Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2152489_0001.png
20. februar 2020
J.nr. 2020 - 1357
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 142 af 2. december 2019 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om den provenumæssige virkning af at inkludere kapitalfonde og lignende alternative investeringsfonde under dansk selskabsbeskatning ved at foretage forskellige ændringer af selskabsskatteloven, til skatteministeren
2152489_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for den provenumæssige virkning af at inkludere kapitalfonde
og lignende alternative investeringsfonde under dansk selskabsbeskatning ved at foretage
følgende ændringer af selskabsskatteloven:
1) Inkludere alternative investeringsforeninger og forvaltere af alternative investeringsfor-
eninger i SEL § 1 således at det specificeres, at de er skattepligtige.
2) Specificere i SEL § 2 at det opfattes som fast driftssted, hvis det danske selskab som
den alternative investeringsfond har erhvervet aktier i, og som derfor er omfattet af SEL
§ 1, har ledelsens sæde her i landet. Dermed specificeres det, at for udenlandske kapital-
fonde, så vil det blive opfattet som fast driftssted, hvis kapitalfondene erhverver danske
selskaber, som de efterfølgende omstrukturerer og udvikler for at sælge selskaberne igen
med fortjeneste. Det vil betyde at de værdier, der skabes i Danmark i de erhvervede sel-
skaber er skattepligtigt til Danmark.
3) Der indføres værnsregler, hvorefter en alternativ investeringsforening skal medregne
alt afkast af sine investeringer til den skattepligtige indkomst. Dette skal specificeres i
henholdsvis statsskatteloven, aktieavancebeskatningsloven og i kursgevinstloven. Der gi-
ves ikke fradrag for præferenceafkast eller overførsler af andele eller aktier i fonden til de
kategorier af medarbejdere
herunder ledelse, risikotagere, medarbejdere med kontrol-
funktioner og enhver medarbejder med en samlet løn, der placerer vedkommende i
samme lønramme som ledelse og risikotagere.
Ministeren bedes redegøre for provenuvirkningen af den foreslåede ændring i henholdsvis
umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb og provenu efter adfærd.
Svar
Indledningsvis bemærkes, at beskatningen af kapitalfonde er et komplekst område. Der er
bl.a. behov for at sikre en rimelig balance mellem skatteprovenuet og behovet for at
kunne tiltrække investeringer og knowhow. I Skatteministeriet overvåges løbende om reg-
lerne på området er tilstrækkeligt robuste i forhold til at modvirke skatteundgåelse, herun-
der om der kan være behov for en nærmere juridisk og økonomisk afdækning af speci-
fikke problemstillinger på området.
De i spørgsmålet opstillede udvidelser af anvendelsesområdet for de danske regler om
selskabsbeskatning i relation til kapitalfonde og lignende alternative investeringsfonde vil
medføre grundlæggende ændringer af de eksisterende beskatningsregler på området. Det
vil derfor kræve en nærmere analyse af de juridiske og økonomiske implikationer. Det vil
bl.a. være nødvendigt at vurdere, i hvilket omfang de danske dobbeltbeskatningsoverens-
komster vil kunne være til hinder for at håndhæve en beskatning som den, forslaget læg-
ger op til. Desuden vil det skulle vurderes nærmere, om forslaget rejser EU-retlige pro-
blemstillinger, herunder overholdelse af EU’s moder-/datterselskabsdirektiv.
Endelig vil
der være behov for at tilvejebringe et beregningsgrundlag, der så vidt muligt kan danne
udgangspunkt for en vurdering af de provenumæssige konsekvenser.
Side 2 af 2