor det vurderes, at ejerne af disse køretøjer vil gøre brug af ordnin-
gen. En gennemførelse af den svenske model vil derfor kræve, at der findes finansiering
af forslaget.
Derudover vil en svensk model kræve en ændring af systemet for registrering og afmel-
ding af køretøjer. Det skønnes med stor usikkerhed, at udgifter forbundet med IT-tilret-
ninger vil udgøre 1-4 mio. kr. afhængigt af, om tilretningen alene skal gælde autocampere
eller alle køretøjer.
Desuden vil den svenske model medføre kontrolmæssige konsekvenser, da nummerpla-
derne forbliver på køretøjet, når køretøjet sættes i bero, selvom der ikke betales afgift og
forsikring. Der vil således være udgifter forbundet med at kontrollere, om et køretøj be-
nyttes i perioder, hvor det er afmeldt.
Selvom den svenske model rummer en række fordele for brugere, er det derfor vurderin-
gen, at disse fordele på nuværende tidspunkt ikke står mål med det mindreprovenu og de
administrative konsekvenser, som vil være forbundet med at indføre en lignende model i
Danmark.
Side 2 af 2