Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2147161_0001.png
7. februar 2020
J.nr. 2020 - 1198
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 207 af 22. januar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm., om trappemodellen for sikkerhedsstillelse for selvanmeldere, der er skitseret i SKM2019.562.MOTORST, er proportionel med Lov nr. 1195 af 14. november 2017, til skatteministeren
2147161_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at ”trappemodellen” for sikkerhedsstillelse for selvanmeldere, der er
skitseret i SKM2019.562.MOTORST, er proportionel med Lov nr. 1195 af 14. november
2017 i lyset af de øvrige stramninger for import- og eksport af brugte biler, der er lanceret
efter lovens ikrafttræden?
Svar
Den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og
Dansk Folkeparti indgik den 21. september 2017 aftale om
Omlægning af bilafgifterne.
I afta-
len indgik en række stramninger på leasingområdet, herunder forhøjelse af sikkerhedsstil-
lelsen for selvanmeldere.
Af aftalen fremgår det, at parterne er enige om, at minimumssikkerhedsstillelsen for selv-
anmeldere forhøjes fra 200.000 kr. til 500.000 kr., og at der tilføjes et variabelt element.
Denne del af aftalen er gennemført ved lov nr. 1195 af 14. november 2017 (lovforslag L
4, 2017-2018). Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der skulle indføres en
trappemodel, og at den skulle indrettes, så sikkerhedsstillelsen for den enkelte virksomhed
står mål med det afgiftstilsvar, som virksomheden hæfter for
og at dette kunne medføre
en sikkerhedsstillelse på et større millionbeløb.
Det min vurdering, at den trappemodel, som Skatteforvaltningen har udarbejdet, jf. styre-
signal SKM2019.562.MOTORST, ligger inden for de rammer, som fremgår af bemærk-
ningerne til lov nr. 1195 af 14. november 2017.
Trappemodellen sikrer, at selvanmelderes sikkerhedsstillelse er baseret på virksomheder-
nes løbende afgiftstilsvar, dvs. den kredit, virksomhederne får af staten under selvanmel-
derordningen. Denne kredit udgør statens potentielle risiko for tab. Sikkerhedsstillelsen
har dels til formål at afdække denne risiko, dels at forbedre regelefterlevelsen.
Det er forventningen, at langt størstedelen af alle selvanmeldere fortsat vil være omfattet
af minimumssikkerhedsstillelsen på 500.000 kr., da størrelse af deres afgiftstilsvar på nu-
værende tidspunkt ikke begrunder en forhøjelse af sikkerhedsstillelsen efter trappemodel-
len.
Den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og
Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedsli-
sten og Alternativet indgik den 2. april 2019
Aftale om styrket regelefterlevelse på motorområdet.
Det indgik blandt andet i denne aftale, at selvanmelderordningen skulle afskaffes fsva. ek-
sport af køretøjer.
Idet muligheden for at selvanmelde køretøjer til eksport ophører pr. 1. juli 2020, vil virk-
somhedens løbende afgiftstilsvar under selvanmelderordningen blive tilsvarende lavere.
Det vil netop kunne medføre, at virksomheden indplaceres på et lavere trin på trappemo-
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 207: Spm., om trappemodellen for sikkerhedsstillelse for selvanmeldere, der er skitseret i SKM2019.562.MOTORST, er proportionel med Lov nr. 1195 af 14. november 2017, til skatteministeren
2147161_0003.png
dellen med lavere sikkerhedsstillelse til følge. På den måde sikrer modellen, at sikkerheds-
stillelsen er proportional med både det løbende afgiftstilsvar og statens risiko ved ordnin-
gen.
Side 3 af 3