Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2145028_0001.png
4. februar 2020
J.nr. 2020 - 609
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 202 af 10. januar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra René Christensen (DF).
Morten Bødskov
/ Magnus Rønning-Andersson
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om kommentar til den generelle problemstilling, der rejses i borgerens henvendelse, der er omdelt som SAU alm. del – bilag 117, til skatteministeren
2145028_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere den generelle problemstilling, der rejses i borgerens henven-
delse, der er omdelt som SAU alm. del
bilag 117?
Svar
Borgerens henvendelse tager afsæt i en konkret afgørelse, som Motorstyrelsen har truffet,
vedrørende betaling af yderligere registreringsafgift af et køretøj, som borgeren har indre-
gistreret som veterankøretøj. I henvendelsen rejses en generel kritik af Motorstyrelsens
fortolkning
og anvendelse af det såkaldte ”originalitetskrav”
for veterankøretøjer samt
sagsbehandling vedrørende sådanne køretøjer.
Kommentar
Efter registreringsafgiftslovens § 10, stk. 4, kan et veterankøretøj opnå en lempeligere re-
gistreringsafgift end andre brugte køretøjer, hvis køretøjet er mere end 35 år gammelt og
fremtræder som ved første registrering. Dette omtales også som originalitetskravet.
Originalitetskravet for et køretøj fastsættes ved told- eller registreringssyn ved en syns-
virksomhed. Dette sker enten som led i et køretøjs overgang fra almindelig brug til vete-
rankørsel eller i forbindelse med indførsel af køretøjet fra udlandet.
Hvis der foretages ændringer på køretøjet, kan disse ændringer
afhængigt af typen og
omfanget af ændringerne
bevirke, at køretøjet mister dets afgiftsmæssige identitet og
derved ikke længere opfylder originalitetskravet. Dette betyder bl.a., at der skal betales re-
gistreringsafgift igen, før køretøjet tages i brug, og at de lempeligere afgiftsmæssige regler
for veterankøretøjer ikke længere kan finde anvendelse.
Med hensyn til Motorstyrelsens sagsbehandling har styrelsen oplyst, at der generelt ved
kontrolsager af veterankøretøjer sendes en kontrolrapport til borgeren og indhentes yder-
ligere relevant materiale til brug for sagen. Motorstyrelsen udarbejder hernæst et forslag til
afgørelse, hvor borgeren kan komme med bemærkninger, begrundelser og indsigelser. De
eventuelle indkomne bemærkninger mv. bliver indarbejdet i den endelige afgørelse. Bor-
geren har endvidere mulighed for at klage over den endelige afgørelse. Tidsfristerne for
sagsbehandlingen i Motorstyrelsen følger de gældende regler i skatteforvaltningslovens §
31 eller § 32.
Det kan herudover oplyses, at Motorstyrelsen
på baggrund af en dialog med Motorhi-
storisk Samråd
har påbegyndt arbejdet med en informations- og vejledningsindsats, der
bl.a. omfatter konkrete retningslinjer for bedømmelse af originalitetskravet, som kan bi-
drage til at skabe klarhed om reglerne for veteranbiler.
Endelig er jeg indstillet på at se på muligheden for at lempe originalitetskravet, så der gi-
ves mulighed for, at et veterankøretøjs motor kan udskiftes, uden at køretøjet mister sin
status af veterankøretøj. Det kan fx være tilladt at udskifte med en motor af en anden år-
gang eller en større motor, der dog stadig er original for den pågældende køretøjsmodel.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 202: Spm. om kommentar til den generelle problemstilling, der rejses i borgerens henvendelse, der er omdelt som SAU alm. del – bilag 117, til skatteministeren
2145028_0003.png
En sådan model vil indebære et ikke nævneværdigt mindreprovenu. Forslaget vil desuden
kræve lovgivning.
Side 3 af 3