Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2201991_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. juni 2020
Strafferetskontoret
Nina Lentz
2020-0030-3780
1475159
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 920 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. februar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 920: Spm. om ministeren vil se på andre muligheder for at få en ny mentalerklæring, idet der kun er mulighed for at tage en foranstaltning op og få en ny mentalerklæring ved at begå ny kriminalitet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 920 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren se på andre muligheder for at få en ny mentaler-
klæring, idet der kun er mulighed for at tage en foranstaltning
op og få en ny mentalerklæring ved at begå ny kriminalitet, jf.
artiklen "Brist i op mod hver tredje mentalerklæring: Ordfører
kalder det en skandale for retssikkerheden" fra Berlingske den
13. februar 2020?”
Svar:
1.
En mentalundersøgelse af den sigtede i en straffesag har til formål at bi-
drage til straffesagens oplysning i relation til sanktionsvalget, hvis den sig-
tede findes skyldig. Der er efter retsplejeloven ikke adgang til at foretage
fornyet mentalundersøgelse, hvis formålet ikke er at bidrage til oplysningen
af en verserende straffesag, og en sådan adgang vil efter min opfattelse også
ligge uden for rammerne af strafferetsplejen.
Der foreligger en række retssikkerhedsmæssige garantier, som skal bidrage
til at sikre, at en person, der findes skyldig i kriminalitet, også idømmes den
rette sanktion.
Hvis en sigtet eller en tiltalt er uenig i indholdet af en mentalerklæring, kan
den pågældende således anmode om, at der udarbejdes en supplerende er-
klæring. Anklagemyndigheden vil herefter sende erklæringen retur til over-
lægen med supplerende spørgsmål eller anmode overlægen om at præcisere
anbefalingen. Såfremt anklagemyndigheden ikke finder, at der skal udarbej-
des en supplerende udtalelse, kan spørgsmålet indbringes for retten i medfør
af retsplejelovens § 746, stk. 1.
Den tiltalte kan således både forud for og under straffesagen rejse spørgsmål
om kvaliteten af en mentalundersøgelse, og den tiltalte kan endvidere anke
dommen, hvis den pågældende ikke er enig i den idømte sanktion.
Herudover vil anklagemyndigheden også af egen drift – hvis der er tvivl om
mentalerklæringens indhold – som udgangspunkt sende erklæringen retur til
overlægen med supplerende spørgsmål eller anmode overlægen om at præ-
cisere anbefalingen.
Rigsadvokaten har endvidere i Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om Psy-
kisk afvigende kriminelle, fastsat retningslinjer for, hvornår mentalundersø-
gelser forelægges Retslægerådet. Det følger bl.a. af retningslinjerne, at men-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 920: Spm. om ministeren vil se på andre muligheder for at få en ny mentalerklæring, idet der kun er mulighed for at tage en foranstaltning op og få en ny mentalerklæring ved at begå ny kriminalitet, til justitsministeren
talundersøgelser som regel forelægges for Retslægerådet, når de anbefaler
dom til anbringelse i institution. En mentalundersøgelse i en straffesag, hvor
den tiltalte på grund af mental retardering anbefales anbragt på en institu-
tion, vil derfor som regel have været forelagt Retslægerådet. Det følger også
af retningslinjerne, at en mentalundersøgelse bør forelægges Retslægerådet,
hvis der er tvivl om, hvilken foranstaltning der er bedst egnet til at forebygge
lovovertrædelser, eller der i øvrigt er andre tvivlsspørgsmål vedrørende
sanktionsspørgsmålet.
Hertil kommer, at de regionale statsadvokater er inddraget i alle sager, hvor
der nedlægges påstand om en foranstaltning, ligesom statsadvokaterne fører
løbende tilsyn med området, herunder at en foranstaltning efter §§ 68, 69
eller 70 ikke opretholdes i længere tid og videre omfang end nødvendigt.
Jeg mener på denne baggrund ikke, at der er behov for, at der indføres en
adgang til at få udarbejdet en ny mentalerklæring efter straffesagens ende-
lige afslutning.
2.
Justitsministeriet kan videre oplyse, at det i de tilfælde, hvor retten har
truffet bestemmelse om en foranstaltning, f.eks. i form af anbringelse i en
institution, påhviler anklagemyndigheden at påse, at foranstaltningen ikke
opretholdes i længere tid og videre omfang end nødvendigt, jf. straffelovens
§ 72, stk. 1. De regionale statsadvokater fører tilsyn hermed.
Straffelovens § 72, stk. 2, 1. pkt., giver både mulighed for, at en foranstalt-
ning kan ændres – det kan f.eks. være fra institutionsmæssig til ambulant
behandling – eller ophævelse af foranstaltningen.
Det er retten, som efter anmodning kan træffe bestemmelse om ændring el-
ler endelig ophævelse af en foranstaltning efter straffelovens §§ 68, 69 og
70, jf. straffelovens § 72, stk. 2, 1. pkt. En sådan anmodning kan fremsættes
af den dømte, dennes bistandsværge, anklagemyndigheden, institutionens
ledelse eller kriminalforsorgen.
3