Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2126028_0001.png
17. december 2019
J.nr. 2019 - 11446
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 160 af 6. december 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om forskellen på kørselsfradrag ved passage af Storebæltsbroen og Øresundsbroen, til skatteministeren
2126028_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for forskellen på kørselsfradrag ved passage af Storebælts-
broen og Øresundsbroen, herunder hvor meget fradragene udgør i kr., og hvor meget de
udgør i pct. af pendlerens reelle billetudgifter. Endvidere bedes ministeren redegøre for
baggrunden for forskellene. Endelig bedes ministeren redegøre for de provenumæssige
konsekvenser, hvis fradragene ved passage af Øresundsbroen forhøjes, så det i henholds-
vis kr. og i pct. af pendlerens reelle billetudgifter svarer til fradraget ved passage af Store-
bæltsbroen.
Svar
Personer, der benytter Storebælts- eller Øresundsforbindelsen ved befordring i egen bil
mellem hjem og arbejdsplads, kan foretage et ekstra fradrag på hhv. 110 kr. pr. passage og
50 kr. pr. passage. Fradragene er fastsat ved lov og reguleres ikke automatisk, da de af-
hænger af forskellige takstsystemer og i et vist omfang er politisk bestemte.
Ved fastsættelsen af Storebæltsfradraget blevet der taget udgangspunkt i, at pendlerabon-
nementet kostede 4.500 kr. pr. måned og gav adgang til 50 passager, svarende til en udgift
på 90 kr. pr. passage ved fuld udnyttelse. I 2015 blev fradraget hævet fra 90 kr. pr. passage
til 110 kr. pr. passage, samtidig med at et månedsabonnement blev nedsat til 3.000 kr.
Det fremgår af lovforslaget bag forhøjelsen (L 64, FT 2015-16), at der var tale om en
skattemæssig overkompensation for bilpendlere, der pendler mere end 14 arbejdsdage, og
at forhøjelsen af brofradraget derfor medførte en skatteudgift svarende til forslagets
umiddelbare mindreprovenu.
I dag koster et månedsabonnement for Storebæltsbroen 2.560 kr., og derved er der fuld
fradragsdækning, hvis broforbindelsen benyttes 24 gange,
jf. tabel 1.
Ved fastsættelse af Øresundsfradraget blev der anvendt samme beregningsprincipper som
for Storebæltsforbindelsen, hvilket betød, at prisen for et månedspendlerkort på 2.500 kr.
resulterede i et brofradrag på 50 kr. pr. passage i bil. Prisstrukturen på Øresundsforbin-
delsen er siden blevet ændret, således at rabatten afhænger af antallet af passager. For de
første 16 passager på en kalendermåned er taksten 167 kr. pr. passage, hvorefter taksten
falder til 38 kr. for op til 50 passager. Ved 40 passager svarer det til en gennemsnitspris på
90 kr. pr. passage,
jf. tabel 1.
Prisen for at køre over Storebæltsbroforbindelsen fastsættes af transportministeren, mens
prisen på Øresundsforbindelsen fastsættes af Øresundsforbindelsens bestyrelse.
Da prisstrukturen på de to broforbindelser ikke er ens, er det ikke muligt at kompensere
befordring over Øresundsforbindelsen, så det svarer til fradraget ved passage af Store-
bæltsbroen i alle tilfælde. Tages der udgangspunkt i en måned med 20 arbejdsdage, dvs.
40 passager, svarer Øresundsfradraget til Storebæltsfradraget i hhv. kr. og pct., hvis det
hæves til hhv. 135 kr. pr. passage og 155 kr. pr. passage.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om forskellen på kørselsfradrag ved passage af Storebæltsbroen og Øresundsbroen, til skatteministeren
2126028_0003.png
Tabel 1. Brotakster for bilpendlere for passage af Øresunds- og Storebæltsforbindelsen
Storebælt
Gns. pris pr. Kørselsfradrag
passage
som pct. af pris
kr.
2
4
6
8
10
12
14
16
18
20
22
24
26
28
30
32
34
36
38
40
42
44
46
48
50
194
194
194
194
194
194
183
160
142
128
116
107
98
91
85
80
75
71
67
64
61
58
56
53
51
pct.
57
57
57
57
57
57
60
69
77
86
95
103
112
120
129
138
146
155
163
172
180
189
198
206
215
Øresund
Gns. pris pr.
passage
kr.
167
167
167
167
167
167
167
167
38
38
38
38
38
38
38
38
38
38
38
38
38
38
38
38
38
167
167
167
167
167
167
167
167
153
141
132
124
117
112
107
103
99
95
92
90
87
85
83
81
79
Antal passager
i bil
Pris pr.
passage
kr.
Kørselsfradrag
som pct. af pris
pct.
30
30
30
30
30
30
30
30
33
35
38
40
43
45
47
49
51
52
54
56
57
59
60
62
63
Anm.: Der gælder særlige regler for motorcykler og personbiler under 3 meter.
Kilde: Egne beregninger.
Hæves fradraget ved passage af Øresund til 135 kr. pr. passage, skønnes det med nogen
usikkerhed at medføre et mindreprovenu på ca. 75 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf.
tabel 2.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser ved at hæve fradraget ved passage af Øresund, mio. kr.
(2020-niveau)
Fradrag
pr. passage
135 kr.
155 kr.
Kilde: Egne beregninger.
Umiddelbar virkning
-100
-125
Virkning efter
tilbageløb
-85
-105
Virkning efter
tilbageløb og adfærd
-75
-95
Side 3 af 3