Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2161801_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. marts 2020
Politikontoret
Mie Funder
2020-0030-3740
1395219
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 910 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. februar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Pia Kjærs-
gaard (DF).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 910: Spm. om kørsel over fuldt optrukne spærrelinjer m.v. under optog, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 910 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren svare på, evt. på baggrund af de tidligere over-
sendte videoer, om det var lovligt at foretage kørsel mod færds-
elsretningen, kørsel over fuldt optrukne spærrelinjer, køre ven-
stre om en helle, samt sidde ud af et kørende køretøjs bagerste
vindue, siden ministeren i svaret på REU alm. del – spørgsmål
598 skriver, at ”På den baggrund vil politiet som udgangspunkt
generelt være tilbageholdende med at skride ind, hvis politiet i
forbindelse med arrangementer som det omtalte optog bliver op-
mærksomme på mindre gener, f.eks. mindre færdselsgener.”
samt svare på om de nævnte tilfælde i den forbindelse er at be-
tragte som ”mindre færdselsgener”, siden politiet ikke greb
ind?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan i forhold til de nævnte overtrædelser oplyse, at
kørsel mod færdselsretningen, kørsel over fuldt optrukne spær-
relinjer og kørsel venstre om en helle udgør overtrædelser af
færdselslovens § 4, stk. 1, ved at have undladt at efterkomme de
anvisninger for færdslen, som gives ved afmærkning på køre-
bane eller cykelsti, signalanlæg eller på anden måde, jf. § 95.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at det for passagerens ved-
kommende udgør en overtrædelse af færdselslovens § 80, stk. 1,
at sidde ud af et kørende køretøjs vindue, da passageren i så-
danne tilfælde næppe anvender sikkerhedssele. Desuden udgør
forholdet for førerens vedkommende en overtrædelse af færds-
elslovens § 82, stk. 2, da passagerer ikke må være anbragt på en
sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.”
Det vil altid bero på en politifaglig vurdering i den konkrete situation, om
der er behov for at foretage politimæssige dispositioner.
Når politiet konstaterer en overtrædelse af lovgivningen, har de involverede
politibetjente således i et vist omfang mulighed for at foretage en konkret
vurdering af, hvorvidt der skal rejses sigtelse for den pågældende overtræ-
delse. Denne vurdering er altid situationsbestemt og beror på en afvejning
af de helt konkrete omstændigheder, forholdets karakter m.v.
Særligt for så vidt angår offentlige forsamlinger under åben himmel følger
det af politilovens § 8, stk. 1, at politiet kan gribe ind over for forsamlings-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 910: Spm. om kørsel over fuldt optrukne spærrelinjer m.v. under optog, til justitsministeren
deltagere, der giver anledning til fare for betydelig forstyrrelse af den of-
fentlige orden eller fare for enkeltpersoners eller den offentlige sikkerhed.
Ifølge forarbejderne til lov nr. 444 af 9. juni 2004 om politiets virksomhed
kan alene fare for ”betydelige” ordensforstyrrelser danne grundlag for et
indgreb. Der må således accepteres visse gener fra forsamlingsdeltagere,
f.eks. råben, højrøstet sang og kortvarige færdselshindringer, som politiet
ellers vil kunne gribe ind overfor, hvis de var forvoldt af enkeltpersoner eller
af tilfældigt sammenstimlede personer, jf. lovforslag nr. L 159 fremsat den
4. februar 2004, bemærkningerne til § 8.
3