Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2160349_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
10. marts 2020
Politikontoret
Morten Pilgaard Peder-
sen
2020-0030-3738
1395182
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 893 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. februar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 893: Spm. om, hvor mange politianmeldelser der er indgivet hhv. på en fysisk politistation ved fremmøde og digitalt, opgjort hver for sig årligt de seneste 5 år, til justitsministeren
2160349_0002.png
Spørgsmål nr. 893 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren oplyse, hvor mange politianmeldelser der er
indgivet hhv. på en fysisk politistation ved fremmøde og digi-
talt, opgjort hver for sig årligt de seneste 5 år?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Når en anmeldelse registreres i politiets sagsstyringssystem
(POLSAS), indtastes der i forbindelse med anmeldelsen en
kode, der sikrer registrering af anmeldelsesmåden.
Rigspolitiet har udarbejdet en opgørelse over borgernes valg af
anmeldelseskanal for overtrædelser af straffeloven og særlove i
perioden fra 2015 til 2019 fordelt på anmeldelsesmådekoderne
”personlig”, ”skriftlig”, ”web”, ”alarm” og ”telefonisk”.
Opgørelsen omfatter ikke anmeldelser om overtrædelse af hen-
holdsvis færdselsloven og lov om euforiserende stoffer, idet an-
meldelserne på disse området i mange tilfælde beror på politiets
initiativ, og det derfor ofte er politiansatte, og ikke borgere, der
indgiver anmeldelserne.
Anmeldelser
Alarm Personlig
Skriftlig
registreret i
alt i POLSAS
Anmeldelser om overtrædelser af straffeloven
2015
338.856
9.973
43.757
109.678
2016
354.546
10.421
50.067
119.231
2017
349.605
9.473
46.153
126.419
2018
317.977
8.977
46.753
109.096
2019
298.472
8.914
35.489
89.689
Anmeldelser om overtrædelser af særlove
2015
103.052
2.468
43.007
49.413
2016
95.593
2.763
29.987
53.939
2017
105.027
2.731
28.357
64.740
2018
118.867
2.754
32.267
73.454
2019
113.713
3.021
33.917
66.153
År
Telefonisk
Web
175.448
174.827
167.560
151.593
138.875
8.164
8.904
9.199
10.389
10.157
0
0
0
1.558
25.505
0
0
0
3
465
Det bemærkes, at datatrækket er opgjort pr. 1. februar 2020, og
opgørelsen er baseret på dynamiske data. Det indebærer, at op-
gørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne ske ændringer
afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgø-
relsen, idet der kan forekomme efterregistreringer.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 893: Spm. om, hvor mange politianmeldelser der er indgivet hhv. på en fysisk politistation ved fremmøde og digitalt, opgjort hver for sig årligt de seneste 5 år, til justitsministeren
Koden ”personlig” vedrører anmeldelser indgivet ved fysisk
fremmøde på en politistation. Denne kode anvendes imidlertid
også, når det er politiansatte, der registrerer anmeldelser på eget
initiativ. Det er derfor ikke muligt på baggrund af oplysningerne
i POLSAS at udskille det antal anmeldelser, der er indgivet af
henholdsvis borgere og politiansatte.
Koden ”skriftlig” vedrører både anmeldelser, der er fremsendt
skriftligt pr. post, digitalt via e-mail til politiet eller via visse af
politiets digitale selvbetjeningsløsninger, som det har været mu-
ligt at benytte sig af på politiets hjemmeside siden december
2018. Aktuelt er det muligt at benytte selvbetjeningsløsninger
til anmeldelser om it-relateret økonomisk kriminalitet, digitale
sexkrænkelser, overgreb mod børn på nettet, it-kriminalitet,
hærværk samt en række tyveriformer, herunder blandt andet ty-
veri af genstande, cykel eller bil.
Anmeldelser, der er indgivet via selvbetjeningsløsningen vedrø-
rende it-relateret økonomisk kriminalitet, registreres direkte i
POLSAS og forsynes med koden ”web”. De øvrige digitale an-
meldelser registreres i dag ikke som ”web”, men typisk som
”skriftlig”. Koden ”web” er således ikke udtømmende for de an-
meldelser, der indgives via politiets digitale selvbetjeningsløs-
ninger. Det bemærkes, at 31.212 ud af alle anmeldelser inden
for straffeloven, der er registreret med koden ”skriftlig” i 2019,
er kommet ind via disse øvrige selvbetjeningsløsninger.
Koden ”alarm” dækker over anmeldelser, som er registreret af
alarmcentralerne i forbindelse med opkald hertil (112), mens
koden ”telefonisk” dækker over anmeldelser, der er optaget på
baggrund af telefoniske henvendelser til politiet, herunder til
servicecentrene (114).”
3