Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2182642_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. april 2020
Strafferetskontoret
Rebekka Have Enevold-
sen
2020-0030-3731
1394523
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 905 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. februar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 907: Spm. om hvorledes Portugals håndtering af narkotiske stoffer adskiller sig fra, hvordan vi gør det her i Danmark rent strafmæssigt, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 905 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvilke ikke-pengemæssige sanktioner
en stofbruger kan idømmes, jf. den portugisiske model ifølge §
15, stk. 2, i den portugisiske lov, herunder om det i sidste ende
kan være fængsel, jf. svar på REU alm. del - spørgsmål 434 (fol-
ketingsåret 2017-18)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra den danske ambassade i Lissabon, som har indhentet oplysninger
fra de portugisiske myndigheder. Den danske ambassade i Lissabon har end-
videre fremsendt en engelsk kopi af den portugisiske lov om afkriminalise-
ring, lov nr. 30/2000, som er udarbejdet og offentliggjort af de portugisiske
sundhedsmyndigheder. Den engelske version af loven er vedlagt nærvæ-
rende besvarelse.
Det fremgår af den engelske version af lov nr. 30/2000, artikel 15, 2, som
omhandler sanktioner for stofmisbrugere, at:
” (2) Non-pecuniary penalties shall be applied to addicted con-
sumers.”
Det er således efter det oplyste alene muligt at blive idømt en ”ikke-penge-
mæssig” sanktion. Det er efter det oplyste ikke efter denne bestemmelse –
eller andre bestemmelser i loven – muligt at blive idømt fængselsstraf.
Den danske ambassade i Lissabon har endvidere oplyst, at artikel 17 i lov
nr. 30/2000, oplister, hvilke ”ikke-pengemæssige” sanktioner, der kan an-
vendes over for en stofbruger og en stofmisbruger.
Den engelske version af artikel 17 er som følger:
“(1) Instead of a fine, the commission may issue a warning.
(2) Without prejudice to the provisions of paragraph 2 of article
15, the commission may apply the following penalties, as an al-
ternative measure to a fine or as the main penalty;
a) Banning from the exercise of a profession or occupation,
namely those subject to licensing requirements, when such
exercise jeopardises the well being of the consumer or third
parties;
b) Banning from certain places;
c) Prohibiting the consumer from accompanying, housing or
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 907: Spm. om hvorledes Portugals håndtering af narkotiske stoffer adskiller sig fra, hvordan vi gør det her i Danmark rent strafmæssigt, til justitsministeren
receiving certain persons;
d) Forbidding the consumer to travel abroad without permis-
sion;
e) Presenting himself periodically at a place to be indicated
by the commission;
f) Disenfranchisement, removing the right to be granted or to
renew a fire arms license for defence, hunting, precision
shooting or recreation;
g) Seizure of objects belonging to the consumer which repre-
sent a risk to him or her or to the community or which en-
courage the committing of a crime or other offence;
h) Privation from the right to manage the subsidy or benefit
attributed on a personal basis by public bodies or services,
which shall be managed by the organization managing the
proceedings or monitoring the treatment process, when
agreed to by the consumer.
(3) As an alternative to the penalties provided for in the preced-
ing paragraphs, the commission may, if the consumer so agrees,
instruct the consumer to make a financial donation to a public
or private charitable organization or to provide community ser-
vice free of charge, in accordance with the rules established in
paragraphs 3 and 4 of article 58 of the Criminal Code.
(4) The commission may suspend enforcement of any of the
penalties provided for in the preceding paragraphs, replacing
them by performance of certain duties, under the terms of article
19.”
Der kan således efter det oplyste f.eks. anvendes advarsler, forbud mod at
besøge bestemte steder, tilhold til bestemte personer, udrejseforbud, frata-
gelse af retten til at forny en våbentilladelse, regelmæssig mødepligt for
kommissionen m.v. Det bemærkes, at der efter det oplyste med kommissio-
nen menes ”dissuasions-kommissionerne”, der blev oprettet som led i loven
om afkriminalisering, og har til opgave at pådømme de administrative
narkotikaforseelser og beslutte evt. sanktioner.
3