Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2159250_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Den 6. marts 2020
Økonomikontoret
Frederik Find Leisner
2020-0030-3745
1395385
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 880 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. februar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Lena Dyhr Toft Christensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 880: Spm. om ministeren kan oplyse politiets og anklagemyndighedens ressourceforbrug, som følge af de skærpede regler for melde- og opholdspligt, idet svaret bedes opgjort i årsværk og kr., til justitsministeren
2159250_0002.png
Spørgsmål nr. 880 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren oplyse politiets og anklagemyndighedens res-
sourceforbrug, som følge af de skærpede regler for melde- og
opholdspligt, idet svaret bedes opgjort i årsværk og kr.?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at politiet har til opgave at forestå den
praktiske gennemførelse af meldepligten samt afholdelse af sta-
tussamtaler med de pågældende udlændinge. Politiet har desu-
den ansvaret for sikkerhed og tryghed omkring udrejsecentrene,
ligesom at politiet bistår udlændingemyndighederne med for-
kyndelser af opholds- og underretningspligten. Den lokale an-
klagemyndighed har til opgave at følge op på anmeldelser og
sigtelser om manglende overholdelse af opholds-, underret-
nings- og meldepligt.
Midt- og Vestjyllands Politi forestår sammen med Nordsjæl-
lands Politi ovenstående praktiske gennemførelse af meldeplig-
ten samt afholdelse af statussamtaler, ligesom politiet har ansva-
ret for sikkerhed og tryghed omkring udrejsecentrene Sjælsmark
og Kærshovedgård.
Fra den 1. juni 2019 er reglerne for overtrædelse af opholds-,
underretnings- og meldepligt blevet skærpet. Udlændinge vil
hurtigere og for langt færre overtrædelser kunne ifalde en læn-
gere straf og vil dermed hurtigere være omfattet af muligheden
for varetægtsfængsling. Dette har medført et øget ressourcefor-
brug hos politiet og anklagemyndigheden i Midt- og Vestjyl-
lands Politi og Nordsjællands Politi.
Tabel 1 – Sammenligning af ressourceforbrug før og efter
den 1. juni 2019
Før 1. juni 2019 Pr. 31. december Pr. 1. marts
2019
2020
Midt-
Ca. 22 politiårs- Ca. 38 politiårs-
Ca. 43 poli-
og Ve-
værk
værk
tiårsværk
stjyl-
Ca. 14 civile år- Ca. 20 civile års- Ca. 20 civile
lands Po- sværk
værk
årsværk
liti
Nords-
Ca. 2 politiårs-
Ca. 4 politiårs-
Ca. 4 politiår-
jællands værk
værk
sværk
Politi
Ca. 6 civile års- Ca. 9 civile års-
Ca. 9 civile
værk
værk
årsværk
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 880: Spm. om ministeren kan oplyse politiets og anklagemyndighedens ressourceforbrug, som følge af de skærpede regler for melde- og opholdspligt, idet svaret bedes opgjort i årsværk og kr., til justitsministeren
Der er forskel i opgørelsesmetoderne for hhv. Midt- og Vestjyl-
lands Politi og Nordsjællands Politi, idet det for Midt- og Ve-
stjyllands Politi ikke er muligt at skelne mellem opgaver vedrø-
rende opholds-, underretnings- og meldepligt og sikkerheds- og
tryghedsopgaver omkring Udrejsecenter Kærshovedgård.
Midt- og Vestjyllands Politis
ressourceforbrug i relation til Ud-
rejsecenter Kærshovedgård udgjorde umiddelbart op til den 1.
juni 2019 36,2 årsværk svarende til ca. 25,7 mio. kr. Dette var
fordelt på 22,2 politiårsværk, hvoraf 2 årsværk var ledere, 8,5
administrative årsværk, hvoraf 7 årsværk var fra politisøjlen og
1,5 fra anklagemyndigheden, 2,5 juridiske årsværk, 2 civile år-
sværk og 1 årsværk til ledelse.
Herefter skete der en gradvis stigning i politikredsens ressour-
ceforbrug på Udrejsecenter Kærshovedgård. Ultimo oktober
2019 var der allokeret i alt ca. 53 årsværk til at løse opgaver
relateret til Udrejsecenter Kærshovedgård svarende til ca. 37,5
mio. kr. Dette er fordelt på 33 politiårsværk, hvoraf 2,8 årsværk
er ledere, 13 administrative årsværk, hvoraf 10 årsværk er fra
politisøjlen og 3 fra anklagemyndigheden, 4 juridiske årsværk,
2 civile årsværk og 1 årsværk til ledelse.
For at sikre Midt- og Vestjyllands Politi tilstrækkelige ressour-
cer til at håndtere situationen omkring Kærshovedgård blev po-
litikredsen tilført yderligere ca. 5 betjente i resten af 2019. Disse
blev tilført Kærshovedgård i løbet af november 2019. Derud-
over aftalte Rigspolitiet og Midt- og Vestjyllands Politi at tilføre
politikredsen yderligere 5 politiårsværk i 2020, hvormed der er
allokeret ca. 63 årsværk svarende til ca. 44,6 mio. kr.
Nordsjællands Politis
ressourceforbrug vedrørende melde- og
opholdspligt i relation til Udlændingecenter Nordsjælland og
Udrejsecenter Sjælsmark udgjorde umiddelbart op til den 1. juni
2019 i omegnen af 8 årsværk svarende til ca. 5,6 mio. kr. Dette
var fordelt på ca. 2 politiårsværk og ca. 6 civile årsværk.
Nordsjællands Politis ressourceforbrug vedrørende melde- og
opholdspligt vurderes i 2020 at udgøre i omegnen af 13 årsværk,
bestående af ca. fire politiårsværk og ca. 9 civile årsværk, sva-
rende til en omkostning på ca. 8,9 mio. kr.
Det bemærkes, at de anslåede omkostninger i mio. kr. er opgjort
i 2020-priser og udregnet på baggrund af en standardårsværks-
pris for, hvad det gennemsnitligt koster at aflønne de pågæl-
dende personalegrupper (inkl. ferie, uddannelse, standardsats
for overhead mv.) Estimaterne er derfor ikke et udtryk for de
allokerede medarbejderes faktiske lønninger.
Det bemærkes desuden, at ressortoverførslen af en række opga-
ver fra politiet til Udlændinge- og Integrationsministeriet vil re-
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 880: Spm. om ministeren kan oplyse politiets og anklagemyndighedens ressourceforbrug, som følge af de skærpede regler for melde- og opholdspligt, idet svaret bedes opgjort i årsværk og kr., til justitsministeren
ducere politiets ressourceforbrug i relation til udrejsecentrene.
Dette vil dog alt andet lige medføre et tilsvarende øget ressour-
ceforbrug på Udlændinge- og Integrationsministeriets område.
Politiet vil følge ressourcesituationen og tilpasse omfanget af til-
førte ressourcer i overensstemmelse hermed. Der vil i den for-
bindelse bl.a. også være fokus på, om antallet af overtrædelser
på længere sigt vil begynde at falde som følge af adfærdsæn-
dringer hos den omfattede gruppe af udlændinge.”
4