Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2099320_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2019-15806
Den 4. november 2019
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 16 (SAU alm. del) stillet 10. oktober 2019 efter ønske fra
Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 16
”Kan
ministeren bekræfte, at ejere af historiske køretøjer efter nugældende lovgivning er forpligtet til
at betale miljøbidrag via deres forsikringspræmie, selv om disse ejere i sagens natur ikke skal modtage
skrotningsgodtgørelse, idet hele ideen med ejerskab af veterankøretøjer netop er at værne om og
bevare køretøjerne for eftertiden? Vil ministeren i bekræftende fald tage initiativ til at få rettet op på
denne åbenlyse urimelighed?”
Svar
Miljøbidraget til skrotningsgodtgørelsesordningen betales som en del af den lovpligtige
ansvarsforsikring. Alle biler, der er forpligtet til at have en ansvarsforsikring, betaler derfor også
miljøbidrag. Miljøbidraget udgør i dag 84 kr. om året og er fastsat ved lov om miljøbidrag
og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler.
En bil kan registreres til veterankørsel, hvis det er mere end 30 år siden, bilen første gang blev
indregistreret. En veteranbil kan indeholde de samme miljøfarlige stoffer, som en almindelig personbil
og skal derfor også miljøbehandles i henhold til de gældende regler, når og hvis den skrottes.
Skrotningsgodtgørelsen er et økonomisk incitament til at vælge en godkendt autoophugger.
Miljøstyrelsen oplyser, at der i 2018 blev udbetalt skrotningsgodtgørelse til 905 biler, som var 30 år og
ældre.
Jeg ønsker, at incitamentet til at sikre miljørigtig affaldsbehandling af gamle biler skal fastholdes og
finder derfor ikke for nuværende anledning til at ændre på reglerne på området.
Lea Wermelin
/
Anne Harborg Larsen
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk