Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2163186_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. marts 2020
Økonomikontoret
Sirin Duran
2020-0030-3787
1401707
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 940 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. februar 2020.
Nick Hækkerup
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om, hvorfor man valgte at oprette en ny uddannelse som transportbetjent og overdrage arrestanttransport til Kriminalforsorgen, når Rigspolitiets egen analyse viser, at private aktører kan løse opgaven tilfredsstillende og billigst, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 940 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor man valgte at oprette en
ny uddannelse som transportbetjent og overdrage arrestanttrans-
port til Kriminalforsorgen, når Rigspolitiets egen analyse viser,
at private aktører kan løse opgaven tilfredsstillende og billigst?”
Svar:
Med flerårsaftalen for kriminalforsorgens økonomi 2018-2021 blev det un-
der den tidligere VLAK-regering bl.a. aftalt, at størstedelen af politiets ar-
restanttransporter skulle overdrages til kriminalforsorgen, så kriminal-
forsorgens samlede transportorganisation kunne styrkes, og politiressourcer
kunne blive frigjort til operativt arbejde. Arrestanttransporterne blev over-
draget til kriminalforsorgen pr. 1. juni 2019.
Som det fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 10. januar 2020 af
spørgsmål nr. 500 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, har Rigspolitiet
foretaget en analyse af mulighederne for udlicitering eller overdragelse af
opgaver til andre myndigheder. Det blev i analysen bl.a. vurderet, at en stor
andel af politiets arrestanttransporter var egnet til overdragelse til en anden
aktør end politiet.
Det fremgår af analysen, at de to primære scenarier for overdragelse af ar-
restanttransporter, som begge blev vurderet egnede, var overdragelse til kri-
minalforsorgen eller udlicitering af politiets og kriminalforsorgens transport
af både arrestanter og afsonere. Overdragelse til kriminalforsorgen blev vur-
deret som en egnet mulighed, idet kriminalforsorgen allerede håndterede
transporter af både afsonere og arrestanter i københavnsområdet og havde
tilstrækkelige magtbeføjelser. Udlicitering til privat aktør, der har stor erfa-
ring med logistik eller vagtvirksomhed, blev vurderet at kunne øge konkur-
rencen og medføre en mere effektiv og innovativ transportfunktion, men det
var en løsning, der også krævede udvidede magtbeføjelser og uddannelse af
personale.
Som det endvidere fremgår af analysen, blev overdragelse af arrestanttrans-
porter til kriminalforsorgen vurderet at være en mere enkel løsning med mu-
lighed for hurtigere implementering. Udlicitering til privat aktør blev vur-
deret til at være økonomisk mest attraktiv, men ville indebære en udbuds-
proces og langsommere implementering.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 940: Spm. om, hvorfor man valgte at oprette en ny uddannelse som transportbetjent og overdrage arrestanttransport til Kriminalforsorgen, når Rigspolitiets egen analyse viser, at private aktører kan løse opgaven tilfredsstillende og billigst, til justitsministeren
Der kan i øvrigt henvises til besvarelsen af 10. januar 2020 af spørgsmål nr.
500 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3