Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2155729_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. februar 2020
Strafferetskontoret
Stefan Weinschenck
2020-0030-3657
1383024
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 820 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. januar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Sikandar Siddique (ALT).
Nick Hækkerup
/
Caroline Østergaard Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 820: Spm. om at redegøre for den forventede gennemsnitlige forsinkelse af domstolsbehandling af straffesager som følge af at det midlertidige stop for anvendelse af teledata, er præsentativ for den forventede sagsbehandlings- og genberammelsestid, jf. teledatasagen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 820 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 16. januar 2020
om teledatasagen redegøre for den forventede gennemsnitlige
forsinkelse af domstolsbehandling af straffesager som følge af
at det midlertidige stop for anvendelse af teledata, herunder om
den konkrete sag fra Helsingør, hvor der er sket udsættelse, er
repræsentativ for den forventede sagsbehandlings- og genbe-
rammelsestid?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Ved brev af 16. oktober 2019 til alle embeder orienterede Rigs-
advokaten om, at det midlertidige stop for brug af teleoplysnin-
ger ville udløbe den 18. oktober 2019. Rigsadvokaten instrue-
rede samtidig embederne om at anmode domstolene om hurtigst
muligt at genberamme de udsatte sager.
Der har siden ophøret af det midlertidige stop for brug af tele-
oplysninger været en løbende og tæt dialog mellem Rigsadvo-
katen, de regionale statsadvokater og politikredsene om genop-
tagelsen af brugen af teledata i straffesager. Der har ikke i den
forbindelse været peget på problemer i forhold til genberam-
melse af udsatte sager.
De regionale statsadvokater har den 14. januar 2020 over for
Rigsadvokaten oplyst, at statsadvokaterne ikke er bekendt med
sager, hvori anklagemyndigheden ikke har taget initiativ til gen-
berammelse, jf. Rigsadvokatens brev af 16. oktober 2019. Det
bemærkes, at beslutning om genberammelse træffes af domsto-
lene.
Rigsadvokaten har endvidere til brug for besvarelsen af spørgs-
målet undersøgt muligheden for ved elektronisk udtræk fra po-
litiets sagsstyringssystem (POLSAS) at tilvejebringe oplysnin-
ger om, hvornår de sager, som blev udsat som følge af teledata-
sagen, oprindeligt var berammet, og om og i givet fald hvornår
de er berammet på ny.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er op-
bygget således, at der journaliseres på en gerningskode, der
knytter sig til en lovovertrædelse. I forbindelse med sagens af-
slutning registreres endvidere en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et
redskab til at oplyse blandt andet, hvor mange anmeldelser eller
afgørelser der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil deri-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 820: Spm. om at redegøre for den forventede gennemsnitlige forsinkelse af domstolsbehandling af straffesager som følge af at det midlertidige stop for anvendelse af teledata, er præsentativ for den forventede sagsbehandlings- og genberammelsestid, jf. teledatasagen, til justitsministeren
mod ikke uden videre være muligt at trække valide data af mere
detaljeret karakter.
POLSAS giver mulighed for at registrere, om en sag er beram-
met, og om der efterfølgende sker omberammelser. Det er imid-
lertid usikkert, hvornår registreringen sker, og hvad der er årsa-
gen til de enkelte omberammelser, og derfor kan disse registre-
ringer ikke anvendes til at vurdere, om sagen er berammet på ny
og baggrunden herfor.
Tilvejebringelse af de omtalte oplysninger vil på baggrund af
ovenstående forudsætte en ressourcekrævende manuel gennem-
gang af et antal straffesager.”
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen er ikke i besiddelse af valide data omkring
udviklingen i sagsbehandlingstider i straffesager som følge af
det midlertidige stop for anvendelse af teledata. Det er på den
baggrund ikke muligt for Domstolsstyrelsen at redegøre for,
hvorvidt den konkrete sag fra Helsingør er repræsentativ for den
forventede sagsbehandlings- og genberammelsestid.
Retten i Helsingør har om den konkrete sag oplyst, at det er en
nævningesag om et drabsforsøg, der oprindeligt var berammet
til 12 retsdage med første retsmøde 3. september 2019. Der var
på daværende tidspunkt syv tiltalte i sagen, hvoraf den hovedtil-
talte var varetægtsfængslet. Da teledata er af afgørende betyd-
ning for gennemførsel af den del af sagen, der vedrører den ho-
vedtiltalte, blev sagen den 28. august 2019 aflyst og udsat. Sa-
gen er genberammet med første retsmøde den 12. august 2020
og omfatter nu alene den hovedtiltalte. Forholdene vedrørende
de øvrige tiltalte er i mellemtiden blevet udskilt fra det oprinde-
lige sagskompleks og er blevet behandlet. Det sene genberam-
melsestidspunkt for den del af sagen, der vedrører den hovedtil-
talte, skyldes rettens øvrige berammede retsmøder og forhold
samt et behov for i alt syv retsdage i sagen, som retten har be-
stræbt sig på at sikre ligger i sammenhæng.”
3