Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2098170_0001.png
1. november 2019
J.nr. 2019 - 9967
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 10. oktober 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Nordqvist (ALT).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 17: MFU Spm. om fradrag på pensionsindbetalinger m.v., til skatteministeren
2098170_0002.png
Spørgsmål
Med de eksisterende skatteregler fradrages pensionsindbetalinger ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst fra oven
i modsætning til stort set alle andre ligningsmæssige
fradrag i personbeskatningen. Vil ministeren redegøre for, hvad den umiddelbare skatte-
mæssige provenugevinst ville have været, hvis fradraget skete fra bunden? Provenuet be-
des oplyst for hvert af årene 2012-2018 og både før og efter tilbageløb og adfærd.
Svar
Spørgsmålet forstås således, at der spørges til virkningerne ved en ophævelse af fradrags-
og bortseelsesretten for alle pensionsindbetalinger i grundlaget for bund- og topskatten,
så skatteværdien svarer til ligningsmæssige fradrag. En sådan ophævelse vil medføre en
kraftig reduktion af skatteværdien af de omfattede pensionsindbetalinger og isoleret set
forringe incitamenterne til pensionsopsparing.
Skatteværdien af pensionsindbetalingerne skal imidlertid ses i sammenhæng med beskat-
ningen på udbetalingstidspunktet. En symmetrisk skattemæssig behandling af pensions-
opsparing indebærer, at en ophævelse af fradrag- og bortseelsesret for pensionsindbetalin-
ger i bund- og topskattegrundlaget modsvares af, at de efterfølgende udbetalinger udgår
af indkomstgrundlaget for bund- og topskatten. Virkningerne heraf vil først få betydning
for den disponible indkomst på udbetalingstidspunktet og vil i givet fald reducere mer-
provenuet fra ophævelsen.
Det bemærkes, at det i praksis kan være forbundet med betydelige administrative vanske-
ligheder at skelne mellem hvilke fremtidige pensionsudbetalinger, der kan henføres til ind-
betalinger foretaget med henholdsvis uden fradrags- og bortseelsesret i bund- og topskat-
tegrundlaget.
En ophævelse af fradrags- og bortseelsesret for pensionsindbetalinger i bund- og topskat-
tegrundlaget vil medføre en betydelig reduktion af indbetalingerne til pensionsordninger,
da ophævelsen markant vil reducere den privatøkonomiske tilskyndelse til pensionsopspa-
ring. De lavere indbetalinger til pensionsordninger med fradrags- og bortseelsesret vil del-
vist blive modsvaret af porteføljeomlægninger til andre typer af privat opsparing og del-
vist blive modsvaret af en reduktion af den samlede private opsparing. Da der ikke umid-
delbart foreligger et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag til brug for at fastsætte skøn for de
nævnte opsparing- og porteføljevirkninger, henvises til vedlagte svar af 1. november 2018
til Skatteudvalget på spørgsmål 425 (alm. del, FT 2017-18), hvor der alene skønnes over
det umiddelbare merprovenu ved at ophæve fradrags- og bortseelsesret for pensionsind-
betalinger i topskattegrundlaget.
Afslutningsvist bemærkes, at der i de seneste år er gennemført flere tiltag, som i stedet
sigter på at forbedre tilskyndelsen til pensionsopsparing. Fra 2019 er der fx indført et eks-
tra pensionsfradrag for fradrags- og bortseelsesberettigede pensionsindbetalinger for at
give incitament til at spare op til alderdommen og medvirke til at reducere samspilspro-
blemer mellem opsparing til pension og reduktion af offentlige ydelser til pensionister.
Side 2 af 2