Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2141255_0001.png
28. januar 2020
J.nr. 2019 - 10664
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 107 af 15. november 2019 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at redegøre for nettoprovenuet samlet og pr. årsværk for projekterne Beskatning af almindelige aktier og investeringsbeviser m.m. (2012-2013) m.v., til skatteministeren
2141255_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for nettoprovenuet samlet og pr. årsværk for projekterne ”Be-
skatning af almindelige aktier og investeringsbeviser m.m. (2012-2013), Beskatning af
værdipapirer (2013-2014 og 2014-2017), Aktier som ikke er noteret på den danske børs
(medarbejderaktier) (2012-2013) og Unoterede aktier herunder medarbejderaktier (2017-
2018), som fremgår af Rigsrevisionens beretning nr. 6/2019 om Skatteministeriets indsats
på aktieområdet. I svaret bedes oplysningerne fremstilles som i svar på SAU alm. del
spørgsmål 324 (folketingsåret 2017-18).
Svar
Jeg vil indledningsvist gøre opmærksom på, at man skal være påpasselig med sammenholde
og fortolke sammenhængen mellem konkrete kontrolprojekters driftsudgifter og de tilhø-
rende kontrolprovenuer.
Opgjorte provenuvirkninger fra konkrete kontrolprojekter har fx ikke nødvendigvis karak-
ter af varige merprovenuer. Det skyldes bl.a., at en del af nettoprovenuet i ét år kan neu-
traliseres af lavere regelefterlevelse i andre år, ligesom der kan være tale om skatteskyldige
virksomheder, der på lovlig vis går konkurs mellem kontrollen og skattebetalingen, samt
restancer, der ikke kan inddrives. Samtidig vil størrelsen på andelen af nettoprovenuet, der
reelt bliver betalt eller inddrevet, afhænge af, på hvilket område reguleringerne foretages.
Skattestyrelsen prioriterer anvendte værktøjer ud fra en vurdering af, hvordan konkrete
risici håndteres mest hensigtsmæssigt. Det kan fx være i form af digitale stopklodser,
kampagner eller regnskabskontrol. Kontrol kan ikke stå alene, hvis vi skal sikre korrekt
skattebetaling fra virksomhederne. Skattestyrelsen skal også sikre en god vejledning og
nemme indberetningsmuligheder.
Endelig skal det bemærkes, at Skattestyrelsens kontrolindsats er tilrettelagt efter væsentlig-
hed og risiko, hvorfor det ikke kan forventes, at ekstra medarbejdere i gennemsnit finder
fejl i samme omfang som de eksisterende medarbejdere, og dermed kan indbringe samme
høje provenu.
Når det er sagt, så er det som skatteminister vigtigt for mig, at der er den rette indsats
over for snyd og svindel med betaling af skatter og afgifter. Jeg mener ikke, at skattekon-
trollen i de seneste år har været på et tilfredsstillende niveau på tværs af skatteforvaltnin-
gens forskellige indsatsområder.
Det er også derfor, at regeringen har sat som målsætning at ansætte 1.000 ekstra medar-
bejdere i Skatteforvaltningen i løbet af de kommende år. På finansloven for 2020 er der
således afsat 150 mio. kr. i 2020 stigende til 200 mio. kr. årligt i 2021-2023 til de første
250 medarbejdere til Skattestyrelsen. Det er første skridt mod at sikre en kontrolindsats,
der igen kan sikre ordentlig understøttelse af virksomhedernes og borgernes skattebeta-
ling. Vedrørende de i spørgsmålet omtalte beregninger kan jeg henholde mig til følgende,
som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
Side 2 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at redegøre for nettoprovenuet samlet og pr. årsværk for projekterne Beskatning af almindelige aktier og investeringsbeviser m.m. (2012-2013) m.v., til skatteministeren
2141255_0003.png
”Skatteforvaltningen var organiseret i en regional struktur indtil 2013, og der blev først
fra 2014 indført en ensartet tilgang til registreringen af kontrolproduktionen. Det er der-
for ikke muligt at opstille sammenlignelige opgørelser for kontrolindsatsen før 2014,
hvorfor Skattestyrelen ikke kan opstille oplysninger for projekterne om
’Beskatning
af al-
mindelige aktier og investeringsbeviser m.m.’ (2012-2013),
’Aktier
som ikke er noteret på
den danske børs (medarbejderaktier)’ (2012-2013) og
’Beskatning
af værdipapirer’ (for
2013, det første år) som efterspurgt.
I nedenstående tabel 1-7 er nettoprovenuet for de resterende projekter beregnet og op-
gjort på samme måde som i svar på
SAU alm. del
spørgsmål 324 (folketingsåret 2017-18),
hvor provenuet for projektet er opgjort pr. måned. Det bemærkes, at provenuet derfor
ikke direkte kan sidestilles med provenuet i Rigsrevisionens beretning nr. 6/2019, hvor
det beregnede nettoprovenu er opgjort som gennemsnitligt provenu pr. indkomstår. Det
bemærkes endvidere, at der for nogle projekter også er registeret provenu i året efter pro-
jektets afslutning.
Tabellerne 1 til 7 viser realiseret årsværksforbrug, personaleomkostninger, nettoprovenu,
nettoprovenu fratrukket personaleomkostninger, nettoprovenu fratrukket personaleom-
kostninger pr. årsværk samt nettoprovenuet divideret med den opgjorte personaleom-
kostning for
’Beskatning
af værdipapirer’ (2013-2014 og 2014-2017). Som tidligere be-
skrevet kan der ikke fremfindes tal for 2013.
Side 3 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at redegøre for nettoprovenuet samlet og pr. årsværk for projekterne Beskatning af almindelige aktier og investeringsbeviser m.m. (2012-2013) m.v., til skatteministeren
2141255_0004.png
Tabel 1. Nettoprovenu og omkostninger pr. måned, Beskatning af værdipapirer, 2014
Måned
Realiseret
årsværksfor-
brug (års-
værk)
1
Personale-
omkostning
(mio. kr.)
2
Nettopro-
venu (mio.
kr.)
3
Nettopro-
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger (mio. kr.)
Nettopro-
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger pr. års-
værk (mio.
kr.)
Nettopro-
venu divide-
ret med den
opgjorte per-
sonaleom-
kostning
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Total
0,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,2
1,2
1,2
2,0
1,6
1,9
1,8
10,4
0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,7
0,7
1,2
1,0
1,1
1,1
6,2
1,4
8,1
-0,1
0,7
1,4
2,2
15,1
13,3
0,8
-1,6
1,4
-0,4
42,2
1,2
8,0
-0,1
0,6
1,4
2,0
14,4
12,6
-0,4
2,6
0,3
-1,5
35,9
3,3 185,5 -46,1 165,6 112,9
8,3
12,4
10,7
-0,2
--1,6
0,1
-0,8
4,1
6,5 310,2 -75,8 277,0 189,2
14,9
21,7
18,8
0,7
-1,7
1,2
-0,4
6,8
Anm.: Talmaterialet er afrundet til én decimal, hvorfor der kan forekomme sumafvigelser i tabellen. Det medfører også, at
der er registreringer i den pågældende måned,
selvom der er anført ”0,0”. For måneder der er blanke, har der ikke været
nogen registrering.
”Realiseret årsværksforbrug” er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som medarbejderne
har registreret på op-
gaveløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsværk gennemsnitligt har præsteret 1.274 timer i 2014, idet
der herved er taget hensyn til lederressourcer, ferie, sygdom, kurser og andet overhead.
1)
2)
3)
”Personaleomkostning” er
for 2014 beregnet som antallet af årsværk ganget med en fast årsværkspris på 600.000 kr.
Nettoprovenuet er udregnet på baggrund af de gennemførte nettoreguleringer, fx af den skattepligtige indkomst, som er
omregnet til provenu med udgangspunkt i en gennemsnitlig skatteprocent. Det faktiske provenu vil derfor kunne afvige fra
det opgjorte provenu af reguleringerne. Dataindholdet i Skattestyrelsens systemer er dynamisk og ændres løbende i forbin-
delse med nye kontrolaktiviteter for det enkelte år. Opgørelsen af nettoprovenuet er opgjort d. 14. november 2019 og tids-
forbruget er opgjort ved opgørelse d. 17. december 2019. Opgørelser på andre tidspunkter vil derfor kunne udvise mindre
forskelle. Det er ikke givet, at en forhøjelse af skatter og afgifter kan inddrives. Derfor er nettoprovenuet ikke lig med det
beløb, som staten modtager.
Kilde: Skattestyrelsen
Side 4 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at redegøre for nettoprovenuet samlet og pr. årsværk for projekterne Beskatning af almindelige aktier og investeringsbeviser m.m. (2012-2013) m.v., til skatteministeren
2141255_0005.png
Tabel 2. Nettoprovenu og omkostninger pr. måned, Beskatning af værdipapirer, 2015
Måned
Realiseret
årsværksfor-
brug (års-
værk)
1
Personale-
omkostning
(mio. kr.)
2
Nettopro-
venu (mio.
kr.)
3
Nettopro-
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger (mio. kr.)
Nettopro-
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger pr. års-
værk (mio.
kr.)
Nettopro-
venu divide-
ret med den
opgjorte per-
sonaleom-
kostning
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Total
2,5
2,5
2,9
2,2
2,3
2,7
1,9
2,0
1,9
1,7
1,7
1,3
25,5
1,5
1,5
1,7
1,3
1,4
1,6
1,2
1,2
1,1
1,0
1,0
0,8
15,3
5,5
12,5
-0,6
-0,6
0,8
24,3
7,8
-1,6
4,6
4,7
6,3
7,9
71,7
4,0
11,0
-2,3
-1,9
-0,6
22,7
6,6
-2,9
3,5
3,7
5,3
7,1
56,3
1,6
4,4
-0,8
-0,9
-0,3
8,6
3,4
-1,4
1,9
2,2
3,1
5,4
2,2
3,7
8,4
-0,3
-0,5
0,6
15,3
6,7
-1,3
4,1
4,7
6,2
10,0
4,7
Anm.: Talmaterialet er afrundet til én decimal, hvorfor der kan forekomme sumafvigelser i tabellen. Det medfører også, at
der er registreringer i den pågældende måned,
selvom der er anført ”0,0”. For måneder der er blanke, har der ikke været
nogen registrering.
”Realiseret årsværksforbrug” er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som medarbejderne
har registreret på op-
gaveløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsværk gennemsnitligt har præsteret 1.288 timer i 2015, idet
der herved er taget hensyn til lederressourcer, ferie, sygdom, kurser og andet overhead.
1)
2)
3)
”Personaleomkostning” er
for 2015 beregnet som antallet af årsværk ganget med en fast årsværkspris på 600.000 kr.
Nettoprovenuet er udregnet på baggrund af de gennemførte nettoreguleringer, fx af den skattepligtige indkomst, som er
omregnet til provenu med udgangspunkt i en gennemsnitlig skatteprocent. Det faktiske provenu vil derfor kunne afvige fra
det opgjorte provenu af reguleringerne. Dataindholdet i Skattestyrelsens systemer er dynamisk og ændres løbende i forbin-
delse med nye kontrolaktiviteter for det enkelte år. Opgørelsen af nettoprovenuet er opgjort d. 14. november 2019 og tids-
forbruget er opgjort ved opgørelse d. 17. december 2019. Opgørelser på andre tidspunkter vil derfor kunne udvise mindre
forskelle. Det er ikke givet, at en forhøjelse af skatter og afgifter kan inddrives. Derfor er nettoprovenuet ikke lig med det
beløb, som staten modtager.
Kilde: Skattestyrelsen
Side 5 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at redegøre for nettoprovenuet samlet og pr. årsværk for projekterne Beskatning af almindelige aktier og investeringsbeviser m.m. (2012-2013) m.v., til skatteministeren
2141255_0006.png
Tabel 3. Nettoprovenu og omkostninger pr. måned, Beskatning af værdipapirer, 2016
Måned
Realiseret
årsværksfor-
brug (års-
værk)
1
Personale-
omkostning
(mio. kr.)
2
Nettopro-
venu (mio.
kr.)
3
Nettopro-
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger (mio. kr.)
Nettopro-
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger pr. års-
værk (mio.
kr.)
Nettopro-
venu divide-
ret med den
opgjorte per-
sonaleom-
kostning
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Total
1,5
1,4
1,1
0,9
0,9
1,1
1,6
1,8
2,1
2,3
2,3
1,6
18,6
0,9
0,9
0,7
0,5
0,5
0,7
1,0
1,1
1,2
1,4
1,4
1,0
11,2
4,2
3,4
2,8
3,8
4,1
-8,4
6,9
3,1
7,6
8,0
7,4
7,9
51,0
3,3
2,6
2,1
3,3
3,6
-9,1
5,9
2,1
6,4
6,6
6,0
7,0
39,8
2,2
1,8
1,8
3,8
4,1
-7,9
3,7
1,2
3,1
2,9
2,6
4,4
2,1
4,7
4,0
4,0
7,3
7,8 -12,2
7,2
2,9
6,2
5,9
5,3
8,3
4,6
Anm.: Talmaterialet er afrundet til én decimal, hvorfor der kan forekomme sumafvigelser i tabellen. Det medfører også, at
der er registreringer i den pågældende måned,
selvom der er anført ”0,0”. For måneder der er blanke, har der ikke været
nogen registrering.
”Realiseret årsværksforbrug” er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som medarbejderne
har registreret på op-
gaveløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsværk gennemsnitligt har præsteret 1.293 timer i 2016, idet
der herved er taget hensyn til lederressourcer, ferie, sygdom, kurser og andet overhead.
1)
2)
3)
”Personaleomkostning” er
for 2016 beregnet som antallet af årsværk ganget med en fast årsværkspris på 600.000 kr.
Nettoprovenuet er udregnet på baggrund af de gennemførte nettoreguleringer, fx af den skattepligtige indkomst, som er
omregnet til provenu med udgangspunkt i en gennemsnitlig skatteprocent. Det faktiske provenu vil derfor kunne afvige fra
det opgjorte provenu af reguleringerne. Dataindholdet i Skattestyrelsens systemer er dynamisk og ændres løbende i forbin-
delse med nye kontrolaktiviteter for det enkelte år. Opgørelsen af nettoprovenuet er opgjort d. 14. november 2019 og tids-
forbruget er opgjort ved opgørelse d. 17. december 2019. Opgørelser på andre tidspunkter vil derfor kunne udvise mindre
forskelle. Det er ikke givet, at en forhøjelse af skatter og afgifter kan inddrives. Derfor er nettoprovenuet ikke lig med det
beløb, som staten modtager.
Kilde: Skattestyrelsen
Side 6 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at redegøre for nettoprovenuet samlet og pr. årsværk for projekterne Beskatning af almindelige aktier og investeringsbeviser m.m. (2012-2013) m.v., til skatteministeren
2141255_0007.png
Tabel 4. Nettoprovenu og omkostninger pr. måned, Beskatning af værdipapirer, 2017
Måned
Realiseret
årsværksfor-
brug (års-
værk)
1
Personale-
omkostning
(mio. kr.)
2
Nettopro-
venu (mio.
kr.)
3
Nettopro-
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger (mio. kr.)
Nettopro-
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger pr. års-
værk (mio.
kr.)
Nettopro-
venu divide-
ret med den
opgjorte per-
sonaleom-
kostning
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Total
2,4
1,7
2,1
1,4
2,1
1,9
1,5
1,1
0,6
0,5
0,4
0,3
16,0
1,8
1,2
1,6
1,0
1,5
1,4
1,1
0,8
0,4
0,4
0,3
0,2
11,7
4,9
4,2
4,8
4,9
10,3
7,8
10,7
5,6
4,0
1,7
4,3
0,9
64,1
3,1
3,0
3,3
3,8
8,8
6,4
9,6
4,8
3,6
1,3
4,0
0,7
52,4
1,3
1,8
1,5
2,7
4,2
3,5
6,2
4,6
6,3
2,8
9,3
2,3
3,3
2,8
3,5
3,1
4,7
6,7
5,7
9,5
7,2
9,6
4,8
13,8
4,1
5,5
Anm.: Talmaterialet er afrundet til én decimal, hvorfor der kan forekomme sumafvigelser i tabellen. Det medfører også, at
der er registreringer i den pågældende måned,
selvom der er anført ”0,0”. For måneder der er blanke, har der ikke været
nogen registrering.
”Realiseret årsværksforbrug” er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som medarbejderne
har registreret på op-
gaveløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsværk gennemsnitligt har præsteret 1.332 timer i 2017, idet
der herved er taget hensyn til lederressourcer, ferie, sygdom, kurser og andet overhead.
1)
2)
3)
”Personaleomkostning” er
for 2017 beregnet som antallet af årsværk ganget med en fast årsværkspris på 730.000 kr.
Nettoprovenuet er udregnet på baggrund af de gennemførte nettoreguleringer, fx af den skattepligtige indkomst, som er
omregnet til provenu med udgangspunkt i en gennemsnitlig skatteprocent. Det faktiske provenu vil derfor kunne afvige fra
det opgjorte provenu af reguleringerne. Dataindholdet i Skattestyrelsens systemer er dynamisk og ændres løbende i forbin-
delse med nye kontrolaktiviteter for det enkelte år. Opgørelsen af nettoprovenuet er opgjort d. 14. november 2019 og tids-
forbruget er opgjort ved opgørelse d. 17. december 2019. Opgørelser på andre tidspunkter vil derfor kunne udvise mindre
forskelle. Det er ikke givet, at en forhøjelse af skatter og afgifter kan inddrives. Derfor er nettoprovenuet ikke lig med det
beløb, som staten modtager.
Kilde: Skattestyrelsen
Side 7 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at redegøre for nettoprovenuet samlet og pr. årsværk for projekterne Beskatning af almindelige aktier og investeringsbeviser m.m. (2012-2013) m.v., til skatteministeren
2141255_0008.png
Tabel 5. Nettoprovenu og omkostninger pr. måned, Beskatning af værdipapirer, 2018
Måned
Realiseret
årsværksfor-
brug (års-
værk)
1
Personale-
omkostning
(mio. kr.)
2
Nettopro-
venu (mio.
kr.)
3
Nettopro-
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger (mio. kr.)
Nettopro-
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger pr. års-
værk (mio.
kr.)
Nettopro-
venu divide-
ret med den
opgjorte per-
sonaleom-
kostning
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Total
0,7
0,4
0,2
0,1
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
-
-
-
1,7
0,6
0,3
0,2
0,1
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
-
-
-
1,3
10,4
3,8
1,9
1,7
1,2
1,2
0,4
-
-
0,0
-
0,0
20,6
9,9
3,5
1,7
1,6
1,1
1,2
0,4
0,0
0,0
0,0
-
0,0
19,3
13,6
9,4
6,8
10,6
19,3
17,1
25,7
-0,8
-0,8
-
-
-
11,6
18,6 13,20
9,84
14,7
25,8
23,1
34,2
0,0
0,0
-
-
-
16,0
Anm.: Talmaterialet er afrundet til én decimal, hvorfor der kan forekomme sumafvigelser i tabellen. Det medfører også, at
der er registreringer i den pågældende måned selvom der er anført ”0,0”. For måneder der er blanke, har der
ikke været
nogen registrering.
”Realiseret årsværksforbrug” er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som medarbejderne
har registreret på op-
gaveløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsværk gennemsnitligt har præsteret 1.321 timer i 2018, idet
der herved er taget hensyn til lederressourcer, ferie, sygdom, kurser og andet overhead.
1)
2)
3)
”Personaleomkostning” er
for 2018 beregnet som antallet af årsværk ganget med en fast årsværkspris på 775.000 kr.
Nettoprovenuet er udregnet på baggrund af de gennemførte nettoreguleringer, fx af den skattepligtige indkomst, som er
omregnet til provenu med udgangspunkt i en gennemsnitlig skatteprocent. Det faktiske provenu vil derfor kunne afvige fra
det opgjorte provenu af reguleringerne. Dataindholdet i Skattestyrelsens systemer er dynamisk og ændres løbende i forbin-
delse med nye kontrolaktiviteter for det enkelte år. Opgørelsen af nettoprovenuet er opgjort d. 14. november 2019 og tids-
forbruget er opgjort ved opgørelse d. 17. december 2019. Opgørelser på andre tidspunkter vil derfor kunne udvise mindre
forskelle. Det er ikke givet, at en forhøjelse af skatter og afgifter kan inddrives. Derfor er nettoprovenuet ikke lig med det
beløb, som staten modtager.
Kilde: Skattestyrelsen
Side 8 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at redegøre for nettoprovenuet samlet og pr. årsværk for projekterne Beskatning af almindelige aktier og investeringsbeviser m.m. (2012-2013) m.v., til skatteministeren
2141255_0009.png
Tabel 6 og 7 viser realiseret årsværksforbrug, personaleomkostninger, nettoprovenu, net-
toprovenu fratrukket personaleomkostninger, nettoprovenu fratrukket personaleomkost-
ninger pr. årsværk samt nettoprovenuet divideret med den opgjorte personaleomkostning
for
’Unoterede
aktier herunder medarbejderaktier’ (2017-2018):
Tabel 6. Nettoprovenu og omkostninger pr. måned, Unoterede aktier herunder medarbejderaktier,
2017
Måned
Realiseret
årsværksfor-
brug (års-
værk)
1
Personale-
omkostning
(mio. kr.)
2
Nettopro-
venu (mio.
kr.)
3
Nettopro-
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger (mio. kr.)
Nettopro-
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger pr. års-
værk (mio.
kr.)
Nettopro-
venu divide-
ret med den
opgjorte per-
sonaleom-
kostning
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Total
-
-
-
-
0,1
0,1
0,1
0,3
0,3
0,4
0,5
0,3
2,2
-
-
-
-
0,1
0,1
0,1
0,2
0,2
0,3
0,4
0,2
1,6
-
-
-
-
-
-
-
0,0
0,3
0,3
0,1
1,3
2,0
-
-
-
-
-0,1
-0,1
-0,1
-0,2
0,0
0,0
-0,3
1,0
0,4
-
-
-
-
-0,7
-0,7
-0,7
-0,7
0,1
0,0
-0,5
3,4
0,2
-
-
-
-
0,0
0,0
0,0
0,0
1,1
1,0
0,3
5,7
1,2
Anm.: Talmaterialet er afrundet til én decimal, hvorfor der kan forekomme sumafvigelser i tabellen. Det medfører også, at
der er registreringer i den pågældende måned selvom der er anført ”0,0”. For måneder der er blanke, har der ikke været
nogen registrering.
1)
”Realiseret årsværksforbrug” er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som medarbejderne
har registreret på op-
gaveløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsværk gennemsnitligt har præsteret 1.332 timer i 2017, idet
der herved er taget hensyn til lederressourcer, ferie, sygdom, kurser og andet overhead.
2)
3)
”Personaleomkostning” er
for 2017 beregnet som antallet af årsværk ganget med en fast årsværkspris på 730.000 kr.
Nettoprovenuet er udregnet på baggrund af de gennemførte nettoreguleringer, fx af den skattepligtige indkomst, som er
omregnet til provenu med udgangspunkt i en gennemsnitlig skatteprocent. Det faktiske provenu vil derfor kunne afvige fra
det opgjorte provenu af reguleringerne. Dataindholdet i Skattestyrelsens systemer er dynamisk og ændres løbende i forbin-
delse med nye kontrolaktiviteter for det enkelte år. Opgørelsen af nettoprovenuet er opgjort d. 14. november 2019 og tids-
forbruget er opgjort ved opgørelse d. 17. december 2019. Opgørelser på andre tidspunkter vil derfor kunne udvise mindre
forskelle. Det er ikke givet, at en forhøjelse af skatter og afgifter kan inddrives. Derfor er nettoprovenuet ikke lig med det
beløb, som staten modtager.
Kilde: Skattestyrelsen
Side 9 af 10
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at redegøre for nettoprovenuet samlet og pr. årsværk for projekterne Beskatning af almindelige aktier og investeringsbeviser m.m. (2012-2013) m.v., til skatteministeren
2141255_0010.png
Tabel 7. Nettoprovenu og omkostninger pr. måned, Unoterede aktier herunder medarbejderaktier,
2018
Måned
Realiseret
årsværksfor-
brug (års-
værk)
1
Personale-
omkostning
(mio. kr.)
2
Nettopro-
venu (mio.
kr.)
3
Nettopro-
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger (mio. kr.)
Nettopro-
venu fratruk-
ket persona-
leomkostnin-
ger pr. års-
værk (mio.
kr.)
Nettopro-
venu divide-
ret med den
opgjorte per-
sonaleom-
kostning
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Total
0,5
0,5
0,5
0,6
0,7
0,5
0,2
0,0
0,1
0,0
0,0
-
3,5
0,4
0,4
0,4
0,4
0,5
0,4
0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
-
2,7
0,4
0,9
0,5
1,2
2,8
1,6
1,9
0,1
-
0,2
0,0
0,0
9,6
0,0
0,5
0,1
0,7
2,2
1,2
1,7
0,1
0,0
0,2
0,0
0,0
6,8
0,0
1,0
0,3
1,3
3,4
2,3
7,8
6,5
-0,8
12,3
-0,8
-
1,9
1,0
2,3
1,3
2,6
5,4
4,0
11,1
9,3
0,0
16,8
0,0
-
3,5
Anm.: Talmaterialet er afrundet til én decimal, hvorfor der kan forekomme sumafvigelser i tabellen. Det medfører også, at
der er registreringer i den pågældende måned selvom der er anført ”0,0”. For måneder der er blanke, har der ikke været
nogen registrering.
”Realiseret årsværksforbrug” er opgjort på grundlag af det antal arbejdstimer, som medarbejderne
har registreret på op-
gaveløsningen i projektet. Der er taget udgangspunkt i, at et årsværk gennemsnitligt har præsteret 1.321 timer i 2018, idet
der herved er taget hensyn til lederressourcer, ferie, sygdom, kurser og andet overhead.
1)
2)
3)
”Personaleomkostning” er
for 2018 beregnet som antallet af årsværk ganget med en fast årsværkspris på 775.000 kr.
Nettoprovenuet er udregnet på baggrund af de gennemførte nettoreguleringer, fx af den skattepligtige indkomst, som er
omregnet til provenu med udgangspunkt i en gennemsnitlig skatteprocent. Det faktiske provenu vil derfor kunne afvige fra
det opgjorte provenu af reguleringerne. Dataindholdet i Skattestyrelsens systemer er dynamisk og ændres løbende i forbin-
delse med nye kontrolaktiviteter for det enkelte år. Opgørelsen af nettoprovenuet er opgjort d. 14. november 2019 og tids-
forbruget er opgjort ved opgørelse d. 17. december 2019. Opgørelser på andre tidspunkter vil derfor kunne udvise mindre
forskelle. Det er ikke givet, at en forhøjelse af skatter og afgifter kan inddrives. Derfor er nettoprovenuet ikke lig med det
beløb, som staten modtager.
Kilde: Skattestyrelsen
Side 10 af 10