Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2155414_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. februar 2020
Koncernstyringskontoret
Louise Krabdrup Fil-
holm
2020-0030-3640
1381345
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 812 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. januar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Inger Støjberg (V).
Nick Hækkerup
/
Morten Eidner
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 812: Spm. om, hvor lang den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er ved de 10 mest hyppige lovovertrædelser fra anmeldelse til sagen afsluttes, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 812 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvor lang den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid er ved de 10 mest hyppige lovovertrædelser
fra anmeldelse til sagen afsluttes?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigsadvokaten.
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
”Tabel 1 indeholder sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til sagens
slutning for de ti mest hyppige lovovertrædelser i 2019. Sagsbehand-
lingstiden er opdelt på de fire muligheder for at afgøre en sag: Hen-
læggelser, øvrige afgørelser, udenretlige bøder og indenretlige afgø-
relser. Ved henlæggelser vurderes sagens oplysninger ikke tilstrække-
lige til at rejse en sigtelse i sagen, hvorefter sagen henlægges. Ved øv-
rige afgørelser vurderes sagens beviser for den rejste sigtelse ikke til-
strækkelige til, at pågældende vil blive domfældt. Ved udenretlige bø-
der afgøres sagen med et bødeforlæg uden rettens involvering. Ende-
lig defineres indenretlige afgørelser som alle sagsafslutninger, som fo-
retages af retten, herunder såvel domfældelser som frifindelser. Sags-
behandlingstiden er opgjort indtil seneste afgørelse og indeholder der-
for også sagsbehandlingstiden for afgørelsen af anken, såfremt sagen
ankes til højere instans.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 812: Spm. om, hvor lang den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er ved de 10 mest hyppige lovovertrædelser fra anmeldelse til sagen afsluttes, til justitsministeren
2155414_0003.png
Tabel 1
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid målt i dage fra anmeldelse til slutning for de 10 mest hyppige lovovertrædelser
i 2019
Henlæggelse
Fl.s. §§ 42 og 43a,
Hastighedsovertrædelser
Fl.s. § 4,
Hastighedsovertrædelser
Strfl.s. § 276,
Tyveri
Strfl.s. § 276a,
Indbrud
Lov om euforiserende stoffer
Fl.s. § 55 a,
Brug af mobiltelefon
Andre strafferetlige særlove
Udlændingeloven
Lov om våben og eksplosivstof
Strfl.s. § 291, stk. 1,
Hærværk
220
243
18
23
70
69
140
63
50
24
Øvrige
afgørelser
266
240
307
370
300
361
262
318
160
245
Udenretlige
bøder
56
65
102
346
113
57
105
75
112
202
Indenretlige
afgørelser
533
626
425
339
412
484
359
463
361
430
Anm.: Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS). Opgørelserne er der-
for behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistik-
system. Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig.
Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks.
kan forekomme efterregistreringer. Antal slutninger for henlæggelser er opgjort på journalnummerniveau, hvor de øvrige
slutninger er opgjort på forholdsniveau. Udenretlige bøder er inklusiv bøder afgjort efter den forenklede bødesagsprocess.
Lovens paragraffer er kun specificeret for straffeloven og færdselsloven, hvorfor de resterende særlove er opgjort aggre-
geret for hele loven. Data er opdateret den 1. februar 2020.
I tabel 2 ses antallet af slutninger for de ti mest hyppige lovovertræ-
delser fordelt på slutningstype.
Tabel 2
Antal afsluttede sager for de 10 mest hyppige lovovertrædelser i 2019 fordelt på slutningstype
Henlæggelse
Fl.s. §§ 42 og 43a,
Hastighedsovertrædelser
Fl.s. § 4,
Hastighedsovertrædelser
Strfl.s. § 276,
Tyveri
Strfl.s. § 276a,
Indbrud
Lov om euforiserende stoffer
Fl.s. § 55 a,
Brug af mobiltelefon
Andre strafferetlige særlove
Udlændingeloven
Lov om våben og eksplosivstof
Strfl.s. § 291, stk. 1,
Hærværk
4.967
5.466
84.008
44.876
2.684
9
1.199
5.497
4.748
16.324
Øvrige
afgørelser
1.745
1.728
4.278
1.493
2.117
99
811
1.441
2.665
1.286
Udenretlige
bøder
294.562
222.875
13.218
46
18.872
26.434
17.599
3.133
9.692
707
Indenretlige
afgørelser
1.616
1.339
8.819
5.062
8.639
304
6.089
10.755
3.912
1.776
Anm.: Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS). Opgørelserne er der-
for behæftet med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistik-
system. Det skal bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket betyder, at opgørelsen ikke er endelig.
Således vil der kunne ske ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysningerne i opgørelsen, idet der f.eks.
kan forekomme efterregistreringer. Antal henlæggelser er opgjort på journalnummerniveau, hvor de øvrige sagsafslutnin-
ger er opgjort på forholdsniveau. Udenretlige bøder er inklusiv bøder afgjort efter den forenklede bødesagsprocess. Lovens
paragraffer er kun specificeret for straffeloven og færdselsloven, hvorfor de resterende særlove er opgjort aggregeret for
hele loven. Data er opdateret den 1. februar 2020.
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 812: Spm. om, hvor lang den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er ved de 10 mest hyppige lovovertrædelser fra anmeldelse til sagen afsluttes, til justitsministeren
De ti mest hyppige lovovertrædelser er fastlagt ud fra antallet af slut-
tede anmeldelser for straffesager i 2019 på baggrund af afslutningsda-
toen, hvormed anmeldelsen kan have fundet sted i tidligere år.
Opgørelsen af de ti mest hyppige lovovertrædelser er baseret på sa-
gens strafbestemmelse i det omfang disse er opgjort i politiets journal-
plan. Hvis disse ikke er tilgængelige, er antallet af sluttede anmeldel-
ser opgjort for hele loven/bekendtgørelsen, som det er tilfældet med
lov om euforiserende stoffer, udlændingeloven samt lov om våben og
eksplosivstof. Ydermere er visse strafferetlige særlove og bekendtgø-
relser opgjort under ét i kategorien ”Andre strafferetlige særlove”.
Majoriteten af disse overtrædelser udgøres af overtrædelser for ikke
efterkommet syn for køretøjer samt overtrædelser af tilhold.
Alle overtrædelser af love og bekendtgørelser, der kan medføre straf-
forfølgning, journaliseres i POLSAS med en gerningskode. Gernings-
koden er en integreret del af den enkelte sags journalnummer og er
styrende for blandt andet arkivfrister, slettefrister i Kriminalregisteret,
straffeattester mv., ligesom der kan være styringsmæssige, statistiske
eller analysemæssige behov, som afgør, om der til den enkelte lov el-
ler bekendtgørelse oprettes én eller flere gerningskoder. Det bemær-
kes, at der i nogle tilfælde kan være flere gerningskoder pr. strafbe-
stemmelse.
For straffeloven er der oprettet specifikke gerningskoder til alle para-
graffer, der kan medføre strafforfølgning. For færdselsloven er der op-
rettet specifikke gerningskoder til stort set samtlige paragraffer, der
kan medføre strafforfølgning. Øvrige overtrædelser af færdselsloven,
der kan medføre strafforfølgning, registreres på en gerningskode ved-
rørende overtrædelse af andre regler i færdselsloven. For andre sær-
love er der ikke på samme vis oprettet specifikke gerningskoder, hvor-
for samme gerningskode kan indeholde flere typer af lovovertrædel-
ser.”
4