Retsudvalget 2019-20
REU Alm.del
Offentligt
2237287_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. september 2020
Straffuldbyrdelseskontoret
Joachim Slott Sørensen
2020-0030-3540
1373033
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 669 (Alm. del), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. januar 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Katrine Busch
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om, at sikre, at anbringelse i sikringscelle i Kriminalforsorgens institutioner kun sker efter en lægelig afgørelse og kun i tilfælde, hvor andre midler viser sig utilstrækkelige, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 669 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren sikre, at anbringelse i sikringscelle i Kriminal-
forsorgens institutioner kun sker efter en lægelig afgørelse og
kun i tilfælde, hvor andre midler viser sig utilstrækkelige, og at
de sikringscelleanbragte derefter tilses af sundhedspersonale
mindst én gang dagligt som anbefalet i punkt 88 i "Report to the
Danish Government on the visit to Denmark carried out by the
European Committee for the Prevention of Torture and Inhuman
or Degrading Treatment or Punishment (CPT) from 3 to 12
April 2019?"
Spørgsmålet bedes besvaret 2 dage før besvarelsen af REU alm.
del - samrådsspm. O.
Svar:
Det skal indledningsvis bemærkes, at pkt. nr. 88 i CPT-rapporten vedrører
brugen af observationscelle, selvom CPT henviser til ”special observation”,
mens punkt nr. 93-98 omhandler brugen af sikringscelle. En observations-
celle er et særlig celle med fastboltet inventar og forsynet med en observa-
tionsrude. En indsat kan placeres der, hvis der f.eks. er behov for særlig
observation af den pågældende. En sikringscelle er en celle, der alene er
møbleret med en seng fæstnet til gulvet. Sengen er udstyret på en sådan vis,
at personalet kan tvangsfiksere den indsatte på denne ved hjælp af bælte,
fod- og håndremme samt handsker. Her kan en indsat anbringes f.eks. for at
afværge truende vold. Ved besvarelsen af spørgsmålet er det lagt til grund,
at der spørges til, at placering af indsatte i observationscelle skal ske efter
lægelig afgørelse.
Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende, og
hvortil jeg kan henholde mig:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan for så vidt angår komi-
teens anbefaling om, at anbringelse i observationscelle for at
forebygge selvmord eller selvskade kun må ske efter en lægelig
afgørelse, og at der herefter skal ske obligatorisk tilsyn af sund-
hedspersonale dagligt, oplyse, at reglerne for anbringelse i ob-
servationscelle fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 64, stk. 1,
nr. 1, og bekendtgørelse om udelukkelse fra fællesskab.
Det fremgår af § 20 i bekendtgørelse om udelukkelse fra fælles-
skab, at der skal tilkaldes en læge, hvis der er mistanke om syg-
dom, herunder om tilskadekomst, hos den indsatte i forbindelse
med anbringelsen, eller den indsatte selv anmoder om læge-
2
REU, Alm.del - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 669: Spm. om, at sikre, at anbringelse i sikringscelle i Kriminalforsorgens institutioner kun sker efter en lægelig afgørelse og kun i tilfælde, hvor andre midler viser sig utilstrækkelige, til justitsministeren
hjælp.
Der foretages jævnligt tilsyn af personalet, jf. § 21 i ovennævnte
bekendtgørelse, ligesom der gøres notat om den pågældendes
tilstand, uanset om der er sket ændringer i den indsattes forhold.
Hyppigheden af tilsyn beror på en konkret vurdering. I visse til-
fælde vil der således kunne være behov for ganske hyppige til-
syn, mens det i andre tilfælde kan være tilstrækkeligt at tilse med
længere intervaller.
Direktoratet finder ikke anledning til at indføre regler om ob-
ligatoriske lægetilsyn eller lægelig tilladelse til anbringelsen.
De ovennævnte regler sikrer på hensigtsmæssig vis sundheds-
personalets involvering i den pågældende type sager samtidig
med, at der tages højde for de lægeetiske betænkeligheder ved
regler om obligatorisk lægetilsyn mv. i forbindelse med anven-
delse af indgreb over for indsatte.
Med hensyn til anbefalingen om, at observationscelleanbrin-
gelse kun må ske i tilfælde, hvor andre midler viser sig utilstræk-
kelige, bemærkes, at dette allerede følger af straffuldbyrdelses-
loven og bekendtgørelsen om udelukkelse fra fællesskab. Det
følger således af bekendtgørelsens § 16, stk. 2, at anbringelse i
observationscelle ikke må foretages, såfremt det efter indgrebets
formål og den krænkelse og det ubehag, som indgrebet må an-
tages at forvolde, ville være et uforholdsmæssigt indgreb.”
3