Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2153891_0001.png
24. februar 2020
J.nr. 2019 - 11287
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 111 af 19. november 2019 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om at beregne effekten af ændringen af konsolideringsfradraget baseret på fondenes uddelinger for i alt 17,1 mia. kr. i 2017, jf. tal fra Danmarks Statistik, til skatteministeren
2153891_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekten af ændringen af konsolideringsfradraget baseret på fonde-
nes uddelinger for i alt 17,1 mia. kr. i 2017, jf. tal fra Danmarks Statistik, efter den regne-
metode, som blev anvendt af Skatteministeriet i svar på L 71
spørgsmål 29 (folketings-
året 2015-16)?
Svar
Ved lov nr. 651 af 8. juni 2016 (L 71
2015-16) blev fondes konsolideringsfradrag nedsat
fra 25 pct. til 4 pct. af de almennyttige uddelinger. Loven udmøntede en del af aftalen om
finansloven for 2016 mellem den daværende Venstre-regering, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti og havde til formål at skaffe et finansieringsbi-
drag i form af et merprovenu på 200 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Under folketingsbehandlingen af L 71 blev der rettet en betydelig kritik af provenuskøn-
net ved ophævelse af konsolideringsfradraget. Aftalepartierne blev derfor enige om, at der
i lyset af usikkerheden skulle gennemføres en evaluering af, om nedsættelsen af konsoli-
deringsfradraget har medført et merprovenu, der overstiger det aftalte merprovenu på
200 mio.kr. årligt efter tilbageløb og adfærd.
Konsolideringsfradraget indebærer, at fondene kan fradrage 104 kr. for hver 100 kr. de
uddeler til almennyttige formål. Det bemærkes, at fondene ikke har konsolideringsfradrag
for deres uddelinger til ikke-almennyttige formål.
I forbindelse med folketingsbehandlingen af L71 blev de provenumæssige konsekvenser
vurderet til et umiddelbart merprovenu på 250 mio. kr. årligt, hvilket svarer til 200 mio.
kr. efter tilbageløb. Der forelå ifm. folketingsbehandlingen ikke et grundlag, der mulig-
gjorde en kvantitativ vurdering af evt. adfærdseffekter.
Skatteministeriet gennemførte i 2018 den aftalte evaluering med udgangspunkt i fondenes
faktiske skattebetalinger og uddelinger i 2016 og 2017. Skatteudvalget blev i januar 2019
orienteret om resultaterne af den aftalte evaluering. Den viste pba. fondenes faktiske skat-
tebetalinger i 2017, at nedsættelsen af konsolideringsfradraget isoleret set har medført et
umiddelbart merprovenu på ca. 50 mio. kr. svarende til ca. 40 mio. kr. efter tilbageløb og
adfærd i 2017.
Evalueringen viste således, at nedsættelsen af konsolideringsfradraget på kort sigt ikke
havde medført den forventede stigning i fondenes skattebetalinger på 250 mio. kr. i umid-
delbar provenuvirkning (200 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd), der blev skønnet i for-
bindelse med det lovforberedende arbejde.
Skatteministeriets tal viser, at fondenes samlede skattebetaling er steget fra 160 mio. kr. i
2015 til 180 mio. kr. i 2016 og 350 mio. kr. i 2017. Stigningen skal ses i lyset af den ophæ-
velse af fondenes fradrag for ikke-almennyttige uddelinger, som blev vedtaget med L 27 i
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 111: Spm. om at beregne effekten af ændringen af konsolideringsfradraget baseret på fondenes uddelinger for i alt 17,1 mia. kr. i 2017, jf. tal fra Danmarks Statistik, til skatteministeren
2153891_0003.png
samlingen 2016-17
1
. Ifm. det lovforberedende arbejde blev det skønnet, at ophævelsen af
fradragsretten for ikke-almennyttige uddelinger ville medføre et umiddelbart merprovenu
på 50 mio. kr. i 2016 og 200 mio. kr. i 2017 og frem.
Evalueringen, der ligger til grund for orienteringen af Skatteudvalget, blev foretaget mhp.
at give det mest retvisende billede af merprovenuet på baggrund af de tilgængelige oplys-
ninger og de almindelige regneprincipper for provenuvurderinger i ministerierne, herun-
der i forhold til indregning af tilbageløb og adfærd.
En foreløbig opgørelse viser, at fondenes samlede skattebetalinger i 2018 er faldet til 190
mio. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Fondenes faktiske skattebetalinger
(mio. kr.)
Fondenes faktiske skattebetalinger
2015
160
2016
180
2017
350
2018*
190
* Tallet for 2018 er en foreløbig opgørelse og skal derfor tages med forbehold.
Kilde: Skatteministeriet
En anvendelse af de beregningsforudsætninger, der lå til grund for provenuvurderingen af
L 71, vil ikke give et retvisende billede af virkningen af at nedsætte konsolideringsfradra-
get, da det vil medføre en betydelig overvurdering af provenuvirkningen. Det afspejler, at
fondene efter nedsættelsen af konsolideringsfradraget har anvendt relativt få ressourcer
på at konsolidere fondsformuen sammenholdt med deres samlede uddelinger.
Hvis der som et regneeksempel anvendes de beregningsmæssige forudsætninger, der lå til
grund forprovenuvurderingen i forbindelse med folketingsbehandlingen kan et rent hypo-
tetisk umiddelbart merprovenu beregnes til 430 mio. kr. Det er som vist ovenfor mere
end det fondene rent faktisk har indbetalt i skat, og denne hypotetiske beregning vil såle-
des ikke give et retvisende billede af effekten på de offentlige finanser af nedsættelsen af
konsolideringsfradraget.
Afslutningsvis skal jeg understrege, at Socialdemokratiet stemte imod ovenstående ned-
sættelse af fondenes konsolideringsfradrag. Vi var imod stramninger i skattelovgivningen,
der ville reducere fondenes muligheder for at støtte almennyttige formål inden for fx
forskning, kultur og sundhed. Det er derfor også med tilfredshed, at jeg konstaterer at
fondene uddelinger er steget fra ca. 7 mia. kr. i 2007 til ca. 17 mia. kr. i 2017. En forelø-
big opgørelse viser at fondene i 2018 har uddelt for ca. 13�½ mia. kr. Fondenes uddelinger
har bidraget med finansiering til en række almennyttige formål indenfor bl.a. forskning,
uddannelse og kultur.
1
Ophævelsen af fondenes fradrag for ikke-almennyttige uddelinger var en tilpasning af danske regler til EU-retten. Merpro-
venuet tilbageføres automatisk til modtagerne, der kun skal medregne 80 pct. af uddelingerne i deres skattepligtige ind-
komst mod tidligere 100 pct.
Side 3 af 3