Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2122308_0001.png
11. december 2019
J.nr. 2019 - 10626
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 100 af 14. november 2019 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Morten Dahlin (V).
Morten Bødskov
/ Kristina Astrup Blomquist
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren forventer et fald i antallet af spil, hvis der indføres henholdsvis et generelt forbud mod spilreklamer på tv eller et forbud mod spilreklamer i forbindelse med sportsudsendelser, til skatteministeren
2122308_0002.png
Spørgsmål
Forventer ministeren et fald i antallet af spil (forstået som alle spilleformer, herunder
casino, bingo, sportsbetting, lotteri m.v.), hvis der indføres henholdsvis et generelt forbud
mod spilreklamer på tv eller et forbud mod spilreklamer i forbindelse med sportsudsen-
delser? I bekræftende fald bedes ministeren oplyse, hvor stort faldet forventes at blive.
Svar
Når en spiludbyder reklamerer, må det ske ud fra en forventning om, at det skaber en hø-
jere omsætning hos den pågældende spiludbyder. Den øgede omsætning hos en reklame-
rende spiludbyder kan føre til en højere samlet omsætning på spil, men den øgede omsæt-
ning kan dog også blive modsvaret af en lavere omsætning hos andre udbydere af spil,
dvs. en ændring af markedsandele mellem spiludbyderne. Det er forbundet med betydelig
usikkerhed at vurdere, hvorvidt reklamer for spil på tv øger den samlede omsætning af
spil eller blot medvirker til at ændre de enkelte spiludbyderes markedsandele.
Det bemærkes endvidere, at der ved en indførelse af et forbud mod spilreklamer på tv
kan ske en stigning i omfanget af andre former for reklame, fx på internettet, hvilket kan
modvirke et eventuelt fald i omsætningen på spil som følge af et forbud af reklamer på tv.
Der vurderes ikke at være et tilstrækkeligt grundlag til at skønne over, hvordan et forbud
mod spilreklamer på tv vil påvirke antallet af spil. Det må dog forventes, at den samlede
omsætning på spil eller antallet af spil i et omfang vil falde ved et forbud mod spilrekla-
mer på tv.
Side 2 af 2