Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2179065_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. april 2020
Strafferetskontoret
Sara Mia Pelzl Löhr
2020-0030-3854
1414970
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 982 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. februar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvorfor udenlandske pædofile voldtægtsforbrydere ikke konsekvent udvises ved dom, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 982 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor udenlandske pædofile
voldtægtsforbrydere ikke konsekvent udvises ved dom, herun-
der oplyse, om ministeren er indstillet på at foretage nødvendige
lovændringer for at sikre, at ikke-danske statsborgere, dømt for
voldtægt, også altid skal modtage en udvisningsdom? Der hen-
vises til artiklen ”Mand dømt for grov vold og sexovergreb mod
fireårig pige”, BT den 10. februar 2020.”
Svar:
1.
Alle børn har krav på en tryg opvækst. Derfor er det afgørende for rege-
ringen, at der til enhver tid tages de nødvendige skridt for at forhindre seksu-
elle overgreb mod børn, og at straffene for seksuelle overgreb mod børn står
mål med forbrydelsens alvor.
Regeringen har derfor allerede gennemført flere tiltag, der skal sikre en
bedre beskyttelse af børn mod seksuelle overgreb – og flere tiltag er på vej.
I december 2019 blev regeringens lovforslag om forbud til dømte seksual-
forbrydere vedtaget i Folketinget (forslag til lov om ændring af straffeloven
(Forbud til dømte seksualforbrydere), L 9). Loven trådte i kraft den 1. januar
2020 og giver bl.a. domstolene mulighed for at meddele dømte seksualfor-
brydere et forbud mod at opholde sig bestemte steder, hvor der er fare for,
at den dømte vil begå nye overgreb. Det kan f.eks. være bestemte idrætshal-
ler, legepladser, eller svømmehaller. Herudover indførte loven et styrket til-
syn, der indebære, at politiet fremadrettet kan føre uanmeldt tilsyn med
dømte seksualforbrydere, der har fået et forbud mod at opholde sig med børn
og tage kontakt til børn.
Den 5. februar 2020 fremsatte regeringen forslag til lov om ændring af rets-
plejeloven (Styrkelse af politiets muligheder for efterforsknings af krimina-
litet på internettet), L 104, som bl.a. indebærer en udvidelse af politiets ad-
gang til at anvende agenter i efterforskningen af sager om bl.a. udbredelse
og besiddelse m.v. af børnepornografi, der begås ved brug af internettet.
Regeringen forventer herudover i efteråret 2020 at fremsætte et lovforslag
om forbud mod børnesexdukker og komme med et udspil om en styrket ind-
sats mod seksuelle overgreb mod børn. Jeg har i denne forbindelse bedt mit
embedsværk om at undersøge, hvordan strafniveauet i sager om seksuelle
overgreb mod børn nærmere kan skærpes, og i hvilken udstrækning det er
muligt at inddrage passet fra pædofildømte for at forebygge, at nye overgreb
finder sted – også uden for Danmarks grænser.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om, hvorfor udenlandske pædofile voldtægtsforbrydere ikke konsekvent udvises ved dom, til justitsministeren
2.
I straffesager vedrørende overtrædelse af straffelovens § 216 (voldtægt),
§ 222 (samleje med et barn over 12, men under 18 år), § 225, jf. § 216 og §
222 (andet seksuelt forhold end samleje), § 226 (optagelse af børneporno-
grafi med forsæt til salg eller anden udbredelse) og § 235 (udbredelse og
besiddelse af børnepornografi) kan der ske udvisning uanset varigheden af
udlændingens ophold her i landet og uanset længden af den idømte friheds-
straf. Det er alene et krav, at udlændingen idømmes en ubetinget frihedsstraf
(eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse) for forholdet.
Der henvises til udlændingelovens § 22, nr. 6, jf. § 23, nr. 1, og § 24, nr. 1.
Om der i forbindelse med en dom i en straffesag skal ske udvisning, vil
altid afhænge af en konkret vurdering af den begåede kriminalitet og den
tiltaltes personlige forhold. Der skal ske udvisning, medmindre det med sik-
kerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, jf. udlæn-
dingelovens § 26, stk. 2. For udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne,
kan udvisning kun ske i overensstemmelse med de principper, der efter EU-
reglerne gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed, jf. udlændin-
gelovens § 26 b.
I den forbindelse følger det af Den Europæiske Menneskerettighedsdom-
stols (EMD) praksis om Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
(EMRK) artikel 8 (retten til respekt for bl.a. privat- og familielivet), at et
indgreb i retten til privat- eller familielivet skal stå i rimeligt forhold til de
formål, som indgrebet, f.eks. en udvisning, skal varetage. Denne proportio-
nalitetsafvejning, hvori der indgår en række momenter, herunder kriminali-
tetens art og grovhed, varigheden af udlændingens ophold i bopælslandet og
udlændingens familiesituationer, er i almindelighed afgørende for, om ud-
visning af en kriminel udlænding vil være forenelig med EMRK artikel 8.
EMD har understreget, at den vægt, der må lægges på de enkelte kriterier,
nødvendigvis varierer efter den enkelte sags konkrete omstændigheder.
En ubetinget og automatisk regel om, at udlændinge skal udvises ved dom,
hvis de dømmes for seksuelle overgreb mod børn, uanset sagens omstæn-
digheder i øvrigt, vil således ikke kunne gennemføres inden for rammerne
af EMRK artikel 8.
Jeg skal dog bemærke, at seksuelle overgreb mod børn er særdeles alvorlig
kriminalitet, som derfor vil veje tungt i vurderingen af, hvorvidt der skal ske
udvisning i en konkret sag.
3