Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2122312_0001.png
11. december 2019
J.nr. 2019 - 10628
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 102 af 14. november 2019 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V).
Morten Bødskov
/ Kristina Astrup Blomquist
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om at redegøre for konsekvenserne for henholdsvis statens provenu og udlodningsmidlerne, hvis omsætningen på spilmarkedet falder med henholdsvis 1, 3, 5 og 10 pct., til skatteministeren
2122312_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne for henholdsvis statens provenu og udlod-
ningsmidlerne, hvis omsætningen på spilmarkedet falder med henholdsvis 1, 3, 5 og 10
pct. Ministeren bedes redegøre for dette i en skematisk opsætning.
Svar
Et fald i omsætningen (forstået som bruttospilleindtægten) på spilmarkedet påvirker sta-
tens provenu dels som følge af et lavere afgiftsgrundlag og dermed et lavere indtægter fra
spilafgifterne, dels af lavere udbyttebetalinger og selskabsskat fra Danske Licens Spil A/S,
lavere selskabsskat fra Danske Lotteri Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S samt
øgede statslige udgifter til udligningsbeløb gennem udlodningsmodellen.
Afgiftsgrundlaget er den opgjorte bruttospilleindtægt for spilleautomater, landbaseret ka-
sino, lotteri, væddemål og onlinekasino for 2018. Det er lagt til grund, at det procentvise
fald er ens for alle spiltyper. De aktuelle afgiftssatser for de pågældende spiltyper er lagt til
grund for beregningerne.
De skønnede konsekvenser for statens provenu, hvis bruttospilleindtægten på spilmarke-
det falder med henholdsvis 1, 3, 5 og 10 pct., fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Skønnede konsekvenser for statens provenu ved fald i bruttospilleindtægten (BSI)
Ændring i BSI, pct.
Ændring i statens provenu efter tilbageløb, mio. kr. årligt
-1
-40
-3
-120
-5
-200
-10
-400
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Det er forudsat i beregningerne, at afgiftsgrundlaget er den opgjorte brutto-
spilleindtægt for 2018, som er fremskrevet med den generelle forbrugsudvikling til 2020. Afgiftssatserne pr. 1. januar 2020
er lagt til grund. Tilbageløbsfaktoren udgør 21 pct. Der er indregnet skønnede mindreindtægter til staten som følge af lavere
udbyttebetalinger og selskabsskat fra Danske Spil A/S, lavere selskabsskat fra Danske Lotteri Spil A/S og Det Danske
Klasselotteri A/S samt øgede statslige udgifter til udligningsbeløb. Skønnene er behæftet med usikkerhed, herunder på
grund af en række antagelser om sammenhængen mellem selskabernes omsætning og resultater.
Skønnene er behæftet med usikkerhed, herunder særligt for effekten fra udbyttebetalinger
og selskabsskat fra Danske Licens Spil A/S, selskabsskat fra Danske Lotteri Spil A/S og
Det Danske Klasselotteri A/S samt statslige udgifter til udligningsbeløb. Det afspejler
blandt andet en række antagelser om, hvordan et fald i bruttospilleindtægten påvirker re-
sultatet i de pågældende selskaber.
Udlodningsmidlerne påvirkes af ændringer i overskuddet fra de to statslige monopollotte-
rier, Danske Lotteri Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S og af statslige udgifter til
udligningsbeløb gennem udlodningsmodellen.
I den politiske stemmeaftale om ændring af udlodningsmodellen fra januar 2017 fremgår,
at udlodningsbeløbet fastsættes som summen af overskud fra de to statslige monospilsel-
skaber, Danske Lotteri Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S samt et statsligt udlig-
ningsbeløb, der fastsættes som 60 pct. af forskellen mellem udbetaling fra de to spilselska-
ber, og et politisk fastlagt udligningsloft.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om at redegøre for konsekvenserne for henholdsvis statens provenu og udlodningsmidlerne, hvis omsætningen på spilmarkedet falder med henholdsvis 1, 3, 5 og 10 pct., til skatteministeren
2122312_0003.png
Udlodningsmodellen indebærer, at staten kompenserer 60 pct. af forskellen mellem det
samlede overskud fra Danske Lotteri Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S og udlig-
ningsloftet, når overskuddet er lavere end loftet. De skønnede konsekvenser for udlod-
ningsmidlerne, hvis bruttospilleindtægten på spilmarkedet falder med henholdsvis 1, 3, 5
og 10 pct., fremgår af tabel 2.
Tabel 2. Skønnede konsekvenser for udlodningsmidlerne ved fald i bruttospilleindtægten (BSI)
Ændring i BSI, pct.
Ændring i udlodningsmidler, mio. kr.
-1
-5
-3
-20
-5
-35
-10
-70
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. På baggrund af udlodningsmodellen er det forudsat, at ændringen i udlod-
ningsmidlerne udgør 40 pct. af den skønnede ændring i overskuddet fra Danske Lotteri Spil A/S og Det Danske Klasselot-
teri A/S. Skønnet er behæftet med usikkerhed, herunder på grund af en række antagelser om sammenhængen mellem sel-
skabernes omsætning og resultater.
Det er lagt til grund for beregningerne, at Danske Lotterispil A/S og Det Danske Klasse-
lotteri A/S oplever samme procentvise fald som det øvrige spilmarked, samt at ændringen
i udlodningsmidlerne ifølge udlodningsmodellen udgør 40 pct. af den skønnede ændring i
overskuddet fra Danske Lotteri Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S.
Side 3 af 3