Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2097076_0001.png
31. oktober 2019
J.nr. 2019 - 10006
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 13 af 7. oktober 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Rasmus Nordqvist (ALT).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 13: MFU spm. om at redegøre for de seneste tre års nettogrænsehandelseffekt på diesel til transport, til skatteministeren
2097076_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for de seneste tre års nettogrænsehandelseffekt på diesel til
transport.
Svar
Skatteministeriets grænsehandelsrapporter har analyseret en række faktorer, der påvirker
grænsehandlen med benzin og diesel. Det seneste skøn for nettogrænsehandelen med die-
sel fremgår af
status for grænsehandel 2017.
Her skønnes grænsehandelen i 2016 at udgøre
340 mio. liter. i dansk favør. Det vil sige, at der skønnes at blive købt mere diesel i Dan-
mark, som forbruges i udlandet, end diesel der købes i udlandet og forbruges i Danmark.
Baggrunden for at nettogrænsehandelen med diesel skønnes at være i dansk favør skal
bl.a. ses i lyset af, at danske lastbilvognmænd skønnedes at have en præference for at
tanke i Danmark frem for i eksempelvis Tyskland og Sverige, når der tages højde for stor-
kunderabatter mv. Det bemærkes, at der er mange faktorer, der påvirker grænsehandlen,
og at skøn for grænsehandlen er forbundet med betydelig usikkerhed.
Europa Kommissionens statistik for forbrugerprisen på diesel i EU-lande viser, at diesel
er blevet dyrere i Danmark set i forhold til nabolandene siden 2016. Endvidere bliver die-
selafgiften indekseret med prisudviklingen i Danmark og Sverige, mens den igennem en
længere årrække har været uændret i Tyskland. I perioden 2017-19 skønnes grænsehand-
len i dansk favør på den baggrund at være reduceret.
Med udgangspunkt i Skatteministeriets hidtidige skøn for nettogrænsehandlen i 2016 og
den efterfølgende prisudvikling for diesel i Danmark og udlandet skønnes grænsehandlen
i dansk favør umiddelbart at være knap 340 mio. liter i 2017 og ca. 300 mio. liter i 2018.
Det er endnu for tidligt at skønne over 2019, da det afhænger af, hvordan priserne udvik-
ler sig resten af året.
Det skal understreges, at der er meget stor usikkerhed forbundet med ovenstående skøn.
Der er eksempelvis ikke taget højde for, at forskelle i de enkelte landes krav til iblanding
af biodiesel medfører forskelle i dieselpriserne eksklusive avancer og afgifter mv., og der-
med har betydning for mulighederne for at give storkunderabatter i de forskellige lande.
Endvidere er der ikke taget højde for strukturelle ændringer i vognmandsbranchen.
Side 2 af 2