Spørgsmål nr. 944 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for politiets muligheder for med hjem-
mel i ordensbekendtgørelsen eller andre love eller regler at for-
hindre, at deltagere i en religiøs højtidelighed, herunder en be-
gravelse, krænkes eller generes af demonstranter?”
Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der henvises til poli-
tiets muligheder for at foretage indgreb over for forsamlinger.
Politiets indgreb over for offentlige forsamlinger er reguleret i politilovens
§ 7 og § 8. Bestemmelsen i § 7 regulerer politiets indgreb over for forsam-
linger som sådan, mens § 8 regulerer indgreb over for den enkelte forsam-
lingsdeltager.
Politiet har efter politilovens § 7, stk. 1, til opgave at beskytte borgernes ret
til at forsamle sig. Efter politilovens § 7, stk. 2, har politiet ret til at overvære
offentlige forsamlinger. Det følger samtidig af bestemmelsen, at offentlige
forsamlinger skal anmeldes til politiet i det omfang, det følger af regler fast-
sat i medfør af politiloven.
På den baggrund er det i ordensbekendtgørelsens § 5 fastsat, at optog og
møder på veje skal anmeldes ved personlig henvendelse til politiet senest 24
timer, før de skal finde sted. Anmeldelsen skal foretages af arrangøren eller
af en repræsentant for denne og indeholde angivelse af formålet med mødet
eller optoget, tidspunktet, mødestedet og ruten samt det forventede antal del-
tagere. Såfremt det ikke har været muligt at overholde fristen, fordi arran-
gementet ikke har været planlagt så lang tid i forvejen, skal meddelelsen blot
gives til politiet umiddelbart efter, at beslutningen er truffet. Tilsidesættes
denne anmeldelsespligt, kan arrangøren ifalde et strafansvar. Manglende
overholdelse af anmeldelsespligten medfører imidlertid ikke, at forsamlin-
gen bliver ulovlig. Det følger af bestemmelsens stk. 2, at anmeldelsesplig-
ten ikke gælder ligtog.
Efter politilovens § 7, stk. 3, kan politiet give påbud om, at en forsamling
skal afholdes et andet sted end det påtænkte, eller fastsætte andre vilkår for
forsamlingens afholdelse, når der er begrundet frygt for fare for betydelig
forstyrrelse af den offentlige orden, herunder betydelig forstyrrelse af færds-
len, eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.
2
Politiets påbud mv. skal bygge på en konkret vurdering, hvori hensynet til
forsamlingens mulighed for at ytre sig skal indgå som et væsentligt hensyn.
Efter politilovens § 8 kan politiet ved offentlige forsamlinger under åben
himmel endvidere gribe ind over for forsamlingsdeltagere, der giver anled-
ning til fare for betydelig forstyrrelse af den offentlige orden eller fare for
enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed. Med henblik på at afværge
sådan fare kan politiet foretage indgreb over for den eller de personer, der
giver anledning til faren. Politiet kan f.eks. udstede påbud om at foretage
eller undlade en bestemt adfærd.
Findes mindre indgribende midler ikke tilstrækkelige til at afværge faren,
kan politiet om nødvendigt frihedsberøve den eller de personer, der giver
anledning til faren.
Efter politilovens § 9 har politiet til opgave at afværge opløb, der indebærer
fare for forstyrrelse af den offentlige fred og orden eller fare for enkeltper-
soners eller den offentlige sikkerhed, og kan også med henblik på at afværge
sådan fare foretage indgreb over for den eller de personer, der giver anled-
ning til faren.
Ved ”opløb” forstås en tilfældig og helt uorganiseret sammenstimlen af
mennesker. En forsamling, der forbydes eller opløses af politiet eller går i
indre opløsning, bliver også til et opløb i politilovens forstand.
Det følger samtidig af ordensbekendtgørelsens § 4, at sammenstimlen, der
er egnet til at forstyrre den offentlige orden, ikke må finde sted. Politiet kan
meddele enhver de påbud, som er påkrævet for at forebygge, at den offent-
lige orden forstyrres på denne måde, jf. herved § 9 i politiloven.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 973 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg.
3