Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2237755_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. september 2020
Straffuldbyrdelseskontoret
David Carl Behrens
2020-0030-3477
1371083
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 682 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. januar 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Katrine Busch
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 682: Spm. om, hvad ministeren agter at foretage sig i anledning af, at Europarådets Komité til forebyggelse af tortur (CPT) har konstateret, at forholdene i Udlændingecenter Ellebæk og i Nykøbing Falster Arrest er fængselslignende (prisonlike), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 682 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Hvad agter ministeren at foretage sig i anledning af, at Europa-
rådets Komité til forebyggelse af tortur (CPT) har konstateret,
at forholdene i Udlændingecenter Ellebæk og i Nykøbing Fal-
ster Arrest er fængselslignende "prisonlike" og at dette er uac-
ceptabelt (der henvises til punkt 113 i "Report to the Danish
Government on the visit to Denmark carried out by the Euro-
pean Committee for the Prevention of Torture and Inhuman or
Degrading Treatment or Punishment (CPT) from 3 to 12 April
2019".”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at Udlændinge-
center Ellebæk og Nykøbing Falster Arrest huser udlændinge,
der er frihedsberøvet i medfør af udlændingeloven. Det følger
af udlændingelovens § 37 b, stk. 1, at udlændingene under fri-
hedsberøvelsen ikke er undergivet andre indskrænkninger i de-
res frihed, end frihedsberøvelsens øjemed og opretholdelse af
orden og sikkerhed på anbringelsesstedet nødvendiggør.
Både Udlændingecenter Ellebæk og Nykøbing Falster Arrest er
karakteriseret ved en særlig ydre sikkerhed i form af bl.a. sik-
kerhedshegn, mure, sikrede gårdtursarealer og kameraovervåg-
ning af udearealer. Dette er med henblik på at sikre frihedsberø-
velsen, der indebærer, at de frihedsberøvede ikke må forlade in-
stitutionen.
Direktoratet for Kriminalforsorgen finder, at det ud fra en sik-
kerhedsmæssig vurdering ikke er muligt at foretage justeringer
i den ydre sikkerhed uden at øge risikoen for undvigelser.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan herudover oplyse, at der
i modsætning til, hvad der gælder for kriminelle indsatte, ikke i
samme grad er begrænsninger i de frihedsberøvede udlændinges
adgang til fællesskab med hinanden. De frihedsberøvede udlæn-
dinge i Udlændingecenter Ellebæk og Nykøbing Falster Arrest
er således på intet tidspunkt låst inde på deres opholdsrum.
Det skal i øvrigt bemærkes, at kriminalforsorgen som følge af et
højt arrestbelæg har besluttet, at Nykøbing Falster Arrest i løbet
af september 2020 igen skal benyttes som arresthus. Det bety-
der, at kriminalforsorgen ultimo august 2020 har i gangsat en
proces med flytning af de frihedsberøvede udlændinge i centeret
til Udlændingecenter Ellebæk. I den forbindelse bemærkes det,
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 682: Spm. om, hvad ministeren agter at foretage sig i anledning af, at Europarådets Komité til forebyggelse af tortur (CPT) har konstateret, at forholdene i Udlændingecenter Ellebæk og i Nykøbing Falster Arrest er fængselslignende (prisonlike), til justitsministeren
at der for tiden er uudnyttet kapacitet i Udlændingecenter Elle-
bæk.”
Jeg har ingen planer om at foretage ændringer af forholdene på Udlændin-
gecenter Ellebæk i anledning af kritikken fra CPT om, at forholdene er
fængselslignende.
Nogle udlændinge nægter at samarbejde med de danske myndigheder om
behandlingen af deres asylsag eller hjemrejse. Administrativ frihedsberø-
velse kan i den forbindelse være et nødvendigt redskab. Det bemærkes, at
administrativ frihedsberøvelse af udlændinge kun anvendes som sidste ud-
vej, når mindre indgribende foranstaltninger ikke vurderes at være tilstræk-
kelige.
Formålet med administrativ frihedsberøvelse af udlændinge kan bl.a. være
at sikre den frihedsberøvede udlændings tilstedeværelse, når der vurderes at
være risiko for at udlændingen forsvinder. Derudover kan frihedsberøvelse
anvendes til motivere en udlænding uden lovligt ophold til at samarbejde
om behandlingen af den pågældendes asylsag eller hjemrejse. Når formålet
er at motivere udlændingen til at samarbejde, er udgangspunktet, at friheds-
berøvelsen bringes til ophør, når udlændingen begynder at samarbejde med
de danske myndigheder.
3