Skatteudvalget 2019-20
SAU Alm.del
Offentligt
2095359_0001.png
28. oktober 2019
J.nr. 2019-9473
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 7. oktober 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
SAU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvor stort et provenu før og efter adfærd og tilbageløb staten vil får, hvis der indføres en CO2-afgift på 250 kr./ton CO2 for den reelle klimaeffekt af alle flyture fra Danmark op til 1.500 km., til skatteministeren
2095359_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes udregne, hvor stort et provenu før og efter adfærd og tilbageløb staten
vil få, hvis der indføres en CO
2
-afgift på 250 kr./ton CO
2
for den reelle klimaeffekt af alle
flyture fra Danmark op til 1.500 km.
Svar
Det fremgår af svaret på SAU alm. del spørgsmål 9 af 7. oktober 2019, at en CO
2
-afgift,
som beskrevet af spørger, umiddelbart vil være i strid med energibeskatningsdirektivets
obligatoriske afgiftsfritagelse for flybrændstof, der leveres til anvendelse til internationale
flyvninger. Den obligatoriske afgiftsfritagelse gælder også for flyvninger internt i EU,
medmindre der konkret er indgået en bilateral aftale mellem to EU-lande om at ophæve
afgiftsfritagelsen.
Dertil kommer, at det i praksis er vanskeligt at identificere afgiftsgrundlaget, da en CO
2
-
afgift, som beskrevet af spørger, forudsætter kendskab til en række forhold, som de dan-
ske myndigheder ikke umiddelbart er i besiddelse af, herunder samtlige flytypers brænd-
stofeffektivitet og flyvehøjden for alle flyafgange på ruter fra Danmark med en række-
vidde på op til 1.500 km.
På baggrund af ovennævnte forbehold og usikkerheder er der ikke et tilstrækkelig robust
grundlag for at beregne provenuvirkningen af den beskrevne afgift.
Der henvises i øvrigt til svaret på SAU alm. del spørgsmål 18 (2018-19, 2. samling).
Side 2 af 2