Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2124991_0001.png
15. december 2019
J.nr. 2019 - 11447
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 145 af 2. december 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om, hvorvidt henholdsvis V-regeringens og VLAK-regeringens sænkelser af registreringsafgiften også gav den forventede stigning i CO2-udslippet, til skatteministeren
2124991_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes evaluere, hvorvidt henholdsvis V-regeringens og VLAK-regeringens
sænkelser af registreringsafgiften (henholdsvis lovforslag nr. L 69 (folketingsåret 2015-
16), lovforslag nr. L 93 (folketingsåret 2016-17) og lovforslag nr. L 4 (folketingsåret 2017-
18)), også gav den forventede stigning i CO
2
-udslip, som beskrevet i lovforslagene under
”miljømæssige konsekvenser”.
Svar
Det kan oplyses, at de samlede CO
2
-effekter af de tre nedsættelser af registreringsafgiften,
som blev udmøntet ved henholdsvis lov nr. 1892 af 29. december 2015 (L 69), lov nr. 40
af 11. januar 2017 (L 93) og lov nr. 1195 af 14. november 2017 (L 4) med betydelig usik-
kerhed skønnes at indebære øget CO
2
-udledning på 0,018 mio. ton CO
2
i 2020, stigende
til 0,064 mio. ton i 2030. For uddybning heraf henvises til svar på SAU alm. del
spørgs-
mål 614 af 6. september 2017.
I opgørelserne heraf anvendes regneprincipper og økonomiske modeller, som bygger på
en række konkrete forudsætninger. De metoder og forudsætninger, der anvendes, har
grundlæggende til hensigt at kunne understøtte udarbejdelse af skøn, som er ”middel-
rette” –
dvs. at afvigelser i den ene eller den anden retning bør være nogenlunde lige
sandsynlige. De anvendte metoder og forudsætninger videreudvikles og forbedres regel-
mæssigt for at sikre, at skønnede konsekvensvurderinger mv. vedvarende er så retvisende
som muligt. Dette gælder ligeledes ved opgørelse af forventede klima- og miljømæssige
konsekvenser.
De forudsatte klima- og miljømæssige konsekvenser i den overordnede økonomiske plan-
lægning afhænger bl.a. af de skønnede og (i takt med at de indtræffer) realiserede adfærds-
virkninger af besluttet politik. Det skal imidlertid understreges, at det ikke er muligt at ef-
tervise ex post, om de virkninger (klima- og miljømæssige konsekvenser), der i forbin-
delse med konkrete regelændringer blev forudsat og indregnet, efterfølgende har vist sig.
Det skyldes, at udviklingen i bilparkens sammensætning, og dermed udviklingen i CO
2
-
udledningen, påvirkes af en lang række faktorer, herunder især konjunkturudviklingen,
hvis individuelle virkning ikke kan udskilles efterfølgende. Blandt andet i lyset heraf fore-
tages der ikke genberegninger af virkninger af gennemførte regelændringer.
Side 2 af 2