Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2167254_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. marts 2020
Politikontoret
Morten Pilgaard Peder-
sen
2020-0030-3553
1373713
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 729 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. januar 2020. Spørgs-
målet er stillet af ikkemedlem af udvalget (MFU) Alex Vanopslagh (LA).
Nick Hækkerup
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 729: MFU spm. om, hvor mange efterretninger og efterforskningsoplæg der på baggrund af indberetninger om hvidvask til Finanstilsynet er videresendt fra SØIK til sagsbehandling i politikredsene og andre myndigheder, herunder i udlandet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 729 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren for de sidste 10 år oplyse år for år, hvor mange
efterretninger og efterforskningsoplæg der på baggrund af ind-
beretninger om hvidvask til Finanstilsynet er videresendt fra
SØIK til sagsbehandling i politikredsene og andre myndigheder,
herunder i udlandet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har indhentet følgende udtalelse fra Statsadvo-
katen for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet
(SØIK), hvortil Rigsadvokaten kan henholde sig:
”1. Hvidvasksekretariatet i SØIK er Danmarks fi-
nansielle efterretningsenhed (FIU), der i overens-
stemmelse med hvidvaskloven har til opgave at
modtage, analysere og videreformidle underretnin-
ger fra underretningspligtige virksomheder, myn-
digheder og personer mv. om mulig hvidvask af ud-
bytte fra strafbare forhold og finansiering af terro-
risme.
Hvidvasksekretariatet videreformidler oplysninger
fra de modtagne underretninger til relevante myn-
digheder som såkaldte videregivelser, hvis Hvidva-
sksekretariatet finder oplysningerne relevante og
nødvendige for myndighederne at modtage. Hvid-
vasksekretariatets videregivelser kan indeholde op-
lysninger fra en eller flere underretninger. I praksis
videregiver Hvidvasksekretariatet efter omstændig-
hederne oplysninger til bl.a. det øvrige SØIK, poli-
tikredsene, Politiets Efterretningstjeneste (PET),
Skatteforvaltningen og Finanstilsynet m.v.
2.
De underretninger, der er modtaget i Hvidvaskse-
kretariatet, er i perioden 2010 til 2014 blevet be-
handlet i et journalsystem, som ikke længere anven-
des. Ved overgangen fra det tidligere journalise-
ringssystem til den nuværende database og it-plat-
form er der sket ændringer i registreringspraksis,
hvorfor det ikke er muligt ved hjælp af de eksiste-
rende værktøjer at trække statistiske oplysninger fra
før 1. januar 2015.
De opgjorte tal i tabel 1 nedenfor er således udtryk
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 729: MFU spm. om, hvor mange efterretninger og efterforskningsoplæg der på baggrund af indberetninger om hvidvask til Finanstilsynet er videresendt fra SØIK til sagsbehandling i politikredsene og andre myndigheder, herunder i udlandet, til justitsministeren
2167254_0003.png
for en sammenskrivning af oplysninger fra Hvidva-
sksekretariatets årsberetninger i perioden. Opgørel-
serne har over årene været inddelt på forskellige må-
der, og det er således alene muligt at lave en retvi-
sende opgørelse, der indeholder den samlede
mængde videregivne efterretningsprodukter fra
Hvidvasksekretariatet fordelt pr. år. Det bemærkes,
at tabellen viser antallet af videregivelser fra Hvid-
vasksekretariatet sendt til politiet, SKAT, den davæ-
rende kædesvigsenhed under SØIK og andre myn-
digheder, som f.eks. Finanstilsynet. Udover til kæ-
desvigsenheden vil der i perioden være videregivet
underretninger til andre afdelinger i SØIK, der ikke
fremgår af opgørelsen.
Tabel 1. Antal videregivelser af efterretningsprodukter fra
Hvidvasksekretariatet 2010-2014*
År
Antal
2010
359
2011
611
2012
766
2013
1.118
2014
1.860
* Det bemærkes, at videregivne oplysninger ikke nødvendig-
vis stammer fra underretninger modtaget samme år, som de er
videregivet, da oplysninger i en underretning kan vise sig først
at være relevant senere, f.eks. i forbindelse med en ny efter-
forskning eller nye underretninger sendt til Hvidvasksekretari-
atet.
Hvidvasksekretariatet overgik pr. 1. januar 2015 til
en ny IT-platform, og i den forbindelse er der sket
ændring i metoden for opgørelser over antallet af vi-
deregivelser. Oplysninger fra årene 2015 til 2019
angiver således antallet af underretninger, hvorfra
der er videregivet oplysninger fra Hvidvasksekreta-
riatet til henholdsvis politikredsene (inkl. SØIK),
PET, Skatteforvaltningen og andre offentlige myn-
digheder, herunder Finanstilsynet. Tallene offent-
liggøres hvert år. De offentliggjorte tal er samlet i
tabel 2 nedenfor.
Tabel 2. Antal underretninger, hvorfra der er videregivet op-
lysninger i 2015-2019*
År
Politikredsene**
PET
Skatteforvaltningen
Anden offentlig myndighed
2015
816
49
919
1
2016
1.029
257
1.178
18
2017
1.636
1.309
2.124
26
2018
2.406
619
5.536
371
2019
5.154
2.674
5.130
377
* Det bemærkes, at oplysninger fra samme underretning kan
være videregivet til flere myndigheder, f.eks. både til en poli-
tikreds og til Skatteforvaltningen. Det bemærkes desuden, at
videregivne oplysninger ikke nødvendigvis stammer fra un-
3
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 729: MFU spm. om, hvor mange efterretninger og efterforskningsoplæg der på baggrund af indberetninger om hvidvask til Finanstilsynet er videresendt fra SØIK til sagsbehandling i politikredsene og andre myndigheder, herunder i udlandet, til justitsministeren
derretninger modtaget samme år, som de er videregivet, da op-
lysninger i en underretning kan vise sig først at være relevant
senere, f.eks. i forbindelse med en ny efterforskning eller nye
underretninger sendt til sekretariatet.
** Herunder SØIK.
3.
For begge perioder gør det sig gældende, at det
ikke er muligt at udskille antallet af efterforsknings-
oplæg fra antallet af videregivelser eller antallet af
underretninger, hvorfra der er videregivet oplysnin-
ger, idet efterforskningsoplæg i perioden ikke har
været registreret selvstændigt, men derimod har væ-
ret registreret som videregivelser på lige fod med
andre efterretningsprodukter.
Det bemærkes dog, at der i forbindelse med under-
støttelse af Rigsrevisionens undersøgelse af statens
indsats mod hvidvask og finansiering af terrorisme
blev foretaget en manuel optælling af efterforsk-
ningsoplæg udarbejdet i henholdsvis Hvidvaskse-
kretariatet og kædesvigsenheden i SØIK.
I den forbindelse identificerede Hvidvasksekretari-
atet fem store efterforskningsoplæg, som er behand-
let i perioden 2016 til 2018. Tre af efterforsknings-
oplæggene er videregivet i perioden, mens ét er ble-
vet videregivet i 2015, men suppleret flere gange i
perioden, og ét er udarbejdet i perioden og videregi-
vet primo 2019. Der har i perioden ikke været en fast
definition af efterforskningsoplæg, som kan danne
grundlag for en egentlig opgørelse.
På samme tidspunkt blev der foretaget en manuel
gennemgang af materiale fra den såkaldte kæ-
desvigsenhed i SØIK. Det er i den forbindelse op-
gjort, at der i perioden 2013 til 2015 er udarbejdet
36 efterforskningsoplæg på baggrund af oplysnin-
ger, der stammer fra hvidvaskunderretninger, heraf
30 efterforskningsoplæg, som er videregivet til be-
handling i de kompetente myndigheder. Optællin-
gen er baseret på en manuel gennemgang af arkiv-
materiale, og der kan derfor være udarbejdet og vi-
deregivet yderligere efterforskningsoplæg, som ikke
fremgår af denne opgørelse.
4.
Hvidvasksekretariatet udveksler endvidere oplys-
ninger fra hvidvaskunderretninger med udenlandske
finansielle efterretningsenheder (FIU’s).
Antallet af oplysninger udvekslet med udenlandske
FIU’s kan kun opgøres for årene 2016 til 2019. Det
skyldes, at udveksling af oplysninger med uden-
4
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 729: MFU spm. om, hvor mange efterretninger og efterforskningsoplæg der på baggrund af indberetninger om hvidvask til Finanstilsynet er videresendt fra SØIK til sagsbehandling i politikredsene og andre myndigheder, herunder i udlandet, til justitsministeren
2167254_0005.png
landske FIU’s først fra 2016 er registreret på en så-
dan måde, at der kan trækkes detaljerede oplysnin-
ger herom fra Hvidvasksekretariatets IT-platform.
Tabel 3 nedenfor indeholder en opgørelse over an-
tallet af videregivelser af oplysninger fra Hvidvask-
sekretariatet til andre landes FIU’s i årene 2016 til
2019. Opgørelsen omfatter de tilfælde, hvor Hvid-
vasksekretariatet af egen drift videregiver oplysnin-
ger fra underretninger, som kan være relevante for
andre landes FIU’s, og tilfælde, hvor Hvidvaskse-
kretariatet videregiver oplysninger fra underretnin-
ger med andre landes FIU’s med henblik på, at disse
kan identificere og fremskaffe øvrige relevante op-
lysninger til brug for det videre arbejde med under-
retningerne.
Tabel 3. Antal videregivelser af oplysninger fra Hvidvaskse-
kretariatet til udlandet 2016-2019
År
Antal
2016
47
2017
44
2018
70
2019
123
Det bemærkes, at videregivelser kan være udsendt til flere
lande, men kun være registreret under én forekomst. Det be-
mærkes endvidere, at der er tale om manuelt indtastede data,
hvorfor fejl- og efterregistreringer kan forekomme.
Tabel 4 nedenfor viser antallet af forespørgsler, som
Hvidvasksekretariatet har modtaget fra udenlandske
FIU’s i årene 2016 til 2019. Det bemærkes, at alle
forespørgsler fra udenlandske FIU’s bliver besvaret
af Hvidvasksekretariatet. I de tilfælde, hvor Hvidva-
sksekretariatet er i besiddelse af relevante oplysnin-
ger fra underretninger, videregives disse til den
udenlandske FIU.
Tabel 4. Antal forespørgsler modtaget fra udlandet 2016-2019
År
Antal
2016
219
2017
279
2018
288
2019
405
Det bemærkes, at der er tale om manuelt indtastede
data, hvorfor fejl- og efterregistreringer kan fore-
komme.””
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets samtidige besvarelse af spørgs-
mål nr. 728 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
5