Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2104565_0001.png
13. november 2019
J.nr. 2019 - 10470
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 20 af 18. oktober 2019 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om kommentar til henvendelse af 16/10-19 fra Spillebranchen, til skatteministeren
2104565_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. oktober 2019 vedr. en ansvarlig spille-
branche - tilbagemelding på spillebranchens udmøntning af den politiske aftale om an-
svarligt spil, fra Spillebranchen, jf. SAU alm. del - bilag 29.
Svar
Spilbranchen har i deres henvendelse af 16. oktober 2019 redegjort for status for spil-
branchens adfærdskodeks med fokus på to punkter
nemlig begrænsning af spilreklamer
og anvendelse af pop-up vinduer. Adfærdskodekset er udarbejdet af branchen selv, jf. op-
fordringen hertil i den politiske spilaftale fra juni 2018.
Spilbranchen tilkendegiver, at der påhviler spilbranchen et særligt ansvar for at tage alle
rimelige skridt til at minimere en potentiel skadevirkning af spil.
For så vidt angår det første punkt redegør spilbranchen for udfordringen med aftalemæs-
sigt at begrænse mængden af tv-reklamer på grund af de konkurrenceretlige regler og
kommer frem til, at branchen ikke selv kan aftale en begrænsning af mængden af tv-rekla-
mer. Endvidere redegør spilbranchen for status i forhold til at aftale andre begrænsninger,
som fx begrænsninger i placeringen af tv-reklamer i forhold til visse tv-programmer og
reklamer, og oplyser, at der pågår en dialog med konkurrencemyndighederne.
Jeg er enig med spilbranchen i, at der påhviler branchen et særligt ansvar for at tage alle
rimelige skridt til at minimere skadevirkningerne af spil, og jeg anerkender også, at bran-
chen har udarbejdet et adfærdskodeks.
Spørgsmålet bliver dernæst, hvad der er ”rimelige skridt”.
Jeg er af den klare opfattelse, at
mængden af spilreklamer skal begrænses. Dette stemmer også overens med indholdet i
den førnævnte aftale om ansvarligt spil. Hvis det ikke er muligt for branchen selv at aftale
begrænsninger af mængden af spilreklamer, må vi i Folketinget vedtage den nødvendige
regulering. Og jeg er åben for alle gode idéer, hvorved vi kan nå målet.
For så vidt angår spørgsmålet om andre former for begrænsninger, skal jeg bemærke, at
der i forbindelse med indgåelsen af den førnævnte politiske spilaftale, også var et udtryk-
keligt ønske om, at branchen tillige skulle se på indholdet af reklamerne, så de fremstår
mindre aggressive.
Hvad angår det andet punkt om pop-up vinduer fremhæver spilbranchen, at branchen
har fulgt op på spilaftalen og har implementeret pop-up vinduer med oplysninger om
penge- og tidsforbrug. Dette har haft en klar konkurrencemæssig begrænsning for de spil-
udbydere, som har indført pop-vinduerne i forhold til de spiludbydere, som ikke har.
Jeg fortolker det anførte således, at de spiludbydere, som har implementeret pop-up funk-
tionen påvirkes negativt på omsætningen, og dermed har pop-up vinduerne vist sig at
have den ønskede effekt i forhold til at reducere spillernes forbrug.
Jeg vil derfor gerne se på at gøre pop-up funktionen obligatorisk for onlinespiludbydere,
så der er fair konkurrence. Jeg forventer inden længe at afholde et møde med spilbran-
chen, hvor ovenstående udeståender afklares.
Side 2 af 2