Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2134179_0001.png
13. januar 2020
J.nr. 2020-307
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 197 af 20. december 2019 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Malte Larsen (S).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om det er retfærdigt, at den sociale tryghed, der for en langtidssygemeldt person ligger i at opretholde uændrede økonomiske forhold under sygdommen, for nogle grænsependlere kan blive kompromitteret som følge af creditbeskatning i henhold til den nordiske DBO, artikel 18, til skatteministeren
2134179_0002.png
Spørgsmål
Finder ministeren, at det er retfærdigt, at den sociale tryghed, der for en langtidssygemeldt
person ligger i at opretholde uændrede økonomiske forhold under sygdommen, for nogle
grænsependlere kan blive kompromitteret som følge af creditbeskatning i henhold til den
nordiske DBO, artikel 18, der bl.a. også omfatter statslig refusion til en arbejdsgiver med
en langtidssyg medarbejder? Spørgsmålet stilles i lyset af, at eksempelvis en langtidssyg
grænsependler bosat i Danmark, som normalt arbejder i Norge, under sin sygemelding vil
komme til at betale en skat (beregnet af henholdsvis løn fra arbejdsgiver og refusion) til
Danmark, som ikke kan dækkes af det beløb, som er forskudstrukket i Norge, og dermed
en restskat til Danmark, som vedkommende ikke ville have skullet betale, hvis vedkom-
mende havde været rask og arbejdsfør hele året.
Svar
Når en person, der er fuldt skattepligtig og hjemmehørende i Danmark, arbejder i Norge
for en norsk privat arbejdsgiver, vil Norge som arbejdsland som hovedregel have ret til at
beskatte løn og andet lignende vederlag herfor, jf. den nordiske dobbeltbeskatningsover-
enskomst artikel 15, stk. 1. Dette gælder bl.a. også løn, som arbejdsgiveren betaler under
sygdom. Den eventuelle refusion, som en norsk arbejdsgiver måtte få fra de norske myn-
digheder for betaling af løn under sygdom, er ikke skattepligtig til Danmark.
Ifølge den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst kan Danmark som udgangspunkt
også beskatte lønindkomsten. Hvis lønmodtageren er omfattet af lovgivningen om social
sikring i arbejdslandet Norge og betaler social bidrag til Norge, beskattes løn m.v. dog
alene i arbejdslandet, jf. § 1 a, stk. 2, i lov nr. 190 af 12. marts 1997 om indgåelse af dob-
beltbeskatningsoverenskomst mellem de nordiske lande.
Efter artikel 18, stk. 1, i den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst kan Danmark be-
skatte personer, der er fuldt skattepligtige og hjemmehørende her i landet af pension, liv-
rente og udbetalinger i henhold til sociallovgivningen fra Norge, Sverige, Island eller Fin-
land. Udbetalinger i henhold til sociallovgivningen omfatter bl.a. sygedagpenge.
En person, der er fuldt skattepligtig og hjemmehørende i Danmark, og som får udbetalt
sygedagpenge fra Norge, vil derfor blive beskattet i Danmark med fradrag for en eventuel
betalt norsk skat heraf.
Dette svarer til, hvad der ofte vil være aftalt i de danske dobbeltbeskatningsoverenskom-
ster vedrørende beskatning af udbetalinger i henhold til sociallovgivningen, senest i de tre
nyeste danske aftaler med henholdsvis Armenien, Japan og Nederlandene. Reglerne i den
nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst følger således efter min opfattelse de alminde-
lige principper for beskatning af udbetalinger i henhold til sociallovgivningen i andre
lande.
Side 2 af 2