Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2157848_0001.png
4. marts 2020
J.nr. 2020 - 1255
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 201 af 10. januar 2020 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om en oversigt over, hvad afgiften på benzin og diesel er i Danmark, Sverige og Tyskland, til skatteministeren
2157848_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oversende en oversigt over, hvad afgiften på benzin og diesel er i Dan-
mark, Sverige og Tyskland, både for privat og erhverv, og hvad de statsfinansielle konse-
kvenser vil være ved, at det danske afgiftsniveau ændrede sig til henholdsvis Sveriges og
Tysklands niveau samt 5 øre over tysk og svensk niveau, både før og efter tilbageløb og
adfærd samt effekten på arbejdsudbuddet. Vurderer ministeren, at der er andre forhold
end afgiftsniveauet, der kan forklare forskellen i pris ved pumpen i de tre lande, og vil mi-
nisteren i givet fald lave en dekomponering af prisforskellene i de tre lande?
Svar
Af
tabel 1 og tabel 2
fremgår priserne på hhv. benzin og diesel i Danmark, Tyskland og Sve-
rige. Privatpersoner mv. betaler forbrugerprisen inklusive moms, mens momsregistrerede
virksomheder kan fradrage momsen på brændstof til erhvervsmæssig kørsel. Moms på
benzin og diesel er 25 pct. i Danmark og Sverige, mens den er 19 pct. i Tyskland. Det be-
mærkes, at der både lægges moms på prisen før afgifter og på selve punktafgifterne.
Tabel 1 Benzinpriser i Danmark, Sverige og Tyskland
Kr. pr. liter
Pris uden punktafgift (1)
Punktafgift (2)
Moms (3)
Forbrugerpris (1) + (2) + (3)
Pris erhverv (1) + (2)
Danmark
5,12
4,62
2,43
12,17
9,74
Tyskland
3,89
4,89
1,67
10,45
8,78
Sverige
4,36
4,65
2,25
11,26
9,01
Anm.: Priserne er gennemsnit for perioden 6.-26. januar 2020. Momsen er 19 pct. i D og 25 pct. i DK og S.
Kilde: Europa-Kommissionen,
http://ec.europa.eu/energy/en/statistics/weekly-oil-bulletin,
samt egne beregninger.
Tabel 2 Dieselpriser i Danmark, Sverige og Tyskland
Kr. pr. liter
Pris uden punktafgift (1)
Afgifter (2)
Moms (3)
Forbrugerpris (1) + (2) + (3)
Pris erhverv (1) + (2)
Danmark
5,30
3,22
2,13
10,65
8,52
Tyskland
4,56
3,52
1,53
9,61
8,08
Sverige
6,05
3,32
2,34
11,72
9,38
Anm.: Priserne er gennemsnit for perioden 6.-26. januar 2020. Momsen er 19 pct. i D og 25 pct. i DK og S.
Kilde: EU-Kommissionen,
http://ec.europa.eu/energy/en/statistics/weekly-oil-bulletin,
samt egne beregninger.
Afgifterne på benzin og diesel er en væsentlig faktor i forhold til priserne på benzin og
diesel i Danmark, Tyskland og Sverige. Der er imidlertid også andre forhold, der har be-
tydning for priserne.
For det første har landene forskellige krav til iblanding af biobrændstoffer i benzin og die-
sel. Biobrændstoffer er dyrere end fossile brændstoffer, og højere iblandingskrav i et land
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 201: Spm. om en oversigt over, hvad afgiften på benzin og diesel er i Danmark, Sverige og Tyskland, til skatteministeren
2157848_0003.png
medfører således højere priser. 1. januar 2020 er nye iblandingskrav trådt i kraft i Dan-
mark. Det indebærer blandt andet, at E10-benzin, der indeholder 9,8 pct. biobrændstof-
fer, erstatter E5-benzin, der indeholder 4,8 pct. biobrændstoffer, som den mest alminde-
lige benzintype.
Endvidere kan prisforskelle mellem landene skyldes forskelle i avancer og øvrige omkost-
ninger. Blandt andet kan få biler per tankstation i Danmark være med til at forklare en
højere dansk pris ekskl. moms og afgifter, idet det indebærer højere omkostninger.
Skatteministeriet har ikke en analyse, der dekomponerer prisforskellene mellem landene
på forskellige forhold, der kan forklare forskellene. Prisforskellene på benzin og diesel
kan som nævnt skyldes forskelle i landenes krav til iblanding af biobrændstoffer, forskelle
i øvrige omkostninger og forskelle i avancerne.
Af
tabel 3
fremgår provenuvirkningen af de fire afgiftsændringer, der spørges til.
Tabel 3. Provenumæssige konsekvenser af de fire scenarier for afgiftsændringer
Danske afgifter på benzin og diesel ændres, så de er på niveau med:
Tyskland
Sverige
Tyskland
+ 5 øre/l
Sverige
+ 5 øre/l
1,8
1,4
0,3
0,2
2,1
1,7
0,3
0,2
0,5
0,4
0,1
0,1
0,8
0,7
0,2
0,1
Mia. kr., 2020-niveau
Provenu før tilbageløb
(inkl. moms)
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter adfærd
Merprovenu efter adfærd
inkl. arbejdsudbud
Kilde: Egne beregninger ud fra forudsætninger i modelberegninger i Skatteministeriets grænsehandelsrapporter.
Af
tabel 3
ses, at den umiddelbare afgiftsstigning
og dermed stigningen i skattebyrden
for husholdninger og erhverv
er relativt stor set i forhold til finansieringsbidraget efter
indregning af adfærdsændringer i alle fire scenarier. Det skyldes, at der samlet set er store
adfærdseffekter forbundet med ændringer af afgifterne på benzin og diesel. Ved afgifts-
nedsættelser vil adfærdseffekterne omvendt give anledning til en høj selvfinansierings-
grad.
Adfærdseffekterne består af flere forskellige elementer. De højere priser på benzin og die-
sel reducerer det danske salg af benzin og diesel. Det sker dels som følge af en generel re-
duktion af brændstofforbruget i Danmark (der reducerer indtægterne fra energi- og CO
2
-
afgifter), dels som følge af øget grænsehandel (der reducerer indtægterne fra energi- og
CO
2
-afgifter samt moms). Derudover øger prisstigninger på benzin og diesel de samlede
omkostninger ved transport, hvilket reducerer indtægterne fra de øvrige bilafgifter, idet
det bl.a. giver incitament til færre og mere brændstoføkonomiske biler. Endeligt påvirkes
arbejdsudbuddet, da forhøjelser af brændstofafgifterne reducerer husholdningernes real-
løn ligesom en indkomstskattestigning.
Side 3 af 3