Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2185525_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. maj 2020
Strafferetskontoret
Sara Mia Pelzl Löhr
2020-0030-3862
1416048
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 989 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. februar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 989: Spm. om, i forlængelse af samrådet den 20. februar 2020 om affyring af fyrværkeri, at redegøre for sine overvejelser i forhold til at indføre en selvstændig kriminalisering af forsætlig affyring af fyrværkeri mod personer i beredskab og politi, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 989 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 20. februar 2020
om affyring af fyrværkeri, redegøre for sine overvejelser i for-
hold til at indføre en selvstændig kriminalisering af forsætlig af-
fyring af fyrværkeri mod personer i beredskab og politi, sva-
rende til den svenske såkaldte blålysbestemmelse, herunder re-
degøre for hvad der skulle tale imod en sådan bestemmelse i
straffeloven, og vil ministeren være indstillet på at en eventuel
lovændring kan træde i kraft i god tid inden næste nytår?”
Svar:
1.
De episoder med affyring af fyrværkeri mod uskyldige borgere, politi og
beredskab, der fandt sted i slutningen af december 2019, er uacceptable og
giver anledning til en række overvejelser om, hvordan der bedst sættes ind
mod de kriminelle, der begår disse forbrydelser.
Det vigtigste er for mig at se, at der iværksættes tiltag, så episoderne ikke
gentager sig, og jeg mener, at der både skal ses på den forebyggende, den
beredskabsmæssige og den efterforskningsmæssige indsats. Herudover kan
der være behov for at se på strafniveauet.
Det er min opfattelse, at den større indsats, der blev iværksat af politiet fra
den 27. december 2019, gav mere ro og tryghed i de berørte boligområder.
Det er efter min opfattelse et vigtigt læringspunkt til tilrettelæggelsen af næ-
ste års indsats. Herudover mener jeg, at de bekymringssamtaler, politiet
havde med børn og unge og deres forældre, er vigtige. Ambitionen i år er
derfor også, at politiet kommer endnu tidligere ud. For det er værd at be-
mærke, at langt størstedelen af de formodede gerningspersoner i de 13 regi-
strerede sager er under 18 år.
Der skal også være et stærkt og effektivt samarbejde mellem politiet og be-
redskabet. Det er afgørende for både beredskabets sikkerhed og for sikker-
heden for alle os almindelige borgere, som har brug for beredskabet. Rigs-
politiet begyndte sammen med Beredskabsstyrelsen derfor allerede i januar
2020 at samle op på erfaringerne fra nytåret 2019, så de bruges fremadrettet
i nye indsatser.
I forhold til den efterforskningsmæssige indsats er det bl.a. min forventning,
at initiativerne fra regeringens trygheds- og sikkerhedspakke om f.eks. 300
yderligere kameraer, som politiet kan opsætte, vil gøre en væsentlig forskel
i politiets efterforskning.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 989: Spm. om, i forlængelse af samrådet den 20. februar 2020 om affyring af fyrværkeri, at redegøre for sine overvejelser i forhold til at indføre en selvstændig kriminalisering af forsætlig affyring af fyrværkeri mod personer i beredskab og politi, til justitsministeren
Herudover har erhvervsministeren oplyst, at Sikkerhedsstyrelsen udarbejder
en evaluering af nytåret 2019.
2.Vi
skal passe rigtig godt på vores politi, beredskab mv. De udfører en helt
vital samfundsopgave, og det skal vi alle være taknemmelige for.
Jeg har derfor på baggrund af episoderne med affyring af fyrværkeri mod
bl.a. politi og beredskab i slutningen af december 2019 bl.a. bedt mit em-
bedsværk om at undersøge området, herunder strafniveauet i sager, hvor der
bevidst affyres fyrværkeri mod politi og beredskab eller politiets eller be-
redskabets materiel. Rigsadvokaten har i den anledning udarbejdet en rede-
gørelse for praksis, som Justitsministeriet modtog den 2. marts 2020 og har
oversendt til Retsudvalget sammen med min samtidige besvarelse af spørgs-
mål 986 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3.
Den såkaldte blålysbestemmelse, som er indført i Sverige, er en selvstæn-
dig straffebestemmelse, som kriminaliserer angreb mod udrykningskøretø-
jer og udrykningspersonel.
Straffeloven indeholder allerede i dag en særlig beskyttelse af de personer,
der varetager offentlig tjeneste eller hverv. Angreb med fyrværkeri mod
f.eks. politi og beredskab kan straffes efter straffelovens § 119, stk. 1, som
har en strafferamme på 8 år. Angreb med fyrværkeri med det formål at hin-
dre politiets eller beredskabets arbejde kan straffes efter straffelovens § 119,
stk. 4, som har en strafferamme på 1 år og 6 måneder.
Jeg mener, at der er grund til at overveje, om der skal ske strafskærpelser på
området. I den forbindelse bør det overvejes, om der er behov for at lave en
ny bestemmelse i straffeloven, der kun omfatter udrykningskøretøjer og –
personel, eller om der skal foretages ændringer i de nuværende bestemmel-
ser.
4.
Jeg har endnu ikke lagt mig fast på, hvordan der bedst sættes ind på om-
rådet, men jeg er enig i, at tiltagene – både i forhold til forebyggelse, politiets
og beredskabets indsats, eventuelle strafskærpelser eller andre tiltag på fyr-
værkeriområdet – bør være på plads før nytåret 2020.
3