Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2133399_0001.png
9. januar 2020
J.nr. 2019 - 196
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 180 af 12. december 2019 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Morten Bødskov
/ Jesper Schaumburg-Müller
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om ministeren, departementschefen eller andre i ministeriet ifalder strafansvar og i givet fald efter hvilken straframme, såfremt ministeriet ansætter embedsmænd på baggrund af disses politiske anskuelser, til skatteministeren
2133399_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, om ministeren, departementschefen eller andre i ministe-
riet ifalder strafansvar og i givet fald hvilken straframme, såfremt ministeriet ansætter em-
bedsmænd på baggrund af disses politiske anskuelser.
Svar
Jeg forstår spørgsmålet således, at udvalget spørger til besættelse af almindelige embeds-
mandsstillinger. Som jeg redegjorde for på samrådet den 12. december 2019 rekrutteres
særlige rådgivere på en særlig måde, og deres ansættelse er knyttet til ministerens funkti-
onsperiode.
Når et ministerium skal besætte en stilling, skal det ske med den kandidat, der ud fra en
samlet vurdering er den bedst egnede til at varetage stillingen. Ministeriet skal i ansættel-
sessituationen respektere lovgivningen og de retlige krav, der gælder for udøvelse af skøn,
bl.a. grundsætningen om saglig forvaltning.
Det følger af § 2, stk. 1, i lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet
m.v., at en arbejdsgiver ikke må forskelsbehandle lønmodtagere eller ansøgere til ledige
stillinger ved ansættelse, afskedigelse, forflyttelse, forfremmelse eller med hensyn til løn-
og arbejdsvilkår. Ved forskelsbehandling forstås efter lovens § 1, stk. 1, enhver direkte el-
ler indirekte forskelsbehandling på grund af f.eks. politisk anskuelse.
Hvis en person anser sig for krænket, har vedkommende mulighed for at klage til Ligebe-
handlingsnævnet eller anlægge sag ved de civile domstole. Hvis personens rettigheder ef-
ter lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. er krænket, kan per-
sonen tilkendes en godtgørelse.
Ansatte, herunder chefer, der i en ansættelsessituation f.eks. handler i strid med grundsæt-
ningen om saglig forvaltning eller lovgivningen i øvrigt kan efter omstændighederne ifalde
disciplinært eller tilsvarende ansættelsesretligt ansvar for tjenesteforseelse.
For så vidt angår strafansvar for ministre kan det oplyses, at der ved ministeransvarlig-
hedsloven er fastsat nærmere regler om en ministers ansvar for sin embedsførelse. Det
følger af ministeransvarlighedslovens § 5, stk. 1, at en minister kan straffes, hvis ministe-
ren forsætligt eller af grov uagtsomhed tilsidesætter de pligter, der påhviler ham efter
grundloven eller lovgivningen i øvrigt eller efter stillingens beskaffenhed.
En minister kan efter omstændighederne også pådrage sig strafansvar i anledning af an-
dres handlinger, herunder for medvirken til underordnedes handlinger, jf. ministeransvar-
lighedslovens § 3.
Side 2 af 2