Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2182620_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. april 2020
Strafferetskontoret
Rebekka Have Enevold-
sen
2020-0030-3732
1394528
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 906 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. februar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Maria Holm
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 906: Spm. om hvilke konsekvenser det har i Portugal, hvis en afhængig stofmisbruger ikke ønsker at indgå i behandling eller anden form for samarbejder med myndighederne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 906 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvilke konsekvenser det har i Portugal,
hvis en afhængig stofmisbruger ikke ønsker at indgå i behand-
ling eller anden form for samarbejder med myndighederne, på
baggrund af at vedkommende er blevet taget med stoffer, jf. svar
på REU alm. del - spørgsmål 434 (folketingsåret 2017-18)?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra den danske ambassade i Lissabon, som har indhentet oplysninger
fra de portugisiske myndigheder. Den danske ambassade i Lissabon har end-
videre fremsendt en engelsk kopi af den portugisiske lov om afkriminalise-
ring, lov nr. 30/2000, som er udarbejdet og offentliggjort af de portugisiske
sundhedsmyndigheder. Den engelske version af loven er vedlagt nærvæ-
rende besvarelse.
Artikel 19 i lov nr. 30/2000 opregner efter det oplyste de konsekvenser, det
kan have for stofmisbrugere og stofbrugere, hvis de nægter at indgå i et be-
handlingsforløb, eller hvis det ikke er muligt for dem at indgå i et sådant
forløb. Den engelske version af artikel 19 er som følger:
”(1) In the case of an addicted consumer for whom there is no
feasible treatment, or who refuses to accept treatment, the com-
mission may suspend enforcement of the penalty, requiring the
consumer to present himself or herself periodically at medical
services, with the frequency deemed necessary by such services,
with a view to improving his health conditions, and suspension
of enforcement may also be made conditional on the acceptance
by the consumer of the measures provided for in paragraph 3.
(2) In the case of a non-addicted consumer, the commission may
opt to suspend the penalty if, in the light of the personal circum-
stances of the consumer, the type of consumption and the type
of plants, substances or preparations consumed, it concludes that
this is the most appropriate form of achieving the aim of pre-
venting consumption should the consumer agree to the condi-
tions proposed by the commission under the terms of the follow-
ing paragraphs.
(3) The commission may propose other follow-up solutions
which may be particularly advisable in view of the specific na-
ture of each case, in such a way as to ensure respect for the dig-
nity of the individual and with the acceptance of the latter, such
measures being chosen from those provided for in subpara-
graphs a) to d) of paragraph 2 of article 17.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 906: Spm. om hvilke konsekvenser det har i Portugal, hvis en afhængig stofmisbruger ikke ønsker at indgå i behandling eller anden form for samarbejder med myndighederne, til justitsministeren
(4) The rules governing periodic attendance as provided for in
paragraph 1 shall be issued by the Minister of Health.”
Manglende deltagelse i behandlingsforløb kan således efter det oplyste for
en stofmisbruger bl.a. betyde, at lokalkommission kan suspendere sank-
tionsforløbet og pålægge personen at møde ind hos de lokale sundhedsmyn-
digheder til regelmæssige tjek med henblik på at forbedre vedkommendes
helbred. For stofbrugere har kommissionen mulighed for at anvende andre
opfølgningsmuligheder, som findes hensigtsmæssige efter en konkret og in-
dividuel vurdering af sagen. Det bemærkes, at der efter det oplyste med
kommissionen menes ”dissuasions-kommissionerne”, som blev oprettet
som led i loven om afkriminalisering, der har til opgave at pådømme de
administrative narkotikaforseelser og beslutte evt. sanktioner.
Herudover kan kommissionen efter det oplyste anvende de ”ikke-penge-
mæssige” sanktioner, der oplistes i lovens artikel 17, stk. 2. Der henvises i
den forbindelse til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 904-905 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg, hvor der nærmere redegøres herfor.
3