Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2158214_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
EU-retskontoret
Victor Christoffersen
2020-3051-0033
1399508
UDKAST TIL TALE
til brug for samråd i Folketingets Retsudvalg den 27.
februar 2020 og forelæggelse i Folketingets Europa-
udvalg den 28. februar 2020 af RIA-rådsmødet den
13. marts 2020
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 992: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26/2-20 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12. og 13. marts 2020, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
[Indledning]
1.
Den 13. marts 2020 afholdes der rådsmøde om retlige
og indre anliggender i Bruxelles. Udvalget har fået til-
sendt et samlenotat om sagerne på rådsmødet.
Som det fremgår af samlenotatet og det supplerende sam-
lenotat i modtog i morges, er der kun 6 sager på rådsmø-
dedagsordenen, som vedrører Justitsministeriets område.
Tre af disse er omfattet af retsforbeholdet.
Det er derfor et usædvanligt kort rådsmøde uden så me-
get politisk indhold. Jeg vil primært fokusere på dagsor-
denens punkt 1 om strategiske retningslinjer for justits-
og indenrigsområdet.
Herudover vil jeg også orientere om kommende domme
fra EU-Domstolen ang. logning.
[Strategiske retningslinjer for justits- og indenrigs-
området]
2.
Dagsordenens punkt 1 er om strategiske retningslinjer
for justits- og indenrigsområdet.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 992: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26/2-20 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12. og 13. marts 2020, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
Der er lagt op til en meningsudveksling om og godken-
delse af rådskonklusioner, der skal forelægges for Det
Europæiske Råd til godkendelse på et møde den 26.-27.
marts 2020.
Formålet med formandskabets udkast til strategiske ret-
ningslinjer er at sætte en fælles ramme for den lovgiv-
ningsmæssige og operationelle programudformning for
rådets arbejde de kommende fire år.
Formandskabets udkast til de strategiske retningslinjer
tager udgangspunkt i Det Europæiske Råds strategiske
dagsorden for 2019-2024, og udkastet er udarbejdet på
baggrund af refleksioner og drøftelser under det finske
formandskab i efteråret samt på det uformelle rådsmøde
den 23. og 24. januar 2020 i Zagreb afholdt af det kroa-
tiske formandskab.
Punktet omfatter både emner, der hører under Justitsmi-
nisteriets ressortområde og punkter, der hører under Ud-
lændinge- og Integrationsministeriets ressortområde. Jeg
vil alene komme ind på de emner, der berører Justitsmi-
nisteriets ressortområde.
Formandskabet har inddelt de strategiske retningslinjer i
fire overordnede temaer:
Retsstatsprincippet, gensidig
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 992: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26/2-20 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12. og 13. marts 2020, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
tillid, ét Europa, ét rum samt beherskelse af nye teknolo-
gier og kunstig intelligens.
Vi kan fra regeringens side overordnet støtte formand-
skabets udkast til de strategiske retningslinjer for så vidt
angår Justitsministeriets område.
Jeg vil ikke referere alle dele af de strategiske retnings-
linjer, men blot slå ned på de væsentligste fokuspunkter
under hvert tema.
3.
Der sættes under det første overordnede tema om
rets-
statsprincippet,
bl.a. fokus på, at EU’s institutioner og
medlemsstaterne har et fælles ansvar for at sikre, at
respekten for retsstatsprincippet garanteres, og at der an-
vendes og i nødvendigt omfang udvikles effektive red-
skaber til at sikre dette.
Der sættes endvidere fokus på, at rådet for almindelige
anliggender (GAC) vil fortsætte sin årlige dialog om rets-
statsprincippet, og at justitsministrene i RIA-rådsforma-
tionen fortsat vil beskæftige sig med spørgsmål, der rela-
terer sig til retsstatsprincippet, hvor det er relevant.
4.
Der sættes under det andet overordnede tema om
gen-
sidig tillid
bl.a. fokus på, at EU-lovgivningen bliver an-
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 992: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26/2-20 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12. og 13. marts 2020, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
vendt og implementeret korrekt. Det vil sige, at før der
tages nye EU-lovgivningsinitiativer, som påvirker vel-
fungerende national lovgivning, bør der ved hjælp af
konsekvensanalyser vises en klar merværdi af sådanne
initiativer for de europæiske borgere. Det kan jeg kun
være enig i.
Det kan i den forbindelse nævnes, at Danmark deltager i
en række retsakter om strafferetligt samarbejde vedtaget
før Lissabontraktatens ikrafttræden.
Hvis disse retsakter erstattes af nye retsakter, vil det have
den konsekvens, at Danmark – pga. retsforbeholdet –
ikke længere vil kunne deltage i samarbejdet. Det drejer
sig f.eks. om rammeafgørelsen om den europæiske arre-
stordre.
Regeringen kan bl.a. derfor støtte, at fokus i de strategi-
ske retningslinjer er på anvendelse og implementering af
allerede
eksisterende
retsakter frem for nye retsakter på
det politi- og strafferetlige område og området for civil-
retligt samarbejde.
5.
Der sættes under det tredje overordnede tema
ét Eu-
ropa, et rum,
bl.a. fokus på, at sikkerhedsmæssige trus-
5
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 992: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26/2-20 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12. og 13. marts 2020, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
ler som terrorisme og hybride trusler også skal håndteres
på EU-plan.
Der peges på behovet for øget samarbejde EU-landende
imellem, ligesom det nævnes, at relevante EU-agenturer
har en vigtig rolle at spille i forbindelse med bl.a. deling
af udstyr og specialiserede tekniske løsninger.
Regeringen støtter tiltag, som kan forbedre EU’s indsats
mod terrorisme og hybride trusler. Medlemsstaterne står
over for mange af de samme udfordringer og regeringen
er derfor generelt positivt indstillet over for initiativer,
der kan medvirke til at styrke samarbejdet mellem med-
lemsstaterne.
6.
Afsluttende sætter formandskabet fokus på
beher-
skelse af nye teknologier og kunstig intelligens.
Det er regeringens holdning, at der i relation til kunstig
intelligens på RIA-området er vigtig at finde den rette ba-
lance mellem effektiv retshåndhævelse og beskyttelse af
fundamentale rettigheder.
Ansigtsgenkendelsesteknologi er et af flere redskaber,
der potentielt kan effektivisere og lette politiets arbejde.
6
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 992: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26/2-20 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12. og 13. marts 2020, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
Regeringen kan ikke udelukke, at vi en dag kommer til
at tage ansigtsgenkendelsesteknologien i brug i Dan-
mark, men vi kan samtidig ikke se bort fra de principi-
elle, retlige og praktiske dilemmaer, som anvendelsen af
teknologien rejser.
Det er alt sammen spørgsmål, som må afklares, inden
teknologien kan tages i brug.
Men jeg vil gerne slå fast, at hvis EU generelt arbejder
med et forbud mod ansigtsgenkendelse, så er det ikke
umiddelbart noget, som regeringen kan støtte.
Øvrige punkter
7.
Der er også et punkt på dagsordenen vedrørende den
Europæiske anklagemyndighed (EPPO) samt et overord-
net punkt om e-beviser.
Punkterne er begge alene på til orientering og statusop-
datering.
For så vidt angår punktet om EPPO, er det et tilbageven-
dende punkt på rådsmøderne, hvor formandskabet gør
status over etableringen af EPPO, som på nuværende
tidspunkt forventes at være i drift inden udgangen af
7
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 992: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26/2-20 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12. og 13. marts 2020, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
november 2020. Danmark deltager som bekendt på
grund af retsforbeholdet ikke i samarbejdet om EPPO.
For så vidt angår punktet om e-beviser, er der tale om et
overordnet punkt med tre underpunkter, hvor Kommis-
sionen orienterer om status på henholdsvis:
- forhandlingerne mellem EU og USA om en aftale
om adgangen til elektronisk bevismateriale i straf-
fesager
- forhandlingerne om en anden tillægsprotokol til
Budapest-konventionen og
- etableringen af et elektronisk system til udveksling
af elektronisk bevismateriale.
Det forventes, at alle punkterne kan tages til orientering.
8.
Endelig er der, som det fremgår af det supplerende
samlenotat fra i morges, et punkt til drøftelse på dagsor-
denen om udlevering af EU-statsborgere til retsforføl-
gelse i tredjelande. Jeg skal beklage den sene oversen-
delse af det supplerende samlenotat, der skyldes, at det
først er sat på dagsordenen for ganske nylig.
Letland, der har bedt om at få punktet optaget på dagsor-
denen, har foreløbig oplyst, at man ønsker en generel
8
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 992: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26/2-20 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12. og 13. marts 2020, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
drøftelse af nogle uhensigtsmæssigheder ved den euro-
pæiske arrestordre, som man har erfaret i forbindelse
med udlevering af lettiske statsborgere til fra andre EU-
lande til tredjelande.
[Siden sidst]
9.
Jeg vil kort fortælle om tre præjudicielle sager ved EU-
Domstolen, der handler om de franske, belgiske og esti-
ske logningsregler. Der er tale om de forenede sager C-
511/18 og C-512/18, sag C-520/18 og sag C-746/18.
Den daværende regering orienterede i henholdsvis
november 2018 og marts 2019 Folketinget om regerin-
gens afgivelse af indlæg i de nævnte sager i notater til
Folketingets Europaudvalg (Alm. del, bilag 171 og bilag
172, 2018-19 (1. samling) samt Alm. del, bilag 567,
2018-19 (1. samling)).
De præjudicielle forelæggelser i de nævnte sager har
baggrund i EU-Domstolens afgørelse af 21. december
2016 i Tele2-sagen. I denne sag fastslog EU-Domstolen,
at de svenske regler om logning var i strid med EU-ret-
ten. Det skyldtes, at de svenske regler medførte en pligt
til generel og udifferentieret lagring af samtlige trafik- og
lokaliseringsdata vedrørende samtlige abonnenter og re-
9
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 992: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26/2-20 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12. og 13. marts 2020, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
gistrerede brugere i forbindelse med samtlige midler til
elektronisk kommunikation.
EU-Domstolen udtalte samtidig, at EU-retten ikke er til
hinder for en begrænset lagring af data, som er målrettet
i forhold til et tidsrum, et geografisk område og/eller en
personkreds.
Danmark og 16 andre medlemsstater har afgivet mundt-
lige indlæg i de franske og belgiske sager. Danmark og
mange andre medlemsstater afgav også indlæg i den esti-
ske sag. I alle tre sager gjorde regeringen gældende, at
EU-Domstolen bør genoverveje visse af de udtalelser,
som EU-Domstolen afgav i Tele2-dommen.
Regeringen har navnlig betonet vigtigheden af lagrede
oplysninger som efterforskningsredskab for politiet og
PET.
Regeringen gjorde i den sammenhæng gældende, at en
målrettet lagring, som den EU-Domstolen omtaler i
Tele2-dommen, ikke er mulig at implementere, hvis lag-
rede oplysninger fortsat skal være egnet som et effektivt
efterforskningsredskab for de retshåndhævende myndig-
heder.
10
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 992: Spm. om talepapir fra lukket samråd den 26/2-20 om de væsentligste punkter på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12. og 13. marts 2020, jf. REU alm. del - samrådsspm. Å, til justitsministeren
EU-Domstolen forventes at træffe afgørelser i de franske
og belgiske sager omkring sommeren 2020.
EU-Domstolens dom i den estiske sag forventes at fore-
ligge i forlængelse af de franske og belgiske sager.
Den estiske sag vil navnlig kunne få betydning for, hvor-
dan retsplejelovens regler om adgang til de oplysninger,
som teleselskaberne skal opbevare til brug for efterforsk-
ning og retsforfølgning, vil kunne udformes.
Tak for ordet.
11