Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2150571_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. februar 2020
Strafferetskontoret
Rebekka Have Enevold-
sen
2020-0030-3461
1369748
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 705 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. januar 2020. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 705: Spm. om, hvordan man kan straffe fænomenet "hurtcore", som ikke altid indeholder et seksuelt motiv og derfor ikke kan straffes som børneporno for de under 18-årige, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 705 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan man kan straffe fænome-
net "hurtcore", som ikke altid indeholder et seksuelt motiv og
derfor ikke kan straffes som børneporno for de under 18-årige.
Vil ministeren ligeledes angive, om der efter ministerens opfat-
telse er behov for ændringer i straffeloven? Der henvises til ar-
tiklen ”Piger og unge kvinder afpresset til at drikke tis, slikke på
et toiletbræt og skære i sig selv”, Berlingske den 19. januar
2020.”
Svar:
1.
Jeg vil starte med at understrege, at jeg finder fænomenet hurtcore afskye-
ligt. Jeg har meget svært ved at forstå, hvordan nogen kan få sig selv til at
presse andre, herunder børn, til at foretage sådanne handlinger.
Internettet anvendes desværre også af nogle grænseløse individer til nye for-
mer for overgreb, der er dybt krænkende og ødelæggende for ofrene, og i
modsætning til fysiske overgreb stopper overgrebet ikke, når den fysiske
handling er stoppet. Materialet deles og sælges på nettet og kan derfor fort-
sætte med at forfølge ofrene.
Det er derfor også afgørende, at vi sikrer os, at vi til enhver tid har den rette
strafferetlige beskyttelse.
Regeringen fremsætter snart et lovforslag om ændring af retsplejeloven
(Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på inter-
nettet), som bl.a. udvider politiets muligheder for at anvende hemmelige
agenter som led i efterforskningen af udbredelse og besiddelse af pornogra-
fisk materiale af personer under 18 år.
Herudover har jeg bedt mit embedsværk om at igangsætte en undersøgelse
af, om de nuværende regler i straffeloven er tilstrækkelige. Der er for mig
ingen tvivl om, at disse former for digitale overgreb skal stoppes.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Rigs-
advokaten, der har oplyst følgende:
”Til brug for besvarelsen har Rigsadvokaten anmodet de regio-
nale statsadvokater og udvalgte politikredse om en udtalelse.
Embederne har oplyst, at de ikke har kendskab til domme, der
alene vedrører ”hurtcore”, og hvor der således ikke indgår et
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 705: Spm. om, hvordan man kan straffe fænomenet "hurtcore", som ikke altid indeholder et seksuelt motiv og derfor ikke kan straffes som børneporno for de under 18-årige, til justitsministeren
seksuelt eller pornografisk element.
Politikredsene og Statsadvokaten i Viborg har peget på, at et for-
hold, hvor personer presses til at drikke tis, slikke på et toilet-
bræt eller skære i sig selv, efter omstændighederne vil kunne
henføres under straffelovens § 260, stk. 1, nr. 1, om ulovlig
tvang. Såfremt offeret presses til at skære i sig selv, vil forhol-
det efter omstændighederne ligeledes kunne straffes som med-
virken til grov vold efter straffelovens § 245, jf. § 23. I tilfælde,
hvor der er sket videregivelse af sådanne optagelser, vil der ef-
ter omstændighederne kunne straffes for overtrædelse af straf-
felovens § 264 d om uberettiget videregivelse af meddelelser el-
ler billeder vedrørende en andens private forhold mv.
Det vil afhænge af de konkrete omstændigheder, hvilke bestem-
melser i straffeloven der i den enkelte sag vil kunne straffes ef-
ter.”
3