Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2164450_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. marts 2020
Økonomikontoret
Jakob Buchholt Kristen-
sen
2020-0030-3620
1397096
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 741 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. januar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om kommentar til artiklen "Flysagerne vælter ind i landets byretter: "Det giver et betydeligt ekstra arbejdspres"" fra Advokatwatch den 11. januar 2020, til justitsministeren
2164450_0002.png
Spørgsmål nr. 741 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen
”Flysagerne vælter ind i
landets byretter: "Det giver et betydeligt ekstra arbejdspres"”
fra Advokatwatch den 11. januar 2020, herunder oplyse om ud-
viklingen i antallet af flysager i landets byretter de seneste 3 år?
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen har ikke data om antallet af sager ved de en-
kelte retter, der vedrører retstvister mellem flypassagerer og fly-
selskaber (herefter flysager), da der ikke sker en særskilt regi-
strering i sagsbehandlingssystemet (Civilsystemet) af disse sa-
ger. Domstolsstyrelsen har kun data om den seneste udvikling i
antallet af civile småsager ved retterne, som er den sagstype som
flysager typisk kategoriseres under i Civilsystemet.
Domstolsstyrelsen har derfor indhentet bidrag og tal fra de by-
retter, som behandler flysager.
På grund af omlægningen fra domstolenes tidligere sagsbehand-
lingssystem til det nuværende (Civilsystemet) i 2017/2018 er
flere retter ikke i besiddelse af sagsantal fra tiden før 2018. Der
er derfor nedenfor alene medtaget tal fra 2018 og 2019.
Københavns Byret, Retten i Aalborg, Retten i Kolding og Retten
i Randers har oplyst nedenstående om antallet af modtagne og
afsluttede sager for perioden 2018-2019.
Tabel 1. Antal modtagne og afsluttede flysager
2018
Modtagne
Københavns
Byret
Retten i Aalborg
Retten i Kolding
Retten i Randers
-
418
1062
70
Afsluttede
-
-
30
56
2019
Modtagne
9064
583
2201
96
Afsluttede
6747
509
1590
62
Københavns Byret har ikke kunnet oplyse antallet af flysager i
2018, da disse ikke er udspecificeret for dette år. Ligeledes har
Retten i Aalborg på grund af en fejl i Civilsystemet ikke kunnet
give et kvalificeret bud på antallet af afsluttede sager i 2018.
Tallene er baseret på interne opgørelser, hvilket åbner op for ri-
siko for mindre afvigelser.
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om kommentar til artiklen "Flysagerne vælter ind i landets byretter: "Det giver et betydeligt ekstra arbejdspres"" fra Advokatwatch den 11. januar 2020, til justitsministeren
Retten i Esbjerg, Retten i Sønderborg, Retten i Odense, Retten i
Svendborg og Retten på Bornholm har oplyst, at de alene har
haft få sager om året, hvor sagsbehandlingen hovedsageligt har
fulgt samme sagsbehandlingsmåde og -tid som for øvrige
småsager.
Andre byretter, uden offentlig lufthavn i retskredsen, kan lige-
ledes have behandlet få af disse sager.
Byretterne har ikke særskilte oplysninger om sagsbehandling-
stiden for de småsager, der er flysager.
Domstolsstyrelsen kan om behandlingen af sagerne oplyse, at
flysagerne typisk er omfattet af reglerne i retsplejelovens kapitel
39 om småsager og også som helt overvejende hovedregel kan
behandles efter disse regler. Småsagsprocessen er tiltænkt sager,
hvor kravet er højst 50.000 kr. og indebærer forenklede sags-
gange, så det er nemmere at gå rettens vej med tvister om mindre
beløb.
Byretterne har efter det oplyste ikke modtaget klager over sags-
behandlingstiden i flysager.
Byretterne har imidlertid oplyst, at sagerne kan tage længere tid
end almindelige småsager. Årsagerne er blandt andet, at sa-
gerne, der udspringer af en EU-forordning, generelt kræver
mere indgående juridiske analyser end almindelige småsager.
Herudover at der ofte er tale om udenlandske selskaber, overfor
hvem stævningen skal forkyndes i udlandet, og flyselskabernes
danske repræsentanter skal ofte indhente oplysninger fra udlan-
det, hvilket kan være besværligt og tidskrævende. Samtidig kan
gennemløbstiden påvirkes af, at en del sager må sættes i bero på,
at der afsiges principielle domme, eller at EU-domstolen besva-
rer præjudicielle spørgsmål. Det bemærkes ligeledes, at kravene
er undergivet en 3-årig forældelse, og ikke sjældent modtages
stævninger først længe efter flyafgangen.
Københavns Byret har oprettet en særlig task force med henblik
på behandling af flysagerne, og senest i oktober 2019 er der af-
holdt et møde med aktører i sagerne blandt andet med henblik
på, at parterne – ved brug af oplysningsskemaer, som byretten
har udarbejdet – kan undgå, at sagerne udsættes på at indhente
manglende oplysninger.
I andre af byretterne er sagerne samlet hos nogle domstolsjuri-
ster, som har oparbejdet viden på området, som udnyttes drifts-
mæssigt.
Domstolsstyrelsen kan herudover generelt om den seneste ud-
vikling i antallet af civile småsager ved byretterne, samt ud-
møntningen af ressourcer, oplyse følgende:
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om kommentar til artiklen "Flysagerne vælter ind i landets byretter: "Det giver et betydeligt ekstra arbejdspres"" fra Advokatwatch den 11. januar 2020, til justitsministeren
2164450_0004.png
I 1. halvår 2018 modtog byretterne ca. 10.000 civile småsager.
Til sammenligning modtog byretterne ca. 15.000 civile småsa-
ger i 1. halvår 2019. En del af denne stigning kan henføres til, at
byretterne i foråret 2019 modtog i alt ca. 1.300 familieretlige
sager fra Ankestyrelsen som led i overgangen til ændrede regler
om behandling af familieretlige sager. Statistikken for 1. halvår
2019 synes dog også at indikere, at der er modtaget et øget antal
flysager. I tabel 2 nedenfor ses udviklingen i modtagne og af-
sluttede civile småsager for alle byretter i perioden 1. halvår
2018 – 1. halvår 2019. Domstolsstyrelsen er på nuværende tids-
punkt i gang med at kvalitetssikre årsstatistikken for 2019, hvor-
for der ikke kan leveres tal for 2. halvår af 2019.
Tabel 2. Udviklingen i modtagne og afsluttede civile småsager ved byretterne i perioden 1. halvår 2018 -
1. halvår 2019
1. halvår 2018
Modtagne
Hjørring
Aalborg
Randers
Århus
Viborg
Holstebro
Herning
Horsens
Kolding
Esbjerg
Sønderborg
Odense
Svendborg
Nykøbing Falster
Næstved
Holbæk
Roskilde
Hillerød
Helsingør
Lyngby
Glostrup
Frederiksberg
København
Bornholm
Total
243
493
312
456
219
124
176
216
877
178
331
439
184
231
333
207
382
265
219
313
600
383
3113
29
10.323
Afsluttede
245
432
260
588
237
132
211
219
737
160
344
410
194
277
335
213
437
305
242
322
602
399
2537
28
9.866
2. halvår 2018
Modtagne
218
661
333
421
225
173
189
256
1.114
190
233
486
169
239
368
218
436
321
329
348
647
445
4.895
31
12.945
Afsluttede
239
551
302
497
202
169
195
211
893
234
285
497
193
238
389
221
425
317
300
307
634
429
3.155
25
10.908
1. halvår 2019
Modtagne
248
756
430
602
272
168
233
243
1534
219
371
489
244
299
411
219
483
334
346
420
751
522
5378
47
15.019
Afsluttede
246
743
377
530
263
169
224
269
1189
211
377
474
241
288
407
244
500
325
323
418
682
463
4358
52
13.373
Udmøntningen af midler til byretterne er baseret på en ressour-
cefordelingsmodel, hvor blandt andet antallet af modtagne sager
på de enkelte sagsområder (straffesager, civile sager, fogedsa-
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 741: Spm. om kommentar til artiklen "Flysagerne vælter ind i landets byretter: "Det giver et betydeligt ekstra arbejdspres"" fra Advokatwatch den 11. januar 2020, til justitsministeren
ger, tvangsauktionssager, insolvensskiftesager, dødsboskiftesa-
ger og notarialforretninger) ved de enkelte retter indgår. Alt an-
det lige vil et øget antal flysager ved nogle af byretterne føre til
flere ressourcer til disse byretter i forbindelse med den samlede
udmøntning af midlerne. Det er dog også af betydning for disse
byretters tildeling af ressourcer, hvordan sagsudviklingen i øv-
rigt har været på civilsagsområdet, og hvordan den har været på
de øvrige sagsområder. Derudover er det også af betydning,
hvordan den gennemsnitlige ressourcetyngde har været af sa-
gerne på de enkelte sagsområder. Hertil kommer, at domstolene
– ligesom en række øvrige statsinstitutioner – hvert år er under-
lagt effektiviseringer.
På den baggrund er det ikke muligt præcist at beregne, hvad et
øget antal flysager vil betyde ved de enkelte byretter. Samtidig
kan det ikke udelukkes, at de årlige effektiviseringer bevirker,
at en ret der – fx som følge af et øget antal flysager – samlet set
har oplevet en stigning i sagstilgangen ved retten, alligevel vil
få en reduktion i bevillingerne, når der næste gang udmeldes be-
villinger til retterne.”
5